Syftet med understödet är att förbättra systemet med en andra karriär för idrottare, möjligheterna att kombinera träning och utbildning, effektivera utnyttjandet av det idrottsliga kunnandet på elitnivå som finns vid träningscentren och utveckla grenspecifika möjligheter till specialträning vid verksamhetsenheter som utsetts i detta syfte på riksnivå.
Prövningsbaserade utvecklingsunderstöd för idrottsakademier och träningscenter 2023
AvustusUnderstödet är avsett för att utveckla verksamhetsmiljöerna för elitidrott genom att förbättra idrottarnas förutsättningar för en andra karriär och för träning och genom att stöda utvecklandet och delandet av kunnande inom elitidrott på riksnivå vid de viktigaste idrottsakademierna och träningscentren.
Understöd kan ges till regionala eller riksomfattande idrottsakademier som erkänts av Finlands Olympiska Kommitté och vars uppgift är att göra det möjligt för unga idrottare som siktar på den internationella toppen och för sådana som redan har nått den att kombinera daglig träning och studier. Understödet beviljas i form av ett riktat allmänt understöd eller som specialunderstöd.
Ansökningstiden börjar 3.11.2022 och går ut 8.12.2022 kl. 16.15.
Stöd kan beviljas förutsatt att riksdagen anvisar nödvändiga anslag för detta ändamål i budgeten för 2023. Avsikten är att besluten fattas före utgången av januari 2023. Sökandena får besked om beslutet i ministeriets elektroniska ärendehanteringstjänst.
Idrottslagen (390/2015)
Statsunderstödslagen (688/2001)
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om det inte är möjligt ska du kontakta tjänstemannen som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas i e-tjänsten efter ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan lämnas in inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
Bruksanvisning för e-tjänsten (på finska)
Mer information på UKM:s webbplats
Understöden underställs prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika villkor för beviljande av understöd
Understöd kan beviljas till de regionala eller riksomfattande idrottsakademier som erkänts av Finlands Olympiska Kommitté och har till uppgift att göra det möjligt för unga idrottare som siktar till eller redan är på världstoppen att samordna daglig träning och studier.
Idrottsakademierna kan ansöka om understöd för ledning och samordning, för kostnader för sakkunnigverksamhet och träning och för genomförande av en särskild riksomfattande uppgift för utveckling av kompetens som Finlands Olympiska Kommitté har fastställt.
Det understöd som söks för kostnaderna för träning kan komplettera och påskynda anställningen av en tränare i en viss idrottsgren. Stödet får inte bli huvudfinansiering, utan ska tillsammans med grenförbundets finansiering bilda en helhet som gör avlöning möjlig.
Sökanden kan vara en enskild idrottsakademi eller ett riksomfattande träningscenter, en kombination av dessa eller en helhet som består av flera aktörer där en av dem är sökande och samordnare för verksamheten.
Vid bedömning av ansökningarna beaktas nivån på sökandens verksamhet, verksamhetens volym samt geografiska och innehållsmässiga omfattning (grenutbud, idrottarnas antal och nivå, tränarnas antal och nivå, nivån på samordningen av funktionerna).
I fråga om verksamheten vid idrottsakademierna fäster man dessutom särskild uppmärksamhet vid hur täckande de erbjudna sakkunnigtjänsterna inom träning är, omfattningen av utbudet på studiemöjligheter samt vid hur flexibelt det går att kombinera studier och träning i idrottsakademins verksamhetsmiljö.
I bedömningen beaktas också verksamhetens riksomfattande dimension och verksamhetens betydelse för den riksomfattande utvecklingen av elitidrotten och idrottarens väg.
I bedömningen av ansökningarna är det till fördel att också ha övrig finansiering för verksamheten.
Som verkställare av riksomfattande utvecklingsuppgifter söks träningscenter och riksomfattande idrottsakademier från följande områden inom elitidrotten:
- Främjande av datastrategin för elitidrott
- Utveckling av elitidrottarens prestationsförmåga
När det gäller datastrategin för elitidrott kan finansiering sökas för att utveckla en tjänsteplattform och/eller för att behandla och analysera data. Med utvecklingen av en serviceplattform avses utveckling av befintliga system i träningscenter eller framtagandet av helt nya datasystem så att de blir kompatibla enligt kravspecifikationen för produktionssystemet för finländska idrottsdata (2020).
Träningscentren ska diskutera med sina egna programleverantörer samt testa och utveckla sina system och deras egenskaper så att de är kompatibla med den nationella lösningen enligt kravspecifikationen under ledning av Olympiska Kommittén. Behandling och analys av data innebär hantering av ”big data”, analys och/eller övning av analys, till exempel genom metoder för dataanalys. Denna finansiering är inte avsedd för grundläggande verksamhet såsom insamling av data, underhåll av befintliga datasystem och småskalig utveckling eller utveckling av utrustning. För att få finansiering åtar sig träningscentret att med hjälp av en serviceplattform vidarebefordra data som samlas in i centrets system till den nationella informationsresursen för idrott och motion.
Ansökningarna om utveckling av elitidrottarens prestationsförmåga ska inriktas på strategiska frågor som är centrala med tanke på den finländska elitidrotten och som förväntas vara effektiva åtminstone på medellång sikt med hänsyn till att syftet med finansieringen snarare är tydliga utvecklingssteg än stöd för centrets grundläggande verksamhet.
I fråga om dessa riksomfattande utvecklingsuppgifter ska sökanden till ansökan foga ett separat sammandrag av den särskilda utvecklingsuppgift som söks. Bilagan ska tydligt ange följande: Bakgrunden till den särskilda uppgift som söks, den nationella betydelsen (vilken är anknytningen till strategin för elitidrott), målen, tidsplanen, samarbetet med idrottsgrenar eller målgruppen eller andra aktörer, en riksomfattande plan för kunskapsdelning.
Utöver de allmänna bedömningskriterier som nämnts tidigare bygger bedömningen av ansökningarna som fokuserar på datastrategin på hur tydlig, detaljerad och förenlig med ovannämnda mål ansökan är samt hur realistisk planen är i förhållande till tillgängliga resurser.
Vid bedömningen av ansökningar om utveckling av elitidrottens prestationsförmåga beaktas utöver de tidigare nämnda allmänna bedömningsgrunderna även om ansökan är klar, detaljerad, av betydelse för den finländska elitidrotten samt en trovärdig redogörelse för idrottsgrenarnas, målgruppernas eller de andra aktörers deltagande och andel i planeringen av utvecklingsverksamheten, den egentliga verksamheten och/eller som målgrupp för kunskapsdelningen.
Den sökande ombeds att bekanta sig med anvisningarna för idrottsakademi- och träningscenterverksamhet, där aktörernas roller samt målen, åtgärderna och kriterierna för verksamheten har fastställts.
Till ansökan ska sökanden bifoga en sammanfattning ur databasen Urheiluakatemiapulssi som pdf-fil.
Urheiluakatemiapulssi är en gemensam databas över idrottsakademiernas och träningscentrens verksamhetsuppgifter. Idrottsakademin/träningscentret ansvarar för att fylla i och uppdatera uppgifterna i Urheiluakatemiapulssi. Uppgifterna i Urheiluakatemiapulssi kan granskas av utbildnings- och kulturministeriet, Olympiska Kommitténs enhet för elitidrott och Forskningscentralen för tävlings- och toppidrott KIHU.
Finlands Olympiska Kommitté fungerar som ministeriets sakkunnigorganisation i bedömningen av idrottsakademiernas och träningscentrens verksamhet. Ett skriftligt utlåtande om ansökningarna begärs av Finlands Olympiska Kommitté.
Undervisnings- och kulturministeriets understöd kan täcka högst 80 procent av de totala kostnaderna för den verksamhet eller det projekt som finansieras.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbsidan.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projekten bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstöd.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet är riktat till lönekostnader kan det i ovan nämnda fall beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödets mottagare har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (statsunderstödslagen 7 § 2 mom.)
4. Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar av användningen av understöd som förutsätts i understödsbesluten har lämnats inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om den ansökande parten väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i beslutet jämte bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (statsunderstödslagen 16 §).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger
20 000 euro.
Det finns också andra villkor och begränsningar gällande användningen av understöd. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
Special rådgivare Samuli Rasila, p.0295 330057, [email protected]
I tekniska frågor gällande ärendehanteringstjänsten kontakta: [email protected]
Se också undervisnings- och kulturministeriets guide för ansökan om, användning och tillsyn
av användningen av statsunderstöd.