Understöd kan beviljas lokala, regionala eller riksomfattande idrottsakademier samt träningscenter som har erkänts av Finlands Olympiska Kommitté. Verksamhetsmiljöerna ska möjliggöra daglig träning för unga som siktar på en internationell elitidrottskarriär och för idrottare på elitnivå. Olympiska och paralympiska träningscenter kan ansöka om understöd för träning på elitnivå. Träningscenter och riksomfattande idrottsakademier kan ansöka om understöd för specialuppgifter inom kompetensutveckling.
Allmänt understöd och projektunderstöd för idrottsakademier och träningscenter 2025
AvustusUnderstödet är avsett för att utveckla verksamhetsmiljöerna för elitidrott genom att förbättra idrottarnas förutsättningar för en andra karriär och för träning och genom att stödja utvecklandet och delandet av kunnande inom elitidrott på riksnivå vid de viktigaste idrottsakademierna och träningscentren.
Understöd kan beviljas lokala, regionala eller riksomfattande idrottsakademier samt träningscenter som har erkänts av Finlands Olympiska Kommitté. Deras uppgift är att möjliggöra daglig träning för unga som siktar på en internationell elitidrottskarriär, och som man kan kombinera med studier eller andra yrkesmål eller fortsätta med på elitnivå som professionell idrottare.
Ansökningstiden börjar den 5 november 2024 och går ut den 10 december 2024 kl. 16.15.
Avsikten är att besluten fattas före utgången av januari 2025. Sökandena får besked om beslutet i ministeriets e-tjänst.
Understöd kan beviljas om riksdagen beviljar anslag för detta ändamål i statsbudgeten för 2025.
Idrottslagen (390/2015)
Statunderstödslagen (688/2001)
Syftet med understödet är att förbättra systemet med en andra karriär för idrottare, möjligheterna att kombinera träning och utbildning, effektivera utnyttjandet av den idrottsliga kunskap och expertis på elitnivå som finns vid träningscentren och utveckla grenspecifika möjligheter till specialträning vid verksamhetsmiljöer som utsetts i detta syfte på riksnivå.
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om det inte är möjligt ska du kontakta tjänstemannen som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas i e-tjänsten efter ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan lämnas in inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
- Bruksanvisning för e-tjänsten
- Mer information på UKM:s webbplats
- Inloggning till e-tjänsten och fullmakter
- Suomi.fi-anvisningar och stöd
Understöden beviljas efter prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande grunder beaktas:
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
Understöd kan beviljas lokala, regionala eller riksomfattande idrottsakademier samt träningscenter som har erkänts av Finlands Olympiska Kommitté.
Idrottsakademier kan ansöka om understöd för ledning och samordning samt för kostnaderna för träning och expertfunktioner. Olympiska och paralympiska träningscenter kan ansöka om understöd för träning på elitnivå. Träningscenter och riksomfattande idrottsakademier kan ansöka om understöd för att genomföra en sådan specialuppgift inom kompetensutveckling på riksnivå som fastställts av Finlands Olympiska Kommitté.
Det understöd som söks för kostnaderna för träning kan komplettera och påskynda anställningen av en tränare i en viss idrottsgren. Stödet får inte bli huvudfinansiering, utan ska tillsammans med finansieringen av grenen bilda en helhet som gör avlöning möjlig.
Sökanden kan vara en enskild idrottsakademi eller ett riksomfattande träningscenter, en kombination av dessa eller en helhet som består av flera aktörer där en av dem är sökande och samordnare för verksamheten.
Vid bedömning av ansökningarna beaktas nivån på sökandens verksamhet, verksamhetens volym samt geografiska och innehållsmässiga omfattning (grenutbud, idrottarnas antal och nivå, tränarnas antal och nivå, nivån på samordningen av funktionerna).
I fråga om verksamheten vid idrottsakademierna fäster man dessutom särskild uppmärksamhet vid hur täckande det erbjudna expertstödet inom träning är, omfattningen av utbudet på studiemöjligheter samt vid hur flexibelt det går att kombinera studier och träning i idrottsakademins verksamhetsmiljö.
I bedömningen beaktas också verksamhetens riksomfattande dimension och verksamhetens betydelse för den riksomfattande utvecklingen av elitidrotten och idrottarens väg. Dessutom beaktas den riksomfattande samordningen och utvecklingen av den svenskspråkiga verksamheten och dess specialbehov.
I bedömningen av ansökningarna är det till fördel att också ha övrig finansiering för verksamheten.
På följande delområden inom elitidrotten söks träningscenter och riksomfattande idrottsakademier för att genomföra riksomfattande utvecklingsuppgifter:
- Främjande av kunskapsbaserad ledning och datastrategin för elitidrott
- Utveckling av kompetensen inom träning på elitnivå
Inom helheten för främjande av kunskapsbaserad ledning och datastrategin för elitidrott kan understöd sökas för sådana nationellt viktiga projekt som i stor utsträckning stöder verksamhetsnätverkets databaserade ledning och utveckling och som är kopplade till målen för idrottsakademi- och träningscenterverksamheten. Understöd kan också sökas för det nationella arbetet med en datastrategi för idrotten och för införandet och användningen av relaterade nationella lösningar för att öka kunskapsbasen inom idrott.
Ansökningar som gäller utveckling av kompetensen inom träning på elitnivå ska riktas till sådana strategiska frågor som är centrala med tanke på elitidrotten i Finland och som förväntas få genomslag åtminstone på medellång sikt. Finansieringen är tydligt avsedd för att utveckla kompetensen, inte för att stödja den grundläggande idrottsverksamheten. Vid bedömningen av ansökningarna beaktas betydelsen för den finländska elitidrotten samt en trovärdig redogörelse för idrottsgrenarnas, målgruppernas eller andra aktörers medverkan och bidrag i planeringen av utvecklingsverksamheten, i den egentliga verksamheten och/eller som målgrupp för delning av information.
I fråga om dessa riksomfattande utvecklingsuppgifter ska sökanden till ansökan foga ett separat sammandrag av den specialuppgift inom utveckling som söks. Av bilagan ska tydligt framgå följande: bakgrunden till den specialuppgift som söks, dess nationella betydelse, mål och tidsplan, samarbetet med idrottsgrenar eller målgruppen eller andra aktörer och en riksomfattande plan för informationsdelning.
Den sökande ombeds bekanta sig med anvisningarna för idrottsakademi- och träningscenterverksamhet, där aktörernas roller samt målen, åtgärderna och kriterierna för verksamheten har fastställts.
Till ansökan ska sökanden foga en sammanfattning ur databasen Urheiluakatemiapulssi som pdf-fil.
Urheiluakatemiapulssi är en gemensam databas över idrottsakademiernas och träningscentrens verksamhetsuppgifter. Idrottsakademin/träningscentret ansvarar för att fylla i och uppdatera uppgifterna i Urheiluakatemiapulssi. Uppgifterna i Urheiluakatemiapulssi kan granskas av utbildnings- och kulturministeriet, Olympiska Kommitténs enhet för elitidrott och Institutet för elitidrott i Finland KIHU.
Undervisnings- och kulturministeriets understöd kan täcka högst 80 procent av de totala kostnaderna för den verksamhet eller det projekt som finansieras.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns på adressen.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet används för lönekostnader, kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl, om understödstagaren har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd eller för utlänningsförseelse av arbetsgivare eller om den som ansöker om statsunderstöd genom ett lagakraftvunnet beslut har påförts en påföljdsavgift som avses i arbetsavtalslagen (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare fått understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den kommer in i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i understödsbeslutet och bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro inklusive lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagaren ska ha sin ekonomi och förvaltning ordnad på behörigt sätt.
En redogörelse för användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet.
Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller projektunderstöd eller allmänt understöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (16 § i statsunderstödslagen).
Understödstagaren ska utreda sin eventuella skyldighet att iaktta lagen om offentlig upphandling och beakta denna lag i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar i enlighet med de förfaranden som anges i upphandlingslagen.
- Om understödstagaren uppfyller kännetecknen för ett offentligrättsligt organ (till exempel om över hälften av finansieringen är offentlig), ska understödstagaren iaktta upphandlingslagen i all upphandling.
- Om understödstagaren får understöd för en specifik upphandling till över 50 procent av upphandlingens värde, ska understödstagaren iaktta upphandlingslagen i den upphandlingen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att mottagaren av understödet ska begära anbud av flera än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster som understiger det nationella tröskelvärdet, men vars värde utan mervärdesskatt överstiger 30 000 euro.
Det finns också andra villkor och begränsningar som gäller användningen av understödet. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller projektunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
E-postadresser:
[email protected]
Samuli Rasila, special rådgivare
tfn 0295 330 057
Stöd i tekniska frågor som gäller e-tjänsten fås på adressen: asiointipalvelu.okm(at)gov.fi