Understödet är avsett för att ordna hobbyverksamhet för barn och unga enligt Finlandsmodellen för hobbyverksamhet. En kommun kan ansöka om understöd antingen ensam eller tillsammans med andra kommuner. Ansökningarna lämnas in till regionförvaltningsverket. Ansökan om understöd görs i regionförvaltningens e-tjänst: http://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/sv
Projektunderstöd till kommunerna för att genomföra Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
AvustusUnderstödet ska stödja hobbyverksamhet som genomförs enligt Finlandsmodellen i samband med skoldagen.
Syftet är att göra det möjligt för varje barn och ung person att ha en avgiftsfri hobby som de tycker om i samband med skoldagen. I Finlandsmodellen för hobbyverksamhet kombineras hörande av barn och unga om deras hobbyönskemål, samarbete mellan skolan och hobbyaktörerna samt främjande av befintlig god praxis och befintliga arbetssätt. Målgruppen är eleverna i årskurserna 1–9 inom den grundläggande utbildningen.
Ansökningstiden börjar den 22 januari 2024 och går ut den 23 februari 2024 kl. 16.15.
Avsikten är att fatta besluten senast den 30 april 2024.
Cirka 14 miljoner euro står till förfogande för understöden.
På understödet tillämpas följande lagstiftning: statsunderstödslagen (688/2001) och ungdomslagen (1285/2016).
Syftet är att stödja sådan hobbyverksamhet i samband med skoldagen som barn och unga tycker om. Hobbyerna ska väljas och anordnas utifrån de önskemål som framkommit när barn och unga hörts. Hörandet ska ha ordnats 2022, 2023 eller 2024.
Kommunerna kan utnyttja resultaten av undervisnings- och kulturministeriets Elevenkät 2022 (Elevenkäter om hobbyverksamhet – UKM – Undervisnings- och kulturministeriet på finska) eller anordna ett eget hörande av barn och unga. Vid hörandet ska barns och ungas hobbyönskemål efterfrågas separat för varje skola.
Understödet är huvudsakligen riktat till lönekostnader samt rese- och materialkostnader för ledare av hobbyverksamheten samt assistenter till barn och unga med särskilda stödbehov. En del av understödet kan även riktas till skäliga samordningskostnader.
Ansökan om understöd görs i regionalförvaltningsverkets e-tjänst https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi. Om detta inte är möjligt, kontakta den tjänsteman som ger mer information om understödet.
Ansökan ska vara framme senast den 23 februari 2024 kl. 16.15. Ansökan avslås om den lämnas in till regionförvaltningsverket efter utsatt tid. Sökanden ansvarar för att ansökan kommer fram inom utsatt tid.
Anvisningar för e-tjänsten:
Anvisningar för e-tjänsten finns på https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/sv/oppaat-ja-materiaalit.
Ansökningar om statsunderstöd som beviljas av regionförvaltningsverken görs i regionalförvaltningsverkens e-tjänst. För tjänsten behövs Suomi.fi-identifikation, som fungerar med bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett chipförsett identitetskort.
Sökanden fyller i ansökningsblanketten och sänder in ansökan med bilagor via tjänsten. Via tjänsten sköts också följande:
- eventuella kompletteringar av ansökan
- sändande av beslutet till sökanden
- eventuell begäran om ändring i beslutet
- rapportering om användningen av understödet.
För att ansökan ska kunna bedömas ska den uppfylla följande villkor som gäller sökanden och hobbyverksamheten.
Sökanden (dvs. kommunen eller flera kommuner tillsammans) ansvarar för samordningen på kommun- eller regionnivån samt för att lokala premisser iakttas i genomförandet. Sökanden säkerställer också ett välfungerande samarbete mellan skolor (inkl. privata undervisningsanordnare) och hobbyarrangörer.
Hobbyverksamhet som understöds
- Verksamheten ska i regel ske i skolans lokaler eller i lokaler som ligger nära skolan. Hobbyverksamheten kan också ordnas någon annanstans, om hobbyns innehåll kräver det (t.ex. simning, utförsåkning, bowling, ridning, museiklubb).
- Verksamheten ska ordnas i samband med skoldagen (direkt efter lektionerna eller på morgonen före lektionerna) under skolornas arbetstid, med hänsyn till hur barnen och de unga orkar och hur deras tidsscheman ser ut.
- Verksamheten ska vara regelbunden och ordnas varje vecka (av motiverade skäl kan undantag göras exempelvis när ledaren har lång väg till skolan). En hobby kan bestå av flera olika grenar eller aktiviteter som varierar vecko- eller månadsvis.
- Verksamheten ska inledas senast i september 2024 och pågå under hela läsåret.
- Verksamheten ska vara riktad till eleverna i några eller alla av årskurserna 1–9 inom den grundläggande utbildningen (även elever i privat- och övningsskolor). Barn i årskurserna 1–2 som deltar i morgon- och eftermiddagsverksamhet kan delta i hobbyverksamhet enligt Finlandsmodellen också så att hobbyarrangörerna leder verksamheten i anknytning till morgon- och eftermiddagsverksamheten.
- Verksamheten ska vara antingen handledd verksamhet eller ungdomars hobbyverksamhet på eget initiativ i en övervakad miljö.
Hobbyarrangörerna kan vara
- idrottsföreningar, kulturaktörer (t.ex. barnkulturcentrum, museer, konstinstitutioner och traditionsföreningar), ungdomsorganisationer, kommuner, företag och andra sammanslutningar som anordnar hobbyverksamhet.
Exempel finns på förteckningen över hobbyaktörer (Hitta en hobbyarrangör – Finlandsmodellen för hobbyverksamhet)
Ansökan ska innehålla följande punkter:
1. En beskrivning av valet av hobbyarrangörer samt samarbetet mellan kommunen, skolorna och hobbyarrangörerna
Kommunen ansvarar för valet av hobbyarrangörer utifrån barns och ungas hobbyönskemål. Arrangörerna kan vara lokala, regionala eller nationella aktörer. Även kommunen kan vara hobbyarrangör.
Vid valet av hobbyarrangörer ska yrkesskickligheten hos arrangören och ledaren för hobbyverksamheten samt kvaliteten på handledningen betonas. Kommunen ska informera om möjligheterna att ordna hobbyverksamhet och betona öppenhet i valet av aktörer.
Kommunen ska ge de valda hobbyarrangörerna behövliga uppgifter om Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och avtala om hobbyverksamheten, inklusive ansvarsfrågor, kontakt med vårdnadshavare och skolor, vikariat för ledare, information om hobbyverksamheten, eventuella transportfrågor och användning av skolans utrustning och lokaler.
Kommunen ska hålla regelbunden kontakt med hobbyarrangörerna under projektets gång.
2. Skolspecifik plan för anordnande av hobbyverksamhet (separat bilaga)
Till ansökan ska fogas en hobbyplan som innehåller följande uppgifter för varje skola:
- vilka hobbyverksamheter skolan har för avsikt att ordna
- antalet klubbar
- arrangörer och ledare för hobbyverksamheterna samt vid behov en plan för att hitta de arrangörer som ännu saknas. Den ansvariga personen ska ha fyllt 18 år. Yngre kan vara ledare för hobbygrupper.
- om hobbyverksamheten inte ordnas i skolan, platsen för hobbyverksamheten
- vid behov också hur kommunen har beaktat eventuella språkminoriteter såsom svenskspråkiga och samiskspråkiga barn och unga.
3. Uppsökande hobbyverksamhet samt hobbyverksamhetens tillgänglighet
Sökanden ska beskriva de åtgärder som syftar till att göra det möjligt för varje barn och ung person att utöva en hobby.
Kommunerna uppmanas att utnyttja god praxis inom uppsökande hobbyverksamhet https://harrastamisensuomenmalli.fi/tietoa/hyvat-kaytanteet/?filter=etsiva-harrastustoiminta och bekanta sig med stödmaterial som gäller tillgänglighet (Tillgänglighet – Finlandsmodellen för hobbyverksamhet) när de planerar verksamheten.
4. Information om hobbymöjligheter
Kommunen ska se till att eleverna känner till hobbymöjligheterna enligt Finlandsmodellen för hobbyverksamhet.
I ansökan ska det beskrivas vilka kommunikationsformer som används för att informera barn och unga samt deras vårdnadshavare om hobbymöjligheterna. Informationen ska nå barn och unga på bred front. Skolan kan till exempel ordna ett informationsmöte om hobbyer enligt Finlandsmodellen för hobbyverksamhet som arrangeras antingen där eller i andra skolor i närheten.
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet ska presenteras på kommunens webbplats.
5. Försäkringar
Kommunen ska ansvara för att alla barn och unga som deltar är försäkrade under hobbyverksamheten.
Understöden beviljas efter prövning. I bedömningen beaktas projektets ändamålsenlighet i relation till ansökningsomgångens mål, hur realistisk verksamhets- och ekonomiplanen är samt projektets kvalitet och omfattning. Vid inbördes bedömning av ansökningarna tillämpas följande kriterier:
1. Kvaliteten på hobbyverksamheten
1.1 Val av och information till hobbyarrangörer samt ledarnas kompetens
Öppenhet i urvalsförfarandet för hobbyarrangörer samt urvalskriterier.
Kommunens åtgärder och kriterier för att säkerställa att de valda arrangörerna/ledarna har nödvändiga kunskaper och färdigheter med hänsyn till hobbyns innehåll samt arbetet med barn och unga.
1.2 Barns och ungas delaktighet och omfattningen och kvaliteten av hörandet
I ansökningsblankettens punkt om hörande ska det beskrivas hur hörandet har genomförts och presenteras hur barnens och de ungas hobbyönskemål (inkl. de kvalitativa resultaten av fritextsvaren) har genomförts.
I ansökan ska det beskrivas hur barns och ungas delaktighet förverkligas. Delaktighet innebär i synnerhet att man planerar innehållet i hobbyn tillsammans med ledaren och frågar om barns och ungas önskemål och åsikter medan hobbyn pågår.
1.3 Uppsökande hobbyverksamhet samt hobbyverksamhetens tillgänglighet
Inklusive åtgärder för att främja hobbyverksamhet bland barn och unga som behöver särskilt stöd.
1.4 Innovativa hobbyinnehåll
Till exempel en hobby som förenar konst och motion eller nya hobbyinnehåll som bygger på barns och ungas idéer.
1.5 Beaktande av lokala särdrag
Till exempel samordning av skoltransporter med hobbyer och utnyttjande av motion och idrott, kultur, kulturarv eller annan kompetens på lokal nivå i hobbyer.
1.6 Åtgärder för att utveckla genomförandet
Kommunens åtgärder för att utveckla sitt genomförande av Finlandsmodellen för hobbyverksamhet jämfört med föregående läsår, med beaktande av feedback från barn och unga.
2. Det planerade antalet barn och unga som ska delta i hobbyverksamheterna samt antalet ledda timmar. Barns och ungas andel av alla barn och unga i kommunen.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns på adressen https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-630-0
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Regionförvaltningsverket kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Regionförvaltningsverket beaktar de allmänna förutsättningarna även vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som satts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av understöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som den sökande erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader, kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödstagaren har straffats för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare har fått understöd av regionförvaltningsverket ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Regionförvaltningsverket avslår ansökan om sökanden väsentligt åsidosatt sin skyldighet att ge regionförvaltningsverket uppgifter om användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den lämnas in efter utsatt tid.
Användningstiden för understödet är 1 augusti 2024 - 31 juli 2025. Understödet kan täcka högst 70 procent av totalkostnaderna för det projekt som understöds. Annat statsunderstöd kan inte anges som en del av självfinansieringsandelen.
Statsunderstödet får endast användas för det ändamål som anges i understödsbeslutet. Grunden för understödsbeslutet är de kostnader och den finansiering som anges i ansökan. De faktiska totalkostnaderna ska föranledas av det projekt som anges i statsunderstödsansökan och statsunderstödsbeslutet.
Understödet kan användas för följande godtagbara kostnader:
- ledarnas löne- och arvodeskostnader och resekostnader samt ovannämnda kostnader för assistenter till barn och unga som är i behov av särskilt stöd
- skäliga samordningskostnader (högst 20 procent av totalkostnaderna)
- välmotiverade kostnader för transport till hobbyplatserna
- lokalkostnader för projektet när det inte är möjligt att använda skolans lokaler på grund av innehållet i hobbyverksamheten (utnyttjandet av skolans lokaler kan inte medföra kostnader)
- nödvändiga och skäliga utrustnings- och materialkostnader
- övriga skäliga kostnader (t.ex. mellanmål när det krävs för att barn och unga ska orka).
De godtagbara kostnaderna definieras i understödsbeslutet och dess bilagor. De totala kostnaderna kan också omfatta andra kostnader för projektet än godtagbara kostnader (t.ex. merkostnader för skoltransporter till följd av projektet). Alla totalkostnader (även andra än godtagbara kostnader) och intäkter ska i redovisningsskedet bokföras på det kostnadsställe som skapas för projektet eller verksamheten.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro inklusive lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut som penninglön eller naturaförmån. Om en anställds arbetstid delvis inriktas på projektet, ska mottagaren av understödet på tillförlitligt sätt, exempelvis med hjälp av arbetstidsuppföljning, påvisa att arbetsinsatsen direkt hänför sig till projektet. Även en arbetstidsplan eller arbetstidsbestämmelse anses vara tillräcklig dokumentation.
Statsunderstödet är avsett att täcka det underskott för projektet som uppstår då man från de godtagbara kostnaderna drar av övriga understöd samt de intäkter projektet ger upphov till. Om understödet överstiger det realiserade underskottet, ska den överstigande delen återbetalas till regionförvaltningsverket.
Mottagaren av understödet ska iaktta upphandlingslagstiftningen. Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att mottagaren av understödet ska begära anbud av flera än en leverantör i varu- och tjänsteupphandlingar som understiger det nationella tröskelvärdet, men vars värde utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
Mottagaren av understödet ska ordna sin ekonomi och förvaltning på behörigt sätt.
Regionförvaltningsverket har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar som gäller statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (16 § i statsunderstödslagen).
Mottagaren av understödet ska registrera redovisningen för användningen av understödet i regionförvaltningens e-tjänst omedelbart när projektet avslutats, dock senast inom två månader från det att tiden för användningen av understödet löpt ut. I redovisningen ska det ingå både en ekonomisk rapport och en verksamhetsrapport. Av mottagaren av understödet förutsätts ekonomisk rapportering enligt kostnadsställe eller projekt.
Ytterligare information
Regionförvaltningsverket i Södra Finland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Anni Kettunen, överinspektör, tfn. 0295016397, [email protected]
Marko Ojala, överinspektör, tfn. 0295 016 175, [email protected]
Mari Puhakka, överinspektör, tfn. 0295 016 560, [email protected]
Regionförvaltningsverket i Östra Finland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Lauriina Aninko-Takkunen, planerare, tfn. 0295 016 319, [email protected]
Mervi Hotokka, överinspektör, tfn. 0295 016 594, [email protected]
Regionförvaltningsverket i Lappland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Kai-Matti Joona, överinspektör för idrottsväsendet, tfn. 0295 017 396, [email protected]
Mari-Annika Hemmi, överinspektör för undervisningsväsendet, tfn. 0295 017 068, [email protected]
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Elli-Noora Rinne, överinspektör, tfn. 0295 018 085, [email protected]
Tiina Kaijanen, inspektör för idrottsväsendet, tfn. 0295 018 303, [email protected]
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Simo Luukkainen, överinspektör, tfn. 0295 018 824, [email protected]
Regionförvaltningsverket i Norra Finland/ansvarsområdet för undervisning och kultur
Ulla Silventoinen, överinspektör för idrottsväsendet, tfn. 0295 017 663, [email protected]
Tapio Taskinen, planerare, tfn. 0295 017 589, [email protected]