Understöden beviljas efter prövning. Bedömningen av ansökningar och den inbördes jämförelsen av ansökningarna grundar sig på en helhetsbedömning där följande grunder beaktas:
1. Ansökningsspecifika villkor
- Statsunderstöd kan beviljas ett omfattande nätverksprojekt som genomförs av en utbildningsanordnare som har tillstånd att ordna yrkesinriktade examina och yrkesutbildning enligt 3 kap. i lagen om yrkesutbildning 531/2017. Utvecklingsverksamheten sker som omfattande samarbete mellan utbildningsanordnarna.
- Det ska framgå av ansökan vilka utbildningsanordnare som deltar i det nationella nätverksprojektet, hur arbetet fördelas mellan deltagarna och hur kostnaderna fördelas. Alla utbildningsanordnare som deltar i projektet förbinder sig, oberoende av arbetsfördelningen, till nätverksprojektets alla mål för att utveckla sin egen verksamhet.
- Det ska framgå av ansökan vilka av de åtgärder som inleddes i det tidigare VIERKO-projektet som ska införas, vidareutvecklas, följas upp och utvärderas.
- Ansökan ska innehålla en tidsplan för genomförandet och kostnaderna i förhållande till åtgärderna.
- Åtgärderna ska tjäna den studerandes individuella behov och utnyttja god praxis (till exempel språkmedveten undervisning) som skapats tidigare. Åtgärderna ska vara transparenta och anknyta till en mer omfattande organisering av arbetet i den organisation som anordnaren av yrkesutbildning har och på riksnivå.
- I jämförelsen av ansökningarna beaktas projektplanens konkretion, genomförbarhet, totala ekonomi, kompetens och erfarenhet i förhållande till den föreslagna verksamheten.
- Sökanden ska ha kompetens och erfarenhet av att genomföra omfattande nätverksprojekt.
- Modellen för uppföljning av åtgärderna och genomslaget ska i regel betjäna alla studerande inom den yrkesinriktade utbildningen på lika villkor.
- Sökanden ska ha förmåga och erfarenhet av att på bred front engagera anordnare av yrkesutbildning som befinner sig i olika faser av utvecklingsarbetet.
- I ansökan ska man beakta utvecklandet av samarbetet mellan gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen i fråga om utbildning på andra stadiet.
- Ansökan ska innehålla en konkret beskrivning av de åtgärder som vidtagits i tidigare projekt, också i det tidigare VIERKO-projektet, för att förankra det material och den utbildning som producerats.
- Projektet ska beakta och samarbeta med projekthelheten Fungerande vardag för invandrade, som finansieras av Europeiska socialfonden, och inom helheten i synnerhet med projektet Språkligt stöd för personer med ett främmande språk som modersmål, som projektet dessutom ska utnyttja i sitt utvecklingsarbete. Med finansiering från Europeiska socialfondens riksomfattande tema Kontinuerligt lärande (JOPPI-projektet, Utbildningsstyrelsen) kan det också uppstå projekt som det är nyttigt för detta projekt att vara färdigt att skapa nätverk med.
- En styrgrupp ska tillsättas för projektet innan projektplanen börjar genomföras, dock inom två månader efter att beslutet om statsunderstöd fattats. Till styrgruppen ska utses medlemmar från undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen (till exempel JOPPI-projektet) samt arbets- och näringsministeriet.
- Projektet sköter om spridningen av material och praxis samt om ordnandet av nödvändiga utbildningar för utbildningsanordnare och intressentgrupper.
- I jämförelsen av ansökningarna beaktas projektplanens konkretion, genomförbarhet, totalekonomi, kompetens och erfarenhet i förhållande till den föreslagna verksamheten.
- Projektansökan ska innehålla en kommunikationsplan, inklusive mellan- och avslutningsevenemang för anordnarna av yrkesutbildning.
- Projektet ska ordna ett avslutningswebbseminarium som är öppet för alla och där information ges om projektets konkreta resultat samt om den införda modellen för uppföljning av åtgärderna och effekterna.
- Projektunderstödet kan inte användas för att anställa tidsbundna S2-/F2-lärare.
- Det material som utarbetas i projektet ska finnas tillgängligt för samtliga utbildningsanordnare i Biblioteket för öppna lärresurser (https://aoe.fi/#/etusivu).
- Projektet ska utvärderas kvalitativt och kvantitativt och framstegen i projektet ska rapporteras till undervisnings- och kulturministeriet redan under projektets gång
- Projektet får innehålla apparat- och programanskaffningar till en andel av högst 10 procent av de totala kostnaderna.
Resultaten av utvecklingsprojektet utvärderas bland annat genom följande:
- Material, god praxis och nya verksamhetsmodeller har införts på riksnivå bland anordnare av yrkesutbildning
- Kontinuiteten i den införda modellen för uppföljning av åtgärderna och effekterna har säkerställts
- Det har skapats ett eller flera bestående nätverk för att upprätthålla och vidareutveckla prestationerna
- Det har skapats bestående och ekonomiskt hållbara modeller för att upprätthålla och vidareutveckla resultaten
- Projektet ska utvärderas kvalitativt och kvantitativt och framstegen i projektet ska rapporteras till undervisnings- och kulturministeriet redan under projektets gång (till exempel hur de språkliga kompetensbehoven beaktas när den personliga utvecklingsplanen för kunnandet utarbetas, uppdateras och utfallet följs upp)
- Projektplanen ska innehålla en beskrivning av indikatorernas förväntade verkningsmekanismer, hur indikatorerna som ställts för projektet verifierar den eftersträvade förändringen. I projektet bör det fastställas indikatorer för resultaten och genomslaget och fastställas vilken statistik som delgenomförarna i projektet följer upp i tjänsten Vipunen (till exempel ePUK, studieprestationer, sysselsättning, fortsatta studier). De delgenomförare som deltar i projektet använder samma indikatorer (till exempel utveckling av språkkunskaperna, språktestning).
Av budgetspecifikationen ska det tydligt framgå hur och för vilka ändamål sökanden avser använda det ansökta understödet. Av ansökan ska dessutom framgå hur man utvärderar och verifierar att resultaten är förenliga med målet för understödet.
Understödet beviljas av undervisnings- och kulturministeriet och kan täcka 100 procent av de faktiska totala kostnaderna för det projekt som understöds.
Understödstagaren kommer att få tillstånd att överföra understödet till någon annan. I detta fall ska understödstagaren och understödets användare utarbeta ett avtal om användningen av det understöd som överförs, i enlighet med mallen som utarbetats i UKM.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbsidan: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-630-0
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstöd.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet är riktat till lönekostnader kan det beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödets mottagare har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Om sökanden tidigare har fått understöd av ministeriet ska det ombesörjas att de utredningar om användningen av understöden som förutsatts i understödsbesluten har fullföljts inom tidsfristen. Ministeriet avslår ansökan om den ansökande parten väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.