Tavoitteena on 1) vieraskielisen opetuksen sekä kotimaisten kielten opetuksen tarjonnan ja laadun parantamiseksi kehitettyjen mallien käyttöönottaminen ja tulosten vaikuttavuuden varmistaminen ammatillisessa koulutuksessa, 2) VIERKO-hankkeessa aloitetun työn jatkokehittäminen, havaittujen kehittämistarpeiden pohjalta.
VIERKO-hankkeen tavoitteena oli luoda ammatillisen koulutuksen järjestäjien yhteistyössä vieraskielisen opetuksen kehittäminen sekä kotimaisten kielten opetuksen tarjonnan ja laadun parantaminen – kehittämis- ja koulutuskokonaisuus.
Hankkeella tuetaan hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaan ammatillisen koulutuksen keskeyttäminen vähenee ja valmistuneiden työllistyminen paranee.
Hallitusohjelman mukaisesti englanninkielisten ammatillisten opintosisältöjen tarjontaa lisätään ja samalla varmistetaan mahdollisuus kotimaisten kielten riittävään opiskeluun. Lisäksi uudistetaan koulutuksen tarjonta vastaamaan nykyistä paremmin työ- ja elinkeinoelämän tarpeisiin, vienti- ja teollisuusmaakuntien tarpeet huomioiden.
Hallitusohjelman mukaan maahan muuttavan työvoiman kielitaidon turvaamiseksi molempien kotimaisten kielten koulutuksen ja kielitutkintojen tarjontaa ja laatua parannetaan.
Hankeavustus vieraskielisen opetuksen sekä kotimaisten kielten opetuksen tarjonnan ja laadun parantamiseksi kehitettyjen mallien käyttöönottamiseksi ja tulosten vaikuttavuuden varmistamiseksi ammatillisessa koulutuksessa
AvustusValtionavustuksena myönnettävällä ammatillisen koulutuksen strategiarahoituksella kehitetään pidemmälle ”Hankeavustus vieraskielisen opetuksen kehittämiseksi sekä kotimaisten kielten opetuksen tarjonnan ja laadun parantamiseksi ammatillisessa koulutuksessa” (jatkossaVIERKO) –hankkeessa (2023-2024 aloitettuja toimia, sekä levitetään tuloksia ja varmistetaan tulosten jatkuvuutta em. hankkeen saavutuksien osalta. VIERKO-hankkeessa kehitettiin pedagogisia malleja ja oppimateriaaleja vieraskielisen ammatillisen opetuksen, monipuolisten oppimisympäristöjen ja toimintamallien kehittämiseksi ja hyödyntämiseksi. Lisäksi samassa yhteydessä parannettiin kotimaisten kielten opetuksen tarjontaa ja laatua. VIERKO-hankkeen tavoitteisiin, toimenpiteisiin, tuloksiin ja verkostoihin voi tutustua paremmin osoitteessa https://www.keuda.fi/keuda/hankkeet/vierko/.
Valtionavustusta voidaan myöntää hakemuksesta koulutuksen järjestäjälle, jolla on ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 22 §:n mukainen ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa. Avustus myönnetään yhdelle laajalle verkostohankkeelle, joka koordinoi kehittämistoimintaa. Näin kehittämistoiminta tapahtuu koulutuksen järjestäjien laajana yhteistyönä.
Hakuaika alkaa 17.10.2024 klo 9.00 ja päättyy 21.11.2024 klo 16:15.
Avustukseen voidaan käyttää noin 3-4 miljoonaa euroa. Avustus myönnetään ajalle 1.12.2024-31.5.2027. Päätökset tehdään joulukuussa 2024. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.
Strategiarahoituksen käyttöön sovelletaan seuraavia säädöksiä: Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009), Valtionavustuslaki (688/2001)
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
- Asiointipalvelun käyttöohje yhteisöasiakkaille
- Valtionavustusten asiointipalvelu ja ohjeet
- Asiointipalveluun kirjautuminen ja valtuudet
- Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
- Valtionavustusta voidaan myöntää yhteen laajaan verkostohankkeeseen koulutuksen järjestäjälle, jolla on ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 531/2017 3 luvun mukainen ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa. Kehittämistoiminta tapahtuu koulutuksen järjestäjien laajana yhteistyönä.
- Hakemuksesta tulee käydä ilmi valtakunnalliseen verkostohankkeeseen osallistuvat koulutuksen järjestäjät, osallistujien työnjako ja kustannusten jakautuminen. Työnjaosta riippumatta kaikki hankkeeseen osallistuvat koulutuksen järjestäjät sitoutuvat verkostohankkeen kaikkiin tavoitteisiin oman toimintansa kehittämiseksi.
- Hakemuksesta tulee käydä ilmi mitä aiemmassa VIERKO-hankkeessa aloitettuja toimenpiteitä aiotaan ottaa käyttöön, kehittää pidemmälle, seurata ja arvioida.
- Hakemuksesta tulee käydä ilmi toteuttamisaikataulu sekä kustannukset suhteessa toimenpiteisiin.
- Toimenpiteiden tulee palvella opiskelijan yksilöllisiä tarpeita ja hyödyntää jo luotuja hyviä käytäntöjä (esim. kielitietoinen opetus). Toimenpiteiden tulee olla läpinäkyviä ja liittyä laajempaan työn organisointiin ammatillisen koulutuksen järjestäjän organisaatiossa ja valtakunnallisesti.
- Hakemusten vertailussa huomioidaan hankesuunnitelman konkreettisuus, toteuttamiskelpoisuus, kokonaistaloudellisuus ja osaaminen sekä kokemus suhteessa esitettyyn toimintaan.
- Hakijalla tulee olla osaamista ja kokemusta laajojen verkostohankkeiden toteutuksesta
- Toimenpiteiden ja vaikuttavuuden seurannan mallin tulee palvella pääsääntöisesti kaikkia ammatillisen koulutuksen opiskelijoita yhdenvertaisesti.
- Hakijalla tulee olla kykyä ja kokemusta osallistaa laajasti eri vaiheessa kehitystyötä olevia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä.
- Hakemuksessa tulee huomioida yhteistyön kehittäminen toiseen asteen koulutuksen osalta lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen välillä.
- Hakemuksessa tulee kuvata konkreettisesti toimet aikaisemmin toteutetuissa hankkeissa, myös aiemmassa VIERKO-hankkeessa, tuotettujen materiaalien ja koulutuksen jalkauttamiseksi.
- Hankkeen tulee huomioida ja tehdä yhteistyötä Euroopan Sosiaalirahaston rahoittaman Maahanmuuttajien toimiva arki –hankekokonaisuuden ja sen sisällä erityisesti Vieraskielisten kielellinen tuki –hankkeen kanssa ja hyödyntää sitä kehittämistyössään. Euroopan Sosiaalirahaston Jatkuvan oppimisen valtakunnallisen teeman rahoittamana (JOPPI-hanke, OPH) saattaa myös syntyä hankkeita, joiden kanssa tämän hankkeen olisi hyödyllistä valmistautua verkostoitumaan.
- Hankkeelle tulee asettaa ohjausryhmä ennen hankesuunnitelman toimeenpanon aloittamista, kuitenkin kahden kuukauden kuluessa valtionavustuspäätöksestä. Ohjausryhmään tulee nimetä jäsenet opetus- ja kulttuuriministeriöstä ja Opetushallituksesta (esim. JOPPI-hankkeesta) sekä työ- ja elinkeinoministeriöstä.
- Hanke huolehtii aineistojen ja käytänteiden levittämisestä ja tarvittavien koulutustilaisuuksien järjestämisestä koulutuksen järjestäjille ja sidosryhmille.
- Hakemusten vertailussa huomioidaan hankesuunnitelman konkreettisuus, toteuttamiskelpoisuus, kokonaistaloudellisuus ja osaaminen sekä kokemus suhteessa esitettyyn toimintaan.
- Hankkeen hakemuksen tulee sisältää viestintäsuunnitelma ml. väli- ja päätöstilaisuudet ammatillisen koulutuksen järjestäjille.
- Hankkeen tulee järjestää kaikille avoin päätöswebinaari, jossa esitellään hankkeen konkreettisia tuloksia, sekä käyttöönotettu toimenpiteiden ja vaikuttavuuden seurannan toteuttamisen malli.
- Hankeavustusta ei voi käyttää määräaikaisten S2-/R2-opettajien palkkaamiseen.
- Hankkeessa luotavat materiaalit tulee olla kaikkien koulutuksenjärjestäjien saatavilla Avointen oppimateriaalien kirjastossa (https://aoe.fi/#/etusivu).
- Hankkeen pitää tehdä laadullista ja määrällistä arviointia ja raportoida hankkeen etenemisestä opetus- ja kulttuuriministeriölle jo hankkeen aikana.
- Hanke saa sisältää laite- ja ohjelmistohankintoja enintään 10 % kokonaiskustannuksista
Kehittämishankkeen tuloksia arvioidaan mm. näiden kautta:
- Aineistot, materiaalit, hyvät käytänteet ja uudet toimintamallit on otettu käyttöön valtakunnallisesti ammatillisen koulutuksen järjestäjien keskuudessa
- Käyttöönotettu toimenpiteiden ja vaikuttavuuden seurannan toteuttamisen mallin jatkuvuus on varmistettu
- Tuotosten ylläpitoon ja jatkokehittämiseen on luotu pysyvä(t) verkosto(t)
- Tuotosten ylläpitoon ja jatkokehittämiseen on luotu pysyvät ja taloudellisesti kestävät mallit
- Hankkeen pitää tehdä laadullista ja määrällistä arviointia ja raportoida hankkeen etenemisestä opetus- ja kulttuuriministeriölle jo hankkeen aikana. (esim. kuinka HOKS:ia laadittaessa, päivitettäessä ja toteumaa seurattaessa huomioidaan kielelliset osaamistarpeet)
- Hankesuunnitelmassa on kuvattava mittareiden oletetut vaikutusmekanismit, miten hankkeessa asetetut mittarit todentavat tavoitteena olevaa muutosta. Hankkeessa tulee asettaa tuloksellisuudelle ja vaikuttavuudelle mittarit ja määritellä mitä tilastoja hankkeen osatoteuttajat seuraavat Vipunen-palvelusta (esim. eHOKS, opintosuoritukset, työllistyminen, jatko-opinnot). Hankkeessa mukana olevat osatoteuttajat käyttävät samoja mittareita (esim. kielitaidon kehittyminen, kielitestaus).
Budjettierittelystä tulee käydä selkeästi ilmi, miten ja mihin tarkoituksiin hakija aikoo hakemansa avustuksen käyttää. Hakemuksesta tulee käydä lisäksi ilmi, miten avustuksen tavoitteen mukaisia tuloksia arvioidaan ja todennetaan.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa 100 % avustettavan hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista.
Avustuksen saajalle tullaan antamaan lupa siirtää avustusta eteenpäin, jolloin avustuksen saajan ja käyttäjän tulee laatia siirrettävän avustuksen käyttöä koskeva sopimus OKMssä laaditun mallipohjan mukaisesti.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-628-7
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyltä erillisellä selvityslomakkeella.
Lisätietoja
Opetusneuvos Anne Ekroth (Kymenlaakso, Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala), puh. 02953 30104, [email protected]
Ylitarkastaja Tarja Koskimäki (Uusimaa), puh. 02953 30166, [email protected]
Opetusneuvos Jukka Lehtinen (Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa, Varsinais-Suomi ja Satakunta), puh. 02953 30183, [email protected]
Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund (Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Keski-Suomi), puh. 02953 30249, [email protected]
Opetusneuvos Jari Rajanen (Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi), puh. 02953 30268, [email protected]
Asiointipalvelua koskevissa teknisissä kysymyksissä saa tukea osoitteesta: [email protected]
Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta: https://okm.fi/avustukset