Kvalitetskriterierna för den grundläggande utbildningen är klara
För första gången har man för den grundläggande utbildningen utarbetat s.k. kvalitetskriterier, med vilka man strävar efter att trygga kvaliteten på utbildningstjänsterna på såväl nationellt som lokalt plan. Kvalitetskriterierna överlämnades på torsdagen till undervisningsminister Henna Virkkunen. – Kvalitetskriterierna är ett nytt verktyg som fungerar som stöd i att förbättra undervisningens kvalitet. Kvalitetskriterierna är först och främst avsedda för att fungera som stöd för kommunbeslutsfattarna. Då kvalitetskriterierna funnit sina slutliga former, kommer staten att ekonomiskt stöda ibruktagandet av dem Kvalitetskriterierna är inriktade på tio utvärderingsområden, för vilka var och en har sitt eget kvalitetskriterium: ledarskap, personal, ekonomiska resurser, utvärdering, läroplanens verkställande, undervisningen och undervisningsarrangemangen, stödet för inlärning, tillväxt och välbefinnande, delaktighet och påverkan, samarbete mellan skolan och hemmet samt inlärningsmiljöns trygghet. Undervisningsminister Henna Virkkunen berättar, att det ännu före verkställandet ordnas en remissrunda angående kvalitetskriterierna. – De framställda kvalitetskriterierna ger inga särskilt detaljerade indikatorer. Personligen önskar jag att man vid vidareförädlingen, i fråga om undervisning och uppläggning av undervisningen, reflekterar på mer noggranna ochexakta kriterier angående undervisningsgrupper och studiehandledning, sade Virkkunen. Bland annat förutsätter kvalitetskriterierna, att utvecklandet av lärarpersonalen är planmässigt och att man genomför regelbundna utvecklingssamtal med personalen. Skolorna bör utveckla sin utvärderingskompetens och använda sig av den information man fått ur utvärderingen till att utveckla undervisningen. Skolornas undervisningsmaterial och inlärningshjälpmedel bör vara tillbörliga. Skolorna måste för krissituationer inneha enhetliga handlingsmönster och tidsenliga säkerhetsföreskrifter. Undervisningsväsendet, socialförvaltningen och hälsovården bör komma överens om arbetsfördelningen, utbyte av uppgifter och hur elevvården skall skötas. Modern teknik används mer i kommunikationen mellan skolan och hemmet. Två arbetsgrupper har berett kvalitetskriterierna för den grundläggande utbildningen. Representanter för såväl utbildningsförvaltningen som utbildningsanordnare har ingått i gruppernas sammansättningar. Som referensgruppens ordförande fungerade juris kandidat Liisa Souri. Med hjälp av kvalitetskriterierna strävar man efter att förenhetliga de beslut angående anordnandet av grundläggande utbildning som fattas i kommunerna och å andra sidan stödja förverkligandet av de fattade besluten. Kriterierna har inte en lagstiftningsstyrande ställning, utan är till sin karaktär rekommendationer. Enligt rapporten orsakar införandet av kriterierna inga omedelbara kostnadsverkningar för utbildningsanordnarna. I rapporten ingår två resolutioner av Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ, som anknyter sig till undervisningsgruppernas storlekar och antalet studiehandledare. - - - Ytterligare information: - ordförande för referensgruppen Liisa Souri, tfn 0400 806 001 - regeringsråd Eeva-Riitta Pirhonen (undervisningsministeriet), tfn (09) 160 77268 Kvalitetskriterier för den grundläggande utbildningen -rapporten