Understödet är avsett för att stöda verksamheten hos sammanslutningar vars huvudsakliga verksamhetsform utgörs av idrottsmedicin och idrottsvetenskap forskning eller idrottsvetenskaplig informationsförmedling och som inte får annat betydande offentligt stöd för sin verksamhet.
Verksamhetsunderstöd till idrottsvetenskapliga forskningssammanslutningar och informationsförmedlingssammanslutningar 2025
AvustusUnderstödet är avsett för att stöda verksamheten hos idrottsvetenskapliga och idrottsmedicinska sammanslutningar.
Understöd kan sökas av sammanslutningar och stiftelser med rättsförmåga.
Ansökningstiden börjar den 12 november 2024
Ansökningstiden går ut den 17 december 2024 kl. 16.15.
Understöd kan beviljas om riksdagen beviljar anslag för detta ändamål i statsbudgeten för 2025. Avsikten är att besluten fattas före utgången av februari 2025.
- Idrottslagen (390/2015)
- Statsunderstödslagen (688/2001)
Syftet med understödet är att producera och utvidga den idrottsvetenskapliga och idrottsmedicinska kunskapsbasen genom forsknings- och utredningsprojekt, stödja utbildningen av specialistläkare inom idrottsmedicin samt att öka samarbetet mellan idrottsvetenskapliga forsknings - och informationsförmedlingssammanslutningar och andra intressentgrupper i enlighet med 14 § i idrottslagen.
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om det inte är möjligt ska du kontakta tjänstemannen som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas i e-tjänsten efter ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan lämnas in inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
- Bruksanvisning för e-tjänsten
- Mer information på UKM:s webbplats
- Inloggning till e-tjänsten och fullmakter
- Suomi.fi-anvisningar och stöd
Understöden underställs prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika villkor för beviljande av understöd
När ministeriet beslutar om understöd bedömer ministeriet på basis av ansökningshandlingarna sammanslutningens verksamhet, verksamhetens nödvändighet, effektivitet, resultat och omfattning.
I bedömningen betonas särskilt följande delområden:
- omfattningen av sammanslutningens verksamhet och dess riksomfattande betydelse inom idrottsmedicin och/eller idrottsvetenskaplig kommunikation
- strategin för sammanslutningens forskningsverksamhet och forskningsverksamhetens genomförande och resultat
- genomförande av specialistläkarutbildningen inom idrottsmedicin (idrottsmedicinska centrum)
- sammanslutningens övriga allmännyttiga verksamhet i ovannämnda frågor samt nätverkssamarbete
- behovet av stöd
Forskningssammanslutningarna förutsätts ha en uppdaterad jämställdhets- och likabehandlingsplan samt ett ansvarsprogram.
- God förvaltning: Sammanslutningens verksamhet iakttar och främjar principerna för god förvaltning. Verksamhetskulturen är öppen och alla medlemmar har möjlighet att aktivt delta i verksamheten och beslutsfattandet. Sammanslutningens ekonomi och anskaffning av medel är ansvarsfulla.
- En säker och sund verksamhetsmiljö: Verksamhetsmiljön, -sätten och kulturen främjar fysisk och psykisk hälsa och sunda levnadssätt. Alla som deltar i aktiviteterna är skyddade mot mobbning och trakasserier.
- Miljöansvar: Sammanslutningen identifierar och bedömer miljöpåverkan av sin verksamhet. De negativa miljökonsekvenserna minskas och miljöhållbarheten främjas vid planeringen och genomförandet av verksamheten. Sammanslutningen bidrar också till hållbarhet genom strukturer, kommunikation och utbildning.
Undervisnings - och kulturministeriet fattar beslut om understöd till idrottsvetenskapliga sammanslutningar och informationsförmedlingssammanslutningar efter att ha begärt utlåtande om deras ansökningar av statens idrottsråd.
Om måldokumentspraxis tillämpas på sammanslutningens verksamhet, beaktas vid prövningen av beviljandet av understöd i väsentlig grad de delområden av verksamheten som har skrivits in i målstyrningsavtalet mellan ministeriet och sammanslutningen.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbsidan.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projekten bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstöd.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet är riktat till lönekostnader kan det i ovan nämnda fall beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödets mottagare har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (statsunderstödslagen 7 § 2 mom.)
4. Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar av användningen av understöd som förutsätts i understödsbesluten har lämnats inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om den ansökande parten väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i beslutet jämte bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller projektunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (statsunderstödslagen 16 §).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 30 000 euro.
I användningen av understöder gäller också andra villkor och begränsningar. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller projektunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
E-postadresser:
[email protected]
Samuli Rasila, specialsakkunnig
tfn 0295 330 057
Stöd i tekniska frågor som gäller e-tjänsten fås på adressen: asiointipalvelu.okm(at)gov.fi