— 15 000 euroa Holokaustin uhrien muisto ry:lle — 60 000 euroa Juutalaisen seurakunnan turvajärjestelyihin — 200 000 euroa Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry:lle — 30 000 euroa USKOT-foorumi ry:lle — 50 000 euroa Kollaa ja Simo Häyhä -museolle — 50 000 euroa Rukajärven suunnan historiayhdistykselle — 10 000 euroa Mannerheim-ristin ritarien museon tukiyhdistykselle, Ritarigalleria ry — 50 000 euroa Kuntoutumis- ja liikuntasäätiö Peurungalle, Korsumuseon ylläpitoon ja pienimuotoisiin hankintoihin — 50 000 euroa Hallinportin ilmailumuseolle — 50 000 euroa Suomen sotilasmuseosäätiölle Lahden Sotilaslääketieteen museon toimintaan — 150 000 euroa Sodankylän Tankavaaran Kultamuseolle — 35 000 euroa Suomen asutusmuseolle — 50 000 euroa Kallioniemi, Kalle Päätalon lapsuudenkodille, museon näyttelytoimintaan — 50 000 euroa Suomen maatalousmuseo Sarkalle — 50 000 euroa Ristiina-seuralle Pien-Toijolan talonpoikaismuseon toimintaan — 20 000 euroa Jokioisten Museorautatieyhdistys ry:lle — 50 000 euroa Vakka-Suomen musiikkiopistolle Tempo-orkesteritoimintaan — 50 000 euroa Vekkuliteatteri ry:n toimintaan — 50 000 euroa Taidetehtaan tanssikoululle, Porvoo, avustus tanssin taiteen perusopetukseen — erityisesti Loviisan toiminnan aloittamiseen — 250 000 euroa Suomalaisuuden liitolle — 60 000 euroa Suomi-Amerikka Yhdistysten Liitto ry:lle — 50 000 euroa Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:lle — 10 000 euroa European Coalition for Israel (ECI) Finland rf:lle — 50 000 euroa Suomen Kalakirjasto ry:lle — 20 000 euroa Hurja Piruetti — Länsi-Uudenmaan Tanssiopistolle, Karjaa — 50 000 euroa Aholansaarisäätiölle, erityisesti museo- ja kulttuuriperintötoimintaan — 20 000 euroa Hangon Museolle — 20 000 euroa Föreningen kulturhuset Karelia i Ekenäs rf:lle — 40 000 euroa Vaasa Baroque ry:lle.
— 200 000 euroa Parolan Panssarimuseolle, panssarijunan katokseen — 100 000 euroa Kymilinnan Linnoitusalueen ystävät ry:lle alueen kunnostamiseen — 100 000 euroa Ristijärven suojeluskunta- ja lottamuseolle kunnostushankkeeseen — 100 000 euroa Viestimuseo Lokille, museoluolien kunnostamiseen — 30 000 euroa Siirtolaisuusmuseon Tuki ry:lle näyttelytoiminnan kehittämiseen ja aktualisoimiseen — 10 000 euroa I. Klingan säätiölle, Holokaust-näyttelyn siirtoon — 60 000 euroa Pernajan Agricola-Seura ry:lle Pernajan Agricola-museon talon kunnostamiseen — 40 000 euroa Visavuoren museosäätiölle, museon kunnostustoimenpiteisiin — 150 000 euroa Savonlinnan Oopperajuhlille, esteettömyys yms. kehittämistoimet — 50 000 euroa Rääkkylän Kihaus Folk -kansanmusiikkifestivaalin kehittämiseen — 150 000 euroa Tapahtuma- ja kulttuurikeskus Hermanni ry:lle Hermannitalon kunnostamiseen, Syvänniemi — 60 000 euroa Svenska teaternille, teatteritekniikan kehittämiseen — 190 000 euroa Oravaisten teatterille, Kyroboan katsomon uusimiseen — 50 000 euroa Oulun Elokuvakeskus ry:lle Oulun 44. kansainvälisen lasten- ja nuortenelokuvien festivaalin järjestämiseen — 250 000 euroa Pro Suomen eteläisen Afrikan tiede ja kulttuuri-instituutti ry:lle tiede- ja kulttuuri-instituutin perustamiseen — 70 000 euroa Pro Allegro rf:lle, Pietarsaaren Campuksella järjestettävään kulttuurikoulutuksen kehittämiseen — 20 000 euroa Inkoon kulttuurikeskus -hankkeelle, investointiavustus
Avustusta voivat hakea oikeuskelpoiset yhteisöt ja säätiöt. Avustuksia ei voida myöntää yksityishenkilöille.
Hakuaika alkaa 20.1.2025 ja päättyy 3.4.2025 klo 16:15.
Avustuksiin voidaan käyttää yhteensä n. 3 270 000 euroa. Päätökset pyritään tekemään maaliskuun loppuun mennessä. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om det inte är möjligt ska du kontakta tjänstemannen som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas i e-tjänsten efter ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan lämnas in inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
Hakemusten arvioinnissa keskeisinä kriteereinä ovat hakijan kokemus ja valmiudet toiminnan tai hankkeen toteuttamiseen valtion talousarviossa tarkoitetulla tavalla.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa voidaan katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom): • Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä. • Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta. • Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus. • Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se saapuu määräajan jälkeen.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i beslutet jämte bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (statsunderstödslagen 16 §).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen. (Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Renovering och byggande: Päivi Salonen, paivi.salonen(at)gov.fi
Filmkultur: Silja Hakulinen, silja.hakulinen(at)gov.fi
Musik:, Laura Norppa, laura.norppa(at)gov.fi
Teater: Katri Santtila, katri.santtila(at)gov.fi
Konstundervisning: Hanna Koskimies, hanna.koskimies(at)gov.fi
Religiösä aktörer: Hanna Kiiskinen, hanna.kiiskinen(at)gov.fi
Vänskapsföreningar: Mari Karikoski, mari.karikoski(at)gov.fi
I tekniska frågor gällande ärendehanteringstjänsten kontakta: [email protected]
Se också undervisnings- och kulturministeriets guide för ansökan om, användning och tillsyn av användningen av statsunderstöd: https://okm.fi/sv/understod