— 15 000 euroa Holokaustin uhrien muisto ry:lle — 60 000 euroa Juutalaisen seurakunnan turvajärjestelyihin — 200 000 euroa Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry:lle — 30 000 euroa USKOT-foorumi ry:lle — 50 000 euroa Kollaa ja Simo Häyhä -museolle — 50 000 euroa Rukajärven suunnan historiayhdistykselle — 10 000 euroa Mannerheim-ristin ritarien museon tukiyhdistykselle, Ritarigalleria ry — 50 000 euroa Kuntoutumis- ja liikuntasäätiö Peurungalle, Korsumuseon ylläpitoon ja pienimuotoisiin hankintoihin — 50 000 euroa Hallinportin ilmailumuseolle — 50 000 euroa Suomen sotilasmuseosäätiölle Lahden Sotilaslääketieteen museon toimintaan — 150 000 euroa Sodankylän Tankavaaran Kultamuseolle — 35 000 euroa Suomen asutusmuseolle — 50 000 euroa Kallioniemi, Kalle Päätalon lapsuudenkodille, museon näyttelytoimintaan — 50 000 euroa Suomen maatalousmuseo Sarkalle — 50 000 euroa Ristiina-seuralle Pien-Toijolan talonpoikaismuseon toimintaan — 20 000 euroa Jokioisten Museorautatieyhdistys ry:lle — 50 000 euroa Vakka-Suomen musiikkiopistolle Tempo-orkesteritoimintaan — 50 000 euroa Vekkuliteatteri ry:n toimintaan — 50 000 euroa Taidetehtaan tanssikoululle, Porvoo, avustus tanssin taiteen perusopetukseen — erityisesti Loviisan toiminnan aloittamiseen — 250 000 euroa Suomalaisuuden liitolle — 60 000 euroa Suomi-Amerikka Yhdistysten Liitto ry:lle — 50 000 euroa Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:lle — 10 000 euroa European Coalition for Israel (ECI) Finland rf:lle — 50 000 euroa Suomen Kalakirjasto ry:lle — 20 000 euroa Hurja Piruetti — Länsi-Uudenmaan Tanssiopistolle, Karjaa — 50 000 euroa Aholansaarisäätiölle, erityisesti museo- ja kulttuuriperintötoimintaan — 20 000 euroa Hangon Museolle — 20 000 euroa Föreningen kulturhuset Karelia i Ekenäs rf:lle — 40 000 euroa Vaasa Baroque ry:lle.
— 200 000 euroa Parolan Panssarimuseolle, panssarijunan katokseen — 100 000 euroa Kymilinnan Linnoitusalueen ystävät ry:lle alueen kunnostamiseen — 100 000 euroa Ristijärven suojeluskunta- ja lottamuseolle kunnostushankkeeseen — 100 000 euroa Viestimuseo Lokille, museoluolien kunnostamiseen — 30 000 euroa Siirtolaisuusmuseon Tuki ry:lle näyttelytoiminnan kehittämiseen ja aktualisoimiseen — 10 000 euroa I. Klingan säätiölle, Holokaust-näyttelyn siirtoon — 60 000 euroa Pernajan Agricola-Seura ry:lle Pernajan Agricola-museon talon kunnostamiseen — 40 000 euroa Visavuoren museosäätiölle, museon kunnostustoimenpiteisiin — 150 000 euroa Savonlinnan Oopperajuhlille, esteettömyys yms. kehittämistoimet — 50 000 euroa Rääkkylän Kihaus Folk -kansanmusiikkifestivaalin kehittämiseen — 150 000 euroa Tapahtuma- ja kulttuurikeskus Hermanni ry:lle Hermannitalon kunnostamiseen, Syvänniemi — 60 000 euroa Svenska teaternille, teatteritekniikan kehittämiseen — 190 000 euroa Oravaisten teatterille, Kyroboan katsomon uusimiseen — 50 000 euroa Oulun Elokuvakeskus ry:lle Oulun 44. kansainvälisen lasten- ja nuortenelokuvien festivaalin järjestämiseen — 250 000 euroa Pro Suomen eteläisen Afrikan tiede ja kulttuuri-instituutti ry:lle tiede- ja kulttuuri-instituutin perustamiseen — 70 000 euroa Pro Allegro rf:lle, Pietarsaaren Campuksella järjestettävään kulttuurikoulutuksen kehittämiseen — 20 000 euroa Inkoon kulttuurikeskus -hankkeelle, investointiavustus
Avustusta voivat hakea oikeuskelpoiset yhteisöt ja säätiöt. Avustuksia ei voida myöntää yksityishenkilöille.
Hakuaika alkaa 20.1.2025 ja päättyy 20.3.2025 klo 16:15.
Avustuksiin voidaan käyttää yhteensä n. 3 270 000 euroa. Päätökset pyritään tekemään maaliskuun loppuun mennessä. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
Hakemusten arvioinnissa keskeisinä kriteereinä ovat hakijan kokemus ja valmiudet toiminnan tai hankkeen toteuttamiseen valtion talousarviossa tarkoitetulla tavalla.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa voidaan katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom): • Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä. • Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta. • Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus. • Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on hankeavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalakia, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia. (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 30 000 euroa.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on hankeavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyltä erillisellä selvityslomakkeella.