Understöden beviljas efter prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika villkor för beviljande
Vid bedömningen granskas verksamhetens målinriktning och ändamålsenlighet, omfattning och ekonomiska förutsättningar.
a) Verksamhetens målinriktning och ändamålsenlighet
Vid bedömningen uppmärksammas det vilka mål som har ställts upp för verksamheten, hur planmässigt målen förverkligas och hur förverkligandet av dem följs upp. Dessutom bedöms hur väl verksamheten motsvarar understödets prioritering om kultursamarbete med närliggande länder och/eller Ukraina och/eller om det transatlantiska samarbetet. Man bedömer också hur aktuell verksamheten är med tanke på verksamhetsmiljön för det internationella kultursamarbetet.
b) Verksamhetens omfattning
När det gäller verksamhetens omfattning beaktas omfattningen och mångsidigheten av den verksamhet som beskrivs i ansökan och handlingsplanen, vilka målgrupper som nås med verksamheten, verksamhetens riksomfattande täckning, verksamhetens internationella dimension och verksamhetens effekter.
Mångsidigheten bedöms genom att verksamhetens former och innehåll granskas. Stadgeenliga möten beaktas inte vid bedömningen av verksamhetens omfattning.
I fråga om målgrupper granskas vilka målgrupper som påverkas av den sökandes verksamhet. Verksamhet som når andra målgrupper än de egna medlemmarna är till fördel för sökanden.
I fråga om riksomfattande täckning fäster man vid bedömningen av ansökningarna uppmärksamhet vid om sökanden har verksamhet också någon annanstans än på sin hemort samt vid hur omfattande verksamheten är regionalt. En medlemstidning eller kommunikation och information på nätet räknas inte som ett bevis på riksomfattande verksamhet.
Verksamhetens internationella dimension bedöms genom att sökandens verksamhet på internationell nivå, till exempel samarbetet med internationella samarbetsparter, granskas.
När det gäller effekter bedöms hur sökandens verksamhet som helhet främjar målen för understödet. Dessutom bedöms verksamhetens nationella betydelse och unika karaktär samt verksamhetens effekter på lång sikt. Verksamhet med omfattande effekter prioriteras.
c) Verksamhetens ekonomiska förutsättningar
I bedömningen av ansökningarna beaktas sökandens förutsättningar att bedriva vänskapsföreningsverksamhet professionellt och resultatrikt. I bedömningen av ansökningarna betraktas sökandens och bakgrundsorganisationernas finansieringsläge och ekonomiska helhetssituation. Den sökandes ekonomi ska vara i balans.
Avsikten med understödet är inte att stödja solida aktörer i fråga om vilka beviljandet av statsunderstöd i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) inte kan anses behövligt med beaktande av aktörens ekonomiska situation.
En sökande som får understöd kan inte vara i konkurs eller ha väsentligt underlåtit att betala sina skatter eller socialskyddsavgifter, och en nyckelperson för verksamheten kan inte tidigare ha gjort sig skyldig till brott vid ansökan om understöd och kan inte ha meddelats näringsförbud.
Budgeten för det kommande verksamhetsåret och det understöd som söks bedöms i relation till verksamhetsplanen för året. Budgeten ska vara dimensionerad i rätt förhållande till verksamhetens omfattning och mångsidighet samt till kostnaderna för åtgärderna.
Vid bedömningen beaktas hur mångsidiga de budgeterade inkomsterna är. Det räknas till fördel för sökanden om verksamheten finansieras med annan finansiering än enbart med offentliga medel.
Om avsikten är att överföra en del av understödet för att stödja en verksamhet eller ett projekt som genomförs av någon annan än den ursprungliga stödtagaren, ska det av ansökan framgå hur mycket av understödet som ska överföras och till vilken instans. Understödet kan överföras endast om detta har nämnts i ministeriets beslut. Mer information om Delegering av understöd och avtalsmodeller.
Förutom ovannämnda ansökningsspecifika grunder för beviljande förutsätter ministeriet att sammanslutningen i sin verksamhet beaktar förutsättningarna i jämställdhetslagen och arbetsgivarskyldigheterna som följer av den övriga lagstiftningen.
Understödet kan i regel täcka högst 90 procent av de faktiska totalkostnaderna för den verksamhet som understöds. Allmänna understöd som understiger 10 000 euro beviljas i regel inte.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbsidan.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också när beslut fattas om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart,
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som satts för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som den sökande erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar inte mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet används för lönekostnader, kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl, om understödsmottagaren har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd eller för utlänningsförseelse av arbetsgivare eller om den som ansöker om statsunderstöd genom ett lagakraftvunnet beslut har påförts en påföljdsavgift som avses i arbetsavtalslagen (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare har fått understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i stödbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om sökanden väsentligt försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.