Oikeus oppia –ohjelmaan on käytettävissä 313 miljoonaa euroa vuosille 2020-2023.
Ajankohtaista Oikeus oppia -ohjelmasta
Opetus- ja kulttuuriministeriö järjesti kaksipäiväisen Oikeus oppia –konferenssin marraskuussa. Konferenssissa käsiteltiin kattavasti Oikeus oppia –ohjelman tavoitteita ja tuloksia varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen alalla.
Ohjelman toteutuksesta
Työryhmät
Oikeus oppia –hankkeella tavoitellaan pysyvää ja vaikuttavaa kehittämistä rakenteiden ja lainsäädännön uudistamisen kautta. Tätä varten on käynnistynyt laaja työryhmäyhteistyö. Lisäksi ohjelmaa on toteutettu laajasti valtion erityisavustuksin. Avustusta on myönnetty:
- Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin ja laadun kehittämiseen on myönnetty erityisavustuksia kaksi kertaa yhteensä noin 139 miljoonan euron arvosta.
- Oppimisen tukeen ja inkluusion kehittämiseen varhaiskasvatuksessa ja esi- ja perusopetuksessa on myönnetty erityisavustuksia kaksi kertaa yhteensä lähes 20 miljoonan euron arvosta.
- Sairaalaopettajien palkkaamiseen, esi- ja perusopetuksen oppilaiden digitaalisten taitojen kehittämiseen sekä digitaalisiin taitoihin liittyvän hyvän pedagogisen toiminnan kehittämiseen varhaiskasvatuksessa, lukutaitoa ja lukemisen kulttuuria vahvistaviin toimiin perusopetuksen yläkouluissa sekä perusopetuksen oppilaanohjauksen kehittämiseen.
Koulutuksellisen tasa-arvon ja positiivisen erityiskohtelun edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmä
Työryhmän tehtävänä on tehdä tarvittavat lainsäädäntöesitykset, jotta tasa-arvorahasta ja positiivisesta erityiskohtelusta saataisiin pysyvä osa varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen rahoitusjärjestelmää.
Opetus- ja kulttuuriministeriö kutsui apulaisprofessori Venla Berneliuksen Helsingin yliopistosta selvityshenkilöksi pohjustamaan työryhmän työtä. Bernelius luovutti selvityksen opetusministerille 17.2.2021. Työryhmä luovutti väliraporttinsa opetusministerille 30.9.2021.
Työryhmä tulee tekemään ehdotuksia myös lähikoulu- ja varhaiskasvatuksen lähipalveluperiaatteen vahvistamiseksi, laadunvarmistuksen kehittämiseen sekä koronapandemian vaikutusten pitkäjänteiseen tasaamiseen liittyen. Työryhmä laatii loppuraportin 1.6.2022 mennessä.
Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmä
Työryhmän tehtävänä on:
- tehdä ehdotuksia teemaan liittyvän lainsäädännön muuttamiseksi lähikoulu- ja lähipäiväkotiperiaatteen vahvistamiseksi sekä henkilöstön tukeen liittyvän osaamisen lisäämiseksi varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa.
- Oppimisen ja lapsen tuen sekä sen saavutettavuutta vahvistetaan ja kehitetään mm. matalan kynnyksen palveluja.
Työryhmän alaisena toimivat varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen jaostot.
Työryhmien työtä tuetaan selvityksin. Varhaiskasvatuksen tuen nykytilanteesta ja inklusiivisuudesta sekä esitys kehityksen ja oppimisen tuen malliksi on valmistunut selvitys Jyväskylän yliopiston johdolla maaliskuussa 2021. Esi- ja perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisen ja toteuttamisen nykytilan selvitys on käynnissä Helsingin yliopistossa. Selvitys valmistuu 30.10.2021. Tuen työryhmän väliraportti valmistui 30.4.2021 ja laatii loppuraportin 30.8.2022 mennessä.
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen foorumi ja tutkimus tukena
Kansallinen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen foorumi asetettiin 12.5.2020. Foorumi kokoaa asiantuntijat ja sidosryhmät koulutuksellisen tasa-arvon edistämistyöhön.
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen foorumi
- tukee ohjelmien toteutusta ja tiedotusta
- vahvistaa kehittämistoimien vaikuttavuutta ja jatkuvuutta
- yhdistää asiantuntemuksen ja tutkimustiedon
Kehittämisohjelmien osana tuotetaan ja hyödynnetään tutkimustietoa.
Työryhmät ja säädösvalmistelu
Tiedotteet ja uutiset
Lapsen oikeus tukeen vahvistuu elokuussa – uudistuksen edistämiseen 34 miljoonaa euroa
Tasa-arvoraha vakiinnutetaan lainsäädäntöön
Lasten ja nuorten digitaalisten taitojen kehittämiseen haettavissa 10 miljoonaa
Tasa-arvoraha, eli myönteisen erityiskohtelun rahoitus, kirjataan lakiin
Tasa-arvorahaa kasvatuksen ja opetuksen tasa-arvon ja laadun kehittämiseen haettavissa yli 90 miljoonaa
Koulusegregaatiota vähennetään kaupunkisuunnittelun keinoin – kuntien tueksi 1,2 miljoonaa
Maahanmuuttaneiden oppilaiden perustaitoja vahvistetaan laajalla toimenpideohjelmalla vuosina 2022-2026
Työryhmä: Tasa-arvoraha pysyväksi vähentämään koulujen eriarvoistumista
Opetusministeri Li Andersson: Lasten ja nuorten ääntä kuultava peruskoulun kehittämisessä
Koulujen välisen eriytymisen ehkäisemiseen haettavissa 1,3 miljoonaa
Lisätietoja
Eeva-Riitta Pirhonen, ylijohtaja
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Ylijohtaja Puhelin:0295330258 [email protected]
Minna Polvinen, neuvotteleva virkamies
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategisen ohjauksen vastuualue Puhelin:0295330262 [email protected]
Kirsi Alila, opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330365 [email protected]