Oikeus oppia –ohjelmaan on ollut käytettävissä 395 miljoonaa euroa vuosille 2020-2023.
Ohjelman toteutuksesta
Oikeus oppia –hankkeella tavoitellaan pysyvää ja vaikuttavaa kehittämistä rakenteiden ja lainsäädännön uudistamisen kautta. Tätä varten on käynnistynyt laaja työryhmäyhteistyö.
Ohjelmaa tuetaan ja toteutetaan erityisavustuksin. Avustusta on myönnetty:
- Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin ja laadun kehittämiseen.
- Oppimisen tukeen ja inkluusion kehittämiseen varhaiskasvatuksessa ja esi- ja perusopetuksessa.
- Lisäksi määrärahoja on myönnetty mm. sairaalaopettajien palkkaamiseen, esi- ja perusopetuksen oppilaiden digitaalisten taitojen kehittämiseen sekä digitaalisiin taitoihin liittyvän hyvän pedagogisen toiminnan kehittämiseen varhaiskasvatuksessa, lukutaitoa ja lukemisen kulttuuria vahvistaviin toimiin perusopetuksen yläkouluissa sekä perusopetuksen oppilaanohjauksen kehittämiseen.
- Lisätietoa myönnetyistä avustuksista tämän sivun Tiedotteet ja uutiset -osiossa.
Työryhmät ja selvitykset
Koulutuksellisen tasa-arvon ja positiivisen erityiskohtelun edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmän tehtävänä on tehdä lainsäädäntöesitykset, jotta tasa-arvorahasta ja positiivisesta erityiskohtelusta saataisiin pysyvä osa varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen rahoitusjärjestelmää.
Työryhmän työtä pohjustamaan opetus- ja kulttuuriministeriö kutsui apulaisprofessori Venla Berneliuksen Helsingin yliopistosta selvityshenkilöksi. Bernelius luovutti selvityksen opetusministerille 17.2.2021 ja työryhmä väliraporttinsa 30.9.2021.
- Selvitys: Koulutuksellinen tasa-arvo, alueellinen ja sosiaalinen eriytyminen ja myönteisen erityiskohtelun mahdollisuudet
- Väliraportti : Ehdotus koulutuksellisen tasa-arvon määrärahan vakiinnuttamiseksi sekä lainvalmistelussa huomioitaviksi näkökulmiksi
Työryhmän esityksen mukaisesti hallitus antoi 21. huhtikuuta 2022 esityksensä tasa-arvorahan, eli tarveperustaisen rahoituksen, vakiinnuttamisesta opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslakiin. Eduskunta hyväksyi ehdotuksen 22.6.2022.
Työryhmän muiden tavoitteiden osalta työryhmä laatii loppuraportin. Työryhmän raportti luovutetaan opetusministeri Li Anderssonille 28.9.2022. Loppuraportissa työryhmä tekee ehdotuksia mm. lähikouluperiaatteen sekä varhaiskasvatuksen lähipalveluperiaatteen vahvistamiseksi, perusopetuksen laadunvarmistuksen kehittämiseksi sekä koronapandemian vaikutusten pitkäjänteiseen tasaamiseen liittyen.
Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmän tehtävänä on tehdä ehdotuksia, joilla lainsäädäntöä muutettaisiin lähikoulu- ja lähipäiväkotiperiaatteen vahvistamiseksi sekä henkilöstön tukeen liittyvän osaamisen lisäämiseksi varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. Lisäksi vahvistetaan ja kehitetään oppimisen ja lapsen tukea ja sen saavutettavuutta mm. matalan kynnyksen palveluilla.
Työryhmän alaisena toimivat varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen jaostot.
Työryhmien työtä tuetaan selvityksin: Jyväskylän yliopiston johdolla valmistui selvitys varhaiskasvatuksen tuen nykytilanteesta ja inklusiivisuudesta sekä esitys kehityksen ja oppimisen tuen malliksi. Helsingin yliopistossa on käynnissä esi- ja perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisen ja toteuttamisen nykytilan selvitys. Tuen työryhmän väliraportti valmistui 30.4.2021 ja ryhmä laatii loppuraportin 30.8.2022 mennessä.
- Kehityksen ja oppimisen tuki sekä inklusiivisuus varhaiskasvatuksessa : Selvitys nykytilasta kunnallisissa ja yksityisissä varhaiskasvatuspalveluissa sekä esitys kehityksen ja oppimisen tuen malliksi
- Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmisteleva työryhmän väliraportti
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen foorumi ja tutkimus tukena
Kansallinen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen foorumi asetettiin 12.5.2020. Foorumi kokoaa asiantuntijat ja sidosryhmät koulutuksellisen tasa-arvon edistämistyöhön.
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen foorumi
- tukee ohjelmien toteutusta ja tiedotusta
- vahvistaa kehittämistoimien vaikuttavuutta ja jatkuvuutta
- yhdistää asiantuntemuksen ja tutkimustiedon
Kehittämisohjelmien osana tuotetaan ja hyödynnetään tutkimustietoa.
Työryhmät ja säädösvalmistelu
Tiedotteet ja uutiset
Lasten ja nuorten digitaalisten taitojen kehittämiseen 9 miljoonaa
Varhaiskasvatuksen laadun, arvioinnin ja johtamisen kehittämiseen lähes 5 miljoonaa euroa
Lapsen oikeus tukeen vahvistuu elokuussa – uudistuksen edistämiseen 34 miljoonaa euroa
Lasten ja nuorten digitaalisten taitojen kehittämiseen haettavissa 10 miljoonaa
Tasa-arvoraha vakiinnutetaan lainsäädäntöön
Yli 102 miljoonaa euroa tasa-arvon edistämiseen ja laadun kehittämiseen varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa
Tasa-arvoraha, eli myönteisen erityiskohtelun rahoitus, kirjataan lakiin
Tasa-arvorahaa kasvatuksen ja opetuksen tasa-arvon ja laadun kehittämiseen haettavissa yli 90 miljoonaa
Koulusegregaatiota vähennetään kaupunkisuunnittelun keinoin – kuntien tueksi 1,2 miljoonaa
Maahanmuuttaneiden oppilaiden perustaitoja vahvistetaan laajalla toimenpideohjelmalla vuosina 2022-2026
Lisätietoja
Eeva-Riitta Pirhonen, ylijohtaja
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Ylijohtaja Puhelin:0295330258 [email protected]
Minna Polvinen, neuvotteleva virkamies
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategisen ohjauksen vastuualue Puhelin:0295330262 [email protected]
Kirsi Alila, opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330365 [email protected]