Oikeus oppia - varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelma
Pääministeri Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelman mukaisesti varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen laatua ja tasa-arvoa vahvistettiin Oikeus oppia –kehittämisohjelmalla. Opetus- ja kulttuuriministeriö toteutti kehittämisohjelmat vuosina 2020–2022. Kehittämisohjelma on päättynyt. Kehittämisohjelman kautta avustetut hankkeet jatkavat oman aikataulunsa mukaisesti avustuskauden päättymiseen saakka.
Oikeus oppia –ohjelmaan on ollut käytettävissä 395 miljoonaa euroa vuosille 2020-2023.
Ohjelman toteutuksesta
Oikeus oppia –hankkeella tavoiteltiin pysyvää ja vaikuttavaa kehittämistä rakenteiden ja lainsäädännön uudistamisen kautta.
Ohjelmaa tuettiin ja toteutettiin erityisavustuksin. Avustusta on myönnetty:
- Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin ja laadun kehittämiseen.
- Oppimisen tukeen ja inkluusion kehittämiseen varhaiskasvatuksessa ja esi- ja perusopetuksessa.
- Lisäksi määrärahoja on myönnetty mm. sairaalaopettajien palkkaamiseen, esi- ja perusopetuksen oppilaiden digitaalisten taitojen kehittämiseen sekä digitaalisiin taitoihin liittyvän hyvän pedagogisen toiminnan kehittämiseen varhaiskasvatuksessa, lukutaitoa ja lukemisen kulttuuria vahvistaviin toimiin perusopetuksen yläkouluissa sekä perusopetuksen oppilaanohjauksen kehittämiseen.
- Lisätietoa myönnetyistä avustuksista tämän sivun Tiedotteet ja uutiset -osiossa.
Työryhmät ja selvitykset
Koulutuksellisen tasa-arvon ja positiivisen erityiskohtelun edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmän tehtävänä on tehdä lainsäädäntöesitykset, jotta tasa-arvorahasta ja positiivisesta erityiskohtelusta saataisiin pysyvä osa varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen rahoitusjärjestelmää. Työryhmän raportti luovutettiin 28.9.2022.
Työryhmän esityksen mukaisesti hallitus antoi esityksen tasa-arvorahan, eli tarveperustaisen rahoituksen, vakiinnuttamisesta opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslakiin. Eduskunta hyväksyi ehdotuksen 22.6.2022.
Lisäksi työryhmä esittää varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen tarveperusteisen rahoituksen jatkokehittämistä, määrärahan tason nostamista riittävälle tasolle sekä vaikuttavuutta koskevan tutkimusperusteisen seurannan toteuttamista.
Työryhmä tekee raportissa ehdotuksia lähikoulu- ja lähipäiväkotiperiaatteiden vahvistamiseksi sekä koronapandemian tasa-arvovaikutusten lieventämiseksi.
Työryhmän ehdotus on suunnattu erityisesti seuraavan hallitusohjelman valmistelun tueksi.
- Kohti laadukasta ja tasa-arvoista lähipalvelua ja lähikoulua : Oikeus oppia -ohjelman Koulutuksellisen tasa-arvon ja positiivisen erityiskohtelun edistämistoimia varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmän loppuraportti 2022
- Työryhmä: lähikoulu- ja lähipäiväkotiperiaatetta vahvistettava (tiedote)
Työryhmän työtä pohjustamaan opetus- ja kulttuuriministeriö kutsui apulaisprofessori Venla Berneliuksen Helsingin yliopistosta selvityshenkilöksi. Bernelius luovutti selvityksen opetusministerille 17.2.2021 ja työryhmä väliraporttinsa 30.9.2021.
- Selvitys: Koulutuksellinen tasa-arvo, alueellinen ja sosiaalinen eriytyminen ja myönteisen erityiskohtelun mahdollisuudet
- Väliraportti : Ehdotus koulutuksellisen tasa-arvon määrärahan vakiinnuttamiseksi sekä lainvalmistelussa huomioitaviksi näkökulmiksi
OECD on arvioinut opetus- ja kulttuuriministeriön pyynnöstä varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen laatu- ja tasa-arvo-ohjelman (Oikeus oppia) tavoitteita ja toimia Suomen koulutushaasteiden osalta.
OECD esittää myös ratkaisuja osaamistason nostoon ja koulutuksellisen eriarvoisuuden vähentämiseen. Niitä ovat koulutuksen rahoituksen uudistaminen, varhaiskasvatuksen osallistumisasteen lisääminen ja laadun kehittäminen sekä oppimiserojen kaventaminen lähikouluperiaatetta vahvistamalla. Arviointiraportti julkistettiin 29.9.2022
- OECD:lta suosituksia Suomelle osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen eriarvoisuuden vähentämiseksi
- OECD: Finland's Right to Learn Programme - Achieving Equity and Quality in Education (Youtube)
Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmän tehtävänä oli tehdä ehdotuksia, joilla lainsäädäntöä muutettaisiin lähikoulu- ja lähipäiväkotiperiaatteen vahvistamiseksi sekä henkilöstön tukeen liittyvän osaamisen lisäämiseksi varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. Lisäksi tehtävänä oli vahvistaa ja kehittää oppimisen ja lapsen tukea ja sen saavutettavuutta mm. matalan kynnyksen palveluilla.
Työryhmän alaisena toimivat varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen jaostot.
Työryhmien työtä tuettiin selvityksin: Jyväskylän yliopiston johdolla valmistui vuonna 2021 selvitys varhaiskasvatuksen tuen nykytilanteesta ja inklusiivisuudesta sekä esitys kehityksen ja oppimisen tuen malliksi. Helsingin yliopiston toimesta valmistui vuonna 2021 esi- ja perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisen ja toteuttamisen nykytilan selvitys. Tuen työryhmän väliraportti valmistui 30.4.2021 ja loppuraportti kehittämisehdotuksineen on julkaistu 4.11.2022.
- Kehityksen ja oppimisen tuki sekä inklusiivisuus varhaiskasvatuksessa : Selvitys nykytilasta kunnallisissa ja yksityisissä varhaiskasvatuspalveluissa sekä esitys kehityksen ja oppimisen tuen malliksi
- Oppimisen ja koulunkäynnin tuki: Selvitys opetuksen järjestäjien näkemyksistä tuen järjestelyistä kunnissa
- Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. Työryhmän väliraportti
- Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta sekä esi- ja perusopetusta. Työryhmän loppuraportti
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen foorumi ja tutkimus tukena
Kansallinen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen foorumi asetettiin 12.5.2020. Foorumi kokosi asiantuntijat ja sidosryhmät koulutuksellisen tasa-arvon edistämistyöhön.
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen foorumi
- tukee ohjelmien toteutusta ja tiedotusta
- vahvistaa kehittämistoimien vaikuttavuutta ja jatkuvuutta
- yhdistää asiantuntemuksen ja tutkimustiedon
Oikeus oppia -foorumin ja työryhmien työ on päättynyt.
Työryhmät ja säädösvalmistelu
Tiedotteet ja uutiset
Koulutuksellisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen haettavissa yli 66 miljoonaa
Lapsen tuen, oppimisen ja koulunkäynnin tuen ja inkluusion edistämisestä kehittämisehdotuksia
OECD:lta suosituksia Suomelle osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen eriarvoisuuden vähentämiseksi
Työryhmä: lähikoulu- ja lähipäiväkotiperiaatetta vahvistettava
Lasten ja nuorten digitaalisten taitojen kehittämiseen 9 miljoonaa
Varhaiskasvatuksen laadun, arvioinnin ja johtamisen kehittämiseen lähes 5 miljoonaa euroa
Lapsen oikeus tukeen vahvistuu elokuussa – uudistuksen edistämiseen 34 miljoonaa euroa
Lasten ja nuorten digitaalisten taitojen kehittämiseen haettavissa 10 miljoonaa
Tasa-arvoraha vakiinnutetaan lainsäädäntöön
Lisätietoja
Eeva-Riitta Pirhonen, ylijohtaja
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330258 Sähköpostiosoite: [email protected]
Minna Polvinen, neuvotteleva virkamies
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategiaryhmä Puhelin:0295330262 Sähköpostiosoite: [email protected]
Kirsi Alila, opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330365 Sähköpostiosoite: [email protected]