Sitouttava kouluyhteisötyö
Sitouttavalla kouluyhteisötyöllä
- vähennetään ja ennaltaehkäistään koulupoissaoloja yhteistyössä kotien kanssa
- tuetaan oppilaiden kiinnittymistä kouluun vahvistamalla myönteistä koulukulttuuria ja -hyvinvointia
- tunnistetaan ja autetaan oppilaita, joilla on haasteita säännöllisessä koulunkäynnissä
- vahvistetaan perustaitojen saavuttamista ja oppimistuloksia
- kehitetään käytänteitä, jotka yhdenmukaistavat poissaolojen seurantaa ja tilastointia
Sitouttavan kouluyhteisötyön kehittäminen on osa opetus- ja kulttuuriministeriön kiusaamisen vastaisen toimintaohjelman toteutusta.
Sitouttavan kouluyhteisötyön pilotointi
Sitouttavan kouluyhteisötyön kansallista raamia kehitetään pilotoimalla. Opetus- ja kulttuuriministeriö on tukenut pilottien työskentelyä jakamalla erityisavustuksia 12,4 miljoonaa euroa. Pilottien tuella kehitetty raami vakiinnutetaan valtakunnallisesti, alueellisesti ja paikallisesti. Pilotteihin osallistuu perusopetuksen 5.–9. vuosiluokkien oppilaita ja koulujen henkilökuntaa.
Pilottitoiminnan tarkoituksena on
- kehittää sitouttavaa kouluyhteisötyötä mahdollistavia hallinnollisia, rakenteellisia ja pedagogisia ratkaisuja kunnan opetustoimessa.
- kehittää nykyisiä sekä löytää uusia kouluyhteisöön kiinnittymistä tukevia käytänteitä osana opetusta sekä yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintaa.
- kehittää ja kokeilla poissaolojen seurannan, riskien tunnistamisen, syiden selvittämisen ja varhaiseen puuttumisen keinoja.
- tukea poissaolojen vaikutuksia lieventäviä ja korjaavia pedagogisia toimintatapoja sekä kohdennettuja ja intensiivisiä poissaoloihin puuttumisen käytänteitä yhteistyössä kotien kanssa.
- kehittää joustavia ja nopeita palveluihin ohjautumisen prosesseja sekä toimenpiteiden koordinaatiota oppilaiden, kotien ja monialaisen verkoston kanssa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee avustuksen saaneita pilottihankkeita koulutusmateriaaleilla, valmennuksella sekä koordinoimalla hankkeiden toimintaa. Koulutuksen arviointikeskus Karvi arvioi pilottihankkeiden toteutusta ja vaikuttavuutta kehittävän arvioinnin menetelmin.
Miten toiminta vakinaistetaan?
Osana Sitouttavan kouluyhteisötyön kehittämistä on tehty muutos perusopetuslain 26 §:ään. Perusopetuslain muutos on vahvistettu 25.11.2022 ja se tulee voimaan 1.8.2023 alkaen. Samaan aikaan tulevat voimaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset liittyen poissaolojen ennaltaehkäisyyn sekä niiden suunnitelmalliseen seurantaan ja puuttumiseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriö, Karvi ja Opetushallitus valmistelevat arvioinnin ja yhteiskehittämisen pohjalta ehdotuksen valtakunnalliseksi raamiksi. Raami julkistetaan kevätwebinaarissa 4.5.2023.
Opetushallitus vastaa raamin jalkauttamisesta ja toteuttaa valtakunnallisen täydennyskoulutuskokonaisuuden lv. 2023-2024.
#skykoulussa -kampanja
Opetus- ja kulttuuriministeriö, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Folkhälsan yhdessä viettivät #SKYkoulussa -päivää 7.9.2022. Kampanjan tavoitteena oli tukea oppilaiden yhteisöllisyyttä ja läsnäoloa koulussa.
Sitouttavan kouluyhteisötyön piloteissa ja tukioppilastoiminnassa mukana oleville kouluille lähetettiin sähköinen materiaalipaketti. Mukana on QR-kooditervehdyksiä ja haasteita oppilaille ja opettajille ja teemaan liittyviä podcasteja.
Tiedotteet ja uutiset
Kouluissa kampanjapäivä 7.9. koulupoissaolojen vähentämiseksi
Sitouttava kouluyhteisötyö puuttuu kouluakäymättömyyteen - 6,8 miljoonaa euroa koululaisten poissaolojen vähentämiseen
6,8 miljoonaa euroa haettavissa perusopetuksen sitouttavan kouluyhteisötyön pilotointiin
Sitouttava kouluyhteisötyömalli puuttuu perusopetuksen koulupudokkuuteen ja ehkäisee syrjäytymistä
Tapahtumat
Läsnäolon tukeminen ja poissaoloihin puuttuminen: muutoksia lainsäädännössä OPS-perusteissa
Kiva, kun tulit! Poissaolot ja koulun kohdennetut toimet SKY-talviwebinaarin tallenne ja materiaalit
Osallistu mukaan #SKYkoulussa -kampanjaan!
Lisätietoja
Johanna Sergejeff, kehittämispäällikkö
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategiaryhmä Puhelin:0295330411 [email protected]
Minna Polvinen, neuvotteleva virkamies
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategiaryhmä Puhelin:0295330262 [email protected]