PISA-tutkimus ja tulokset 2015
PISA 2015 -tutkimuksen pääpaino oli luonnontieteiden osaamisessa. Luonnontieteet oli edellisen kerran pääalueena vuoden 2006 PISA -tutkimuksessa.
OECD:n PISA 2015 -tutkimuksen yhteydessä selvitettiin myös yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun taitoja, jotka olivat ensimmäistä kertaa arvioinnin kohteena. Ongelmanratkaisun taitoihin liittyvät tulokset julkistettiin 21.11.2017.
Pääaihealueiden uusi arviointikierros mahdollistaa luotettavien ja laajojen seuranta-analyysien tekemisen. Myös lukutaitoa ja matematiikan osaamista tutkitaan.
PISA 2015 -tulokset osoittavat, että suomalaisnuorten luonnontieteiden osaaminen on laskenut vuoden 2006 tasosta, jolloin luonnontiede oli edellisen kerran pääalueena.
Luonnontieteiden keskiarvopistemäärän mukaan suomalaiset 15-vuotiaat olivat OECD-maiden joukossa kolmanneksi parhaita. Suomessa luonnontieteiden keskiarvo on pudonnut 32 pistettä vuoteen 2006 (563 pt) verrattuna.
Lukutaidossa suomalaisnuoret ovat edelleen parhaiden joukossa, matematiikan osaaminen on säilynyt ennallaan.
Yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun taitoja arvioitiin ensimmäistä kertaa. Suomalaisnuoret sijoittuivat myös tässä arvioinnissa parhaiden joukkoon.
Suomen tulokset | Pisteet | OECD-maat | Kaikki osallistujat |
---|---|---|---|
Luonnontieteiden osaaminen | 531 | 3. | 5. |
Lukutaito | 526 | 2. | 4. |
Matematiikan osaaminen | 511 | 7. | 13. |
Yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu | 534 | 5. | 7. |
PISA 2015 -tutkimuksen Suomessa toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen ja Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen yhteenliittymä.
Vuoden 2015 tutkimukseen osallistui 73 maata / aluetta. Tulokset julkistettiin 6.12.2016. Ongelmanratkaisu osuuteen osallistui 51 maata/aluetta.
youtube
Tiedotteet
PISA 2015: Suomalaisnuoret parhaiden joukossa yhteistoiminnallisessa ongelmanratkaisussa
PISA-tutkimus: Suomalaisnuoret tyytyväisiä elämäänsä
PISA 2015: Suomalaisnuoret edelleen huipulla, pudotuksesta huolimatta
Lisätietoja
Tommi Karjalainen, opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategiaryhmä Puhelin:0295330140 [email protected]
Eeva-Riitta Pirhonen, ylijohtaja
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330258 [email protected]
Arto Ahonen, yliopistotutkija, PISAn kansallinen koordinaattori (Koulutuksen tutkimuslaitos / Jyväskylän yliopisto)
040 893 4209 [email protected]
Mari-Pauliina Vainikainen, tutkimuskoordinaattori (Koulutuksen arviointikeskus / Helsingin yliopisto)
050 318 2188