Perusopetuslain mukaan opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Tuen tarpeen varhaiseksi havaitsemiseksi oppilaan tilannetta tulee seurata. Yhteistyö oppilaan ja huoltajan kanssa on tärkeää sekä tarpeiden selvittämisen, että tuen suunnittelun ja onnistuneen toteuttamisen kannalta.
Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa yleensä yksittäisiä pedagogisia ratkaisuja sekä ohjaus- ja tukitoimia, joilla tilanteeseen vaikutetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa osana koulun arkea. Yleistä tukea annetaan heti tuen tarpeen ilmetessä, eikä tuen aloittaminen edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä.
Oppilaalla on oikeus saada tukiopetusta, jos oppilas on jäänyt jälkeen opinnoissaan tilapäisesti tai oppilas muutoin tarvitsee oppimisessaan lyhytaikaista tukea. Jos oppilaalla on vaikeuksia oppimisessaan tai koulunkäynnissään, hänellä on oikeus saada osa-aikaista erityisopetusta muun opetuksen ohessa.
Säännöllistä tai samanaikaisesti useita tukimuotoja tarvitsevalle oppilaalle on annettava tehostettua tukea hänelle tehdyn oppimissuunnitelman mukaisesti. Tehostettu tuki sisältää oppilaalle annettavia tukimuotoja sekä tarvittavia pedagogisia järjestelyjä.
Jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei auta oppilasta selviytymään koulutyöstä, tehdään hänelle pedagogiseen selvitykseen perustuva erityistä tukea koskeva hallintopäätös. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), josta on käytävä ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen ja muun tuen antaminen.
Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta oppilaan tarvitsemasta, perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta. Erityisopetus ja oppilaan saama muu tuki muodostavat järjestelmällisen kokonaisuuden. Huoltajan tuki, moniammatillinen yhteistyö ja yksilöllinen ohjaus ovat tärkeitä.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskeva lainsäädäntö uudistuu
Pääministeri Orpon hallitusohjelman linjausten mukaisesti hallitus uudistaa perusopetuksen oppimisen tukea koskevan lainsäädännön vuosien 2023-2025 aikana. Lähtökohtana on varmistaa oppilaalle hänen tarvitsemansa konkreettiset tukitoimet sekä kouluille riittävät resurssit tuen toteuttamiseen.
Valtioneuvosto antoi asiaa koskevan esityksen 23.9.2024 osana valtion vuoden 2025 budjettiesitystä. Lainsäädännön on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2025.
Uudistuksella parannettaisiin oppilaiden mahdollisuuksia saada nykyistä aikaisemmin ja tehokkaammin oppimisen ja koulunkäynnin tukea silloin, kun oppilaalla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan tai osallistua opetukseen. Tarkoitus on, että oppilas saisi jatkossa tukea oppimiseensa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä.
Ensisijaiset tukimuodot, joihin kaikilla oppilailla olisi oikeus, olisivat ryhmäkohtaisia. Näihin sisältyisi yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus. Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät olisi riittäviä, oppilas saisi oppilaskohtaisia tukitoimia, jotka olisivat säännöllisiä ja perustuisivat yksilöllisiin tuen tarpeisiin. Näihin sisältyisi sekä osittain pienryhmässä, että tarvittaessa kokonaan erityisluokassa toteutettava opetus sekä oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut.
Uudistuksessa keskiössä olisivat myös oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, joilla tarkoitettaisiin esimerkiksi opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa ja opettajan olisi mahdollista huomioida opetusryhmän tarpeet riittävän hyvin.
Keskeisenä tavoitteena on myös selkiyttää tukitoimia koskevaa päätöksentekoa sekä vähentää opettajien kirjaamisvelvoitetta tukea koskevissa asiakirjoissa. Tuen pedagogisten asiakirjojen määrää vähennetään ja niiden valmisteluprosessia kevennetään, kuitenkin siten, että tuen tarpeiden tunnistaminen, arviointi ja suunnittelu voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisesti.
Lainsäädännön valmistelun aikana on kuultu laajasti opettajia, oppilaita, sidosryhmiä ja asiantuntijoita sekä toteutettu hallituksen esitysluonnosta koskeva lausuntokierros touko-kesäkuussa 2024.
Opetussuunnitelmien perusteet päivitetään Opetushallituksen toimesta uudistetun lainsäädännön mukaisiksi. Opetushallitus tiedottaa opetussuunnitelmien perusteiden päivitystyöstä omilla verkkosivuillaan.
Opetus- ja kulttuuriministeriö järjestää koulutusta uudistetusta lainsäädännöstä vuoden 2025 alusta alkaen. Uudistuksen etenemisestä sekä sitä koskevista koulutuksista tiedotetaan näillä verkkosivuilla.
- Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote Oppimisen tukea esi- ja perusopetuksessa vahvistetaan.
- Hallituksen esitys 114/2024 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi perusopetuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi.
- Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2024:30 Perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen lakiuudistuksen lasten ja nuorten kuuleminen.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksen webinaarit tammi- ja helmikuussa 2025
Opetus- ja kulttuuriministeriö järjestää kuusi esi- ja perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistettua lainsäädäntöä käsittelevää webinaaria tammi-helmikuussa 2025.
Webinaareissa käsitellään uudistetun lainsäädännön keskeiset periaatteet sekä muuttuneet ja uudet perusopetuslain pykälät. Kaikki webinaarit ovat samansisältöisiä ja ne tarkastelevat lainsäädännön kokonaisuutta sekä esiopetuksen että perusopetuksen näkökulmista.
Kaikille avoimet webinaarit toteutetaan livestriimin kautta eikä niihin ole erillistä ilmoittautumista.
Webinaarien tulevat ajankohdat ovat:
torstai 9.1.2025 klo 14-16
keskiviikko 15.1.2025 klo 14-16
tiistai 21.1.2025 klo 14-16
keskiviikko 29.1.2025 klo 14-16
tiistai 4.2.2025 klo. 14–16 webinaari, joka on kohdennettu muille kuin kunnallisille opetuksen järjestäjille tuen velvoitteista kotikuntakorvauksen noston myötä
keskiviikko 5.2.2025 klo. 14–16 webinaari ruotsinkielisenä
Webinaarien lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisee tallenteina uudistettua lainsäädäntöä koskevat info-videot helmikuun 2025 lopussa. Tallenteet on tekstitetty suomen ja ruotsin kielelle sekä tulkattu viittomakielelle.
Lisätietoja
Merja Mannerkoski, erityisasiantuntija
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330325 Sähköpostiosoite: [email protected]
Erja Vitikka, opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330058 Sähköpostiosoite: [email protected]