Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen periaatteista ja toteuttamisesta esi- ja perusopetuksessa säädetään perusopetuslaissa  ja tuen toimeenpanoa ohjataan esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteilla. Lähtökohtana on varmistaa oppilaalle hänen tarvitsemansa konkreettiset tukitoimet.

Tarkoitus on, että oppilas saa tukea oppimiseensa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä. Lähtökohtana on varmistaa oppilaalle hänen tarvitsemansa konkreettiset tukitoimet sekä kouluille riittävät resurssit tuen toteuttamiseen. 

Oppimisen edellytyksiä tuetaan opetusjärjestelyillä. Sillä tarkoitetaan esimerkiksi opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa ja opettajan olisi mahdollista huomioida opetusryhmän tarpeet riittävän hyvin. 

Ensisijaiset tukimuodot, joihin kaikilla oppilailla on oikeus, ovat ryhmäkohtaisia. Näihin sisältyy

  • yleinen tukiopetus
  • opetuskielen tukiopetus
  • erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.

Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä, oppilas saa oppilaskohtaisia tukitoimia, jotka ovat säännöllisiä ja perustuvat yksilöllisiin tuen tarpeisiin. Näihin sisältyy

  • erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä 
  • erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
  • erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa 
  • oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut.

Tavoitteena on selkiyttää tukitoimia koskevaa päätöksentekoa sekä vähentää opettajien kirjaamisvelvoitetta tukea koskevissa asiakirjoissa. Tuen pedagogisten asiakirjojen määrää on vähennetty ja niiden valmistelua kevennetty kuitenkin siten, että tuen tarpeiden tunnistaminen, arviointi ja suunnittelu voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisesti.

Perusopetuksen oppimisen tuen uudistamisesta sovittiin pääministeri Orpon hallitusohjelmassa. Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) tuli voimaan 1.8.2025. Opetushallitus on päivittänyt opetussuunnitelmien perusteet uudistetun lainsäädännön mukaisiksi.

Lisätietoja

Erja Vitikka, opetusneuvos 
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330058   Sähköpostiosoite:


Merja Mannerkoski, Opetusneuvos 
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330325   Sähköpostiosoite: