PISA-tutkimus ja tulokset 2009

PISA 2009 -tutkimuksen pääpaino oli lukutaidossa. Näin tutkimus aloittaa arviointitutkimuksen toisen kierroksen. Lukutaito oli myös ensimmäisen PISA-arvioinnin painoalue vuonna 2000.

 

Pääaihealueiden uusi arviointikierros mahdollistaa luotettavien ja laajojen seuranta-analyysien tekemisen. Myös matematiikan ja luonnontieteiden osaamista tutkitaan, mutta suppeammalla mittaristolla kuin lukutaitoa.

Tutkimuksen toteutti Suomessa Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitos.  Vuoden 2009 tutkimukseen osallistui 65 maata/aluetta, joista 33 oli OECD-maita. Tulokset julkistettiin 7.12.2010.

Suomen tulokset: Pisteet OECD-maat Kaikki osallistujat
Lukutaito 536 2. 3.
Matematiikan osaaminen 541 2. 6.
Luonnontieteiden osaaminen 554 1. 2.

Tutustu myös

Suomalaisnuorten osaaminen jälleen OECD-maiden huipputasoa. Tiivistelmä

PISA 2009 Ensituloksia
OKM:n julkaisuja 2010:21

PISA 2009 pääraportti: Kestääkö osaamisen pohja?
OKM:n julkaisuja 2012:12

Suomi jälleen PISA-tutkimuksen kärkeä. Tiedote 7.12.2010

 

Lisätietoja

Eeva-Riitta Pirhonen, ylijohtaja 
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330258   Sähköpostiosoite:


Tommi Karjalainen, opetusneuvos 
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategiaryhmä Puhelin:0295330140   Sähköpostiosoite:

Arto Ahonen, yliopistotutkija, PISAn kansallinen koordinaattori (Koulutuksen tutkimuslaitos  / Jyväskylän yliopisto), 040 839 4209, [email protected]

Jenna Hiltunen, projektitutkija (Jyväskylän yliopisto), 040 805 4273

Mari-Pauliina Vainikainen, tutkimuskoordinaattori (Koulutuksen arviointikeskus / Helsingin yliopisto), 050 318 2188