Pääaihealueiden uusi arviointikierros mahdollistaa luotettavien ja laajojen seuranta-analyysien tekemisen. Myös matematiikan ja luonnontieteiden osaamista tutkitaan, mutta suppeammalla mittaristolla kuin lukutaitoa.
Tutkimuksen toteutti Suomessa Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitos. Vuoden 2009 tutkimukseen osallistui 65 maata/aluetta, joista 33 oli OECD-maita. Tulokset julkistettiin 7.12.2010.
Suomen tulokset: | Pisteet | OECD-maat | Kaikki osallistujat |
---|---|---|---|
Lukutaito | 536 | 2. | 3. |
Matematiikan osaaminen | 541 | 2. | 6. |
Luonnontieteiden osaaminen | 554 | 1. | 2. |
Tutustu myös
Suomalaisnuorten osaaminen jälleen OECD-maiden huipputasoa. Tiivistelmä
PISA 2009 Ensituloksia
OKM:n julkaisuja 2010:21
PISA 2009 pääraportti: Kestääkö osaamisen pohja?
OKM:n julkaisuja 2012:12
Suomi jälleen PISA-tutkimuksen kärkeä. Tiedote 7.12.2010
Lisätietoja
Eeva-Riitta Pirhonen, ylijohtaja
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330258 Sähköpostiosoite: [email protected]
Tommi Karjalainen, opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategiaryhmä Puhelin:0295330140 Sähköpostiosoite: [email protected]
Arto Ahonen, yliopistotutkija, PISAn kansallinen koordinaattori (Koulutuksen tutkimuslaitos / Jyväskylän yliopisto), 040 839 4209, [email protected]
Jenna Hiltunen, projektitutkija (Jyväskylän yliopisto), 040 805 4273
Mari-Pauliina Vainikainen, tutkimuskoordinaattori (Koulutuksen arviointikeskus / Helsingin yliopisto), 050 318 2188