Jatkuvan oppimisen uudistamiseksi
- eri koulutusasteiden toimintaa, ohjausta ja rahoitusta kehitetään siten, että syntyy työelämälähtöisiä, monimuotoisia koulutuskokonaisuuksia
- osaamisen tunnistamista ja tunnustamista kehitetään
- luodaan kattavat elinikäisen ohjaukset palvelut ja tuetaan aliedustettujen ryhmien osallistumista aikuiskoulutukseen
- lisätään työelämässä muunto-, täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia
- oppisopimuskoulutusta kehitetään uudelleenkoulutus- ja aikuiskoulutusväylänä
- korkeakouluja kannustetaan avaamaan koulutustarjontaansa ja kehitetään korkeakoulujärjestelmää jatkuva oppimisen alustana
- parannetaan muutosturvalla työntekijöiden osaamista ja työllistymistä
- työttömien mahdollisuuksia opiskella sivutoimisesti työnhaun ohessa parannetaan
- opintovapaata ja aikuiskoulutustukea kehitetään
- selvitetään mahdollisuudet laajentaa työllisyysrahaston tehtäviä
- kehitetään rakennemuutosten ennakointia
Miksi jatkuvan oppimisen uudistus tarvitaan?
Jatkuvan oppimisen uudistus painottuu työikäisten osaamisen kehittämiseen. Tavoitteena on vastata työelämän muutoksista aiheutuviin osaamistarpeisiin. Osaamista kehittämällä tuetaan mielekkäitä työuria, hyvää työllisyyskehitystä, julkisen talouden tasapainoa sekä yritysten kilpailukykyä ja tuottavuutta.
On ennakoitu, että Suomessa jopa vajaa puoli miljoonaa henkilöä tarvitsee uudelleenkoulutusta tai laajaa täydennyskoulutusta lähivuosina. Erityisenä haasteena on, kuinka koulutukseen hakeutuisivat myös sitä eniten tarvitsevat. Osaavan työvoiman saatavuus haittaa monia aloja ja yrityksiä.
Uusiin osaamistarpeisiin vastaaminen edellyttää koulutusjärjestelmältä joustavuutta sekä ihmisille mahdollisuuksia päästä tarvitsemaansa koulutukseen työn ohessa ja sen aikana.
Visio ja tavoitteet
Jatkuvan oppimisen uudistuksessa tarkastellaan erityisesti työikäisten mahdollisuuksia kehittää osaamista.
Uudistuksen visiona ja tavoitteina on, että
Jokainen kehittää osaamistaan työuran aikana.
- Jokaisella on mahdollisuus uudistaa osaamistaan ennakoivasti, jotta työssä kehittyminen, työllistyminen uusiin tehtäviin ja uralla eteneminen olisi mahdollista.
- Osallistumisen tasa-arvo lisääntyy.
Kaikilla on työllistymisen ja merkityksellisen elämän edellyttämät tiedot, taidot ja osaaminen.
- Osaamistaso nousee.
- Työllisyysaste nousee.
- Korkeakoulututkinnon suorittaneiden 25–64-vuotiaiden määrä ja osuus kasvaa ja perusasteen jälkeistä tutkintoa vailla olevien 25–64-vuotiaiden määrä ja osuus vähenee.
Osaaminen uudistaa työelämää ja työelämä osaamista.
- Osaava työvoima tukee kestävää kasvua, innovaatioita, kilpailukykyä ja sitä kautta hyvinvointia.
- Työnantajilla on osaavaa työvoimaa.
- Työyhteisöt tukevat uuden oppimista.
Jatkuvan oppimisen uudistuksen eteneminen
Jatkuvan oppimisen uudistuksen loppuvuodesta 2020 hyväksytyissä linjauksissa laadittiin visio ja tavoitteet vuoteen 2030 sekä 27 toimenpidettä tavoitteisiin pääsemiseksi.
Uudistus pohjautuu yhteisen tilannekuvan muodostavaan tietoon, jota on kerätty mm. tilastoista, tutkijoilta, asiantuntijoita haastattelemalla sekä kansalaiskyselynä. Myös OECD arvioi suomalaista jatkuvan oppimisen nykytilaa ja antoi siitä omat suosituksensa.
Jatkuvan oppimisen uudistus osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa
Jatkuvan oppimisen uudistusta vahvistetaan osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Ohjelma vauhdittaa kilpailukykyä, investointeja, osaamistason nostoa sekä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita. Jatkuvan oppimisen uudistukseen on varattu ohjelmasta 70 miljoonaa euroa. Korkeakoulujen digivisioon kohdennetaan lisäksi 20 miljoonaa euroa.
Kestävän kasvun ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä, jolla vauhditetaan toipumista koronakriisistä. Jatkuvan oppimisen uudistuksen eri toimet parantavat työllisyyttä ja kestävää kasvua tuomalla rakennemuutoksen edellyttämää uutta osaamista ja ennalta ehkäisemällä työttömyyttä.
Tarkoituksena on uudistaa työikäisten osaamispalveluja, kehittää ennakointia sekä kohdentaa koulutusta ja ohjausta erityisesti rakennemuutosaloille ja koulutuksessa aliedustetuille ryhmille. Ohjaukseen ja osaamiskartoituksiin luodaan malleja, joilla ehkäistään työttömyyttä ja työvoiman ulkopuolelle jäämistä sekä parannetaan koulutuspanostusten vaikuttavuutta. Jatkuvan oppimisen digitalisaatio-ohjelmassa kehitetään sähköisiä palveluja sekä korkeakoulutuksen digitalisaatiota ja joustavaan oppimisen mahdollisuuksia.
Tiedotteet ja uutiset
Tutkinnon osista lisää joustavuutta ja valinnaisuutta ammatilliseen koulutukseen
Lait TE-palveluiden siirrosta kuntiin vahvistettiin
Selvityksessä arvioidaan jatkuvaa oppimista tukevien etuuksien ja tukien vaikuttavuutta
Sosiaaliturvakomitean välimietintö julkaistu
Kuusi miljoonaa aikuisten perustaitojen vahvistamiseen sekä maahanmuuttajien kielikoulutukseen
Selvitys: Jatkuvan oppimisen valtionavustusinstrumentti tukee koulutuspoliittisia linjauksia – vaikuttavuuden arviointi edellyttää kattavampaa seurantatietoa
Jatkuvaan oppimiseen avautuu uusia mahdollisuuksia, mutta uudistusta on jatkettava
Sosiaaliturvan vaihtoehtoiset järjestämistavat -selvitysraportti on julkaistu
Osaamisen tunnistaminen kansalaistaidoksi – työryhmä julkaisi väliraporttinsa
Korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategia pohjautuu korkeakoulujen tahtoon uudistua ja uudistaa yhteiskuntaa
Kotoutumislain kokonaisuudistuksen tärkein tavoite on maahanmuuttaneiden kotoutumisen ja työllistymisen nopeutuminen
Toimenpide-ehdotuksia laadukkaan toisen asteen koulutuksen varmistamiseksi
Hallitus esittää parannuksia työttömien opiskelumahdollisuuksiin
Opinnoista ja tutkinnoista kerättäviä rekisteritietoja laajennetaan kattamaan uusia opintoja
Työryhmä sopi jatkovalmistelun periaatteista, mutta esittää tarkempaa selvitystä jatkuvan oppimisen etuuksista
Linjaukset ja aineistot
Yhdessä jatkuvaa oppimista uudistamassa. Jatkuvan oppimisen uudistus -hankkeen loppuraportti
Osaaminen turvaa tulevaisuuden : Jatkuvan oppimisen parlamentaarisen uudistuksen linjaukset
Linjausten suuntaviivat ja muut valmisteluvaiheen asiakirjat
Taustaa ja tilastoja jatkuvan oppimisen uudistukselle
Continuous Learning in Working Life in Finland -raportti (OECD)
Tapahtumat
Yhdessä jatkuvaa oppimista uudistamassa -webinaari
Lisätietoja
Saara Ikkelä, erityisasiantuntija
opetus- ja kulttuuriministeriö, Kansliapäällikön esikunta Puhelin:0295330109 [email protected]