SOTEKO
Projekt för utveckling av högskoleutbildingen inom social-och hälsovårdsbranschen
OKM029:00/2021 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Hankkeen tavoitteena on sosiaali- ja terveysalan tehtäviin suuntaavien alempiin ja ylempiin korkeakoulututkintoihin johtavan koulutuksen ja niitä täydentävän korkeakoulutuksen kehittäminen, sote-uudistuksen tavoitteiden tukeminen osaamista vahvistamalla sekä sote-alan koulutuksen vetovoiman ja harjoittelun kehittäminen.
Projektets framskridande
Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutuksen kehittäminen -hankkeen seminaari sosiaali- ja terveysalan tutkintoa täydentävän koulutuksen ja jatkuvan oppimisen tarpeista
2.11.2021 Webbdiskussion
Ytterligare uppgifter
Slutseminarium för projektet för utveckling av högskoleutbildningen inom social- och hälsovården
14.3.2023 Webbdiskussion
Projektets slutseminarium
Ytterligare uppgifter
Projektet för utveckling av högskoleutbildningen inom social- och hälsovården (SOTEKO), begäran om utlåtande
8.5.2023 – 22.6.2023 Remissbehandling
Begäran om utlåtande i utlåtandetjänsten.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OKM029:00/2021
Ärendenummer VN/8566/2021
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Mandattid 10.5.2021 – 31.5.2023
Datum för tillsättande 3.5.2021
Kontaktperson
Sanna Hirsivaara, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 404
[email protected]
Mål och resultat
1. Sosiaali- ja terveysalan tutkintorakenteen (alemmat ja ylemmät korkeakoulututkinnot) ja sitä täydentävän koulutuksen kehittäminen. Tavoitteena on arvioida, millaisia alalle tulemisen edellytyksenä olevia osaamiskokonaisuuksia (perustutkinnot) työelämässä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa ja mikä on perustutkintojen suhde erityisosaamista vaativiin tehtäviin ja niiden edellyttämään koulutukseen. Tutkintorakenteen tarkastelun painopisteenä ovat ammattikorkeakoulututkinnot ja yliopistojen terveystieteiden ja sosiaalityön koulutus. Tarkasteluun sisältyvät niin kutsuttujen kaksoistutkintojen koulutusrakenteeseen liittyvät kysymykset (sairaanhoitaja – kätilö, sairaanhoitaja – terveydenhoitaja, sairaanhoitaja - ensihoitaja). Tarkastelu ei kata tohtorin tutkintoa. Ehdotukset kuntoutusalalle suuntautuvien korkeakoulututkintojen rakenteen kehittämisestä tehdään yhteistyössä kuntoutuksen koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisfoorumin kanssa.
2. Valtakunnallinen jatkuvan oppimisen rakenne sosiaali- ja terveysalalla. Osana tätä arvioidaan muiden ohella ammattikorkeakoululain ja yliopistolain nojalla järjestettävän erikoistumiskoulutuksen, täydennyskoulutuksen ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tehtäviä ja perustutkintoa täydentävän koulutuksen rahoitusta. Tavoitteena on arvioida, millaisiin asiantuntijatason ja erikoisosaamisen ammatteihin ja vakiintuneisiin tehtäviin tuleminen edellyttää aiemmin suoritettua korkeakoulutusta ja täydentävää koulutusta ja millaisin koulutusmallein näihin tarpeisiin on vastattava. Tehtävään sisältyy muun muassa psykoterapeuttien ja muiden mielenterveystyöhön tarvittavien ammattilaisten koulutusmallien tarkastelu. Lisäksi tehtävänä on arvioida korkeakoulun ja työantajan yhteistyötä, työnjakoa ja roolia kouluttajana ja tehdä tätä koskevat esitykset.
3. Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman tavoitteiden tukeminen osaamista vahvistamalla. Ehdotukset tehdään aiemman valmistelun ja sosiaali- ja terveysministeriön uuden tilannearvion pohjalta yhteistyössä sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen valmisteluryhmien kanssa. Tavoitteena on arvioida, miten sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen tavoitteisiin ja Osaamisella soteen –hankkeessa tunnistettuihin osaamisen kehittämistarpeisiin vastataan koulutusrakenteita uudistamalla sekä koulutuksen ja työelämän oppimispolkuja, pedagogisia ratkaisuja ja oppimisympäristöjä kehittämällä.
4. Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutuksen harjoittelun kehittäminen. Tavoitteena on arvioida kehittämistarpeita erityisesti harjoittelun laadun, saatavuuden, oppimisympäristöjen ja pedagogisten ratkaisujen näkökulmista.
5. Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutuksen vetovoima ja tarvittavat ehdotukset.
Sammandrag
Hankkeen tavoitteena on sosiaali- ja terveysalan tehtäviin suuntaavien alempiin ja ylempiin korkeakoulututkintoihin johtavan koulutuksen ja niitä täydentävän korkeakoulutuksen kehittäminen, sote-uudistuksen tavoitteiden tukeminen osaamista vahvistamalla sekä sote-alan koulutuksen vetovoiman ja harjoittelun kehittäminen.
Utgångspunkter
Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen edellyttää uutta osaamista ja toimintatapojen uudistamista. Sosiaali- ja terveysalan täydennyskoulutuksen ja tutkintoon johtavan koulutuksen kehittämistä käsiteltiin vuosina 2017-2019 Osaamisella soteen –hankkeessa. Hankkeessa tunnistettiin sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamiseksi tärkeitä kaikille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille yhteisiä osaamistarpeita, joita korkeakoulut ovat jo ottaneet huomioon tutkintoon johtavan koulutuksen kehittämisessä. Sanna Marinin hallitusohjelman mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus poikkeaa kuitenkin lähtökohdiltaan aiemmasta valmistelusta ja siksi uudistuksen edellyttämiä osaamistarpeita on arvioitava osittain uudestaan.
Osaamisella soteen hankkeessa tunnistettiin useita sekä alempien ja ylempien korkeakoulututkintojen rakenteeseen että jatkuvan oppimisen rakenteeseen liittyviä haasteita, joita hanke esitti ratkaistavaksi jatkotyössä. Kliininen potilastyö ja sosiaalihuollon vaativa asiakastyö edellyttävät uudenlaisia koulutusjatkumoja ja joustavia opintopolkuja erikoisosaamisen kehittämiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön näkemyksen mukaan sosiaali- ja terveysalan erikoistumiskoulutustarjonta ei kaikilta osin muodosta tällä hetkellä työelämän tarpeita vastaavaa kokonaisuutta. Sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa tulisi saada riittävästi valmiuksia moniammatilliseen yhteistyöhön, mikä on keskeinen edellytys integroitujen asiakaslähtöisten palvelukokonaisuuksien toteutumiselle.
Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinnon suorittaneista merkittävällä osalla on aiemmin suoritettu saman alan korkeakoulututkinto. Koulutuskysynnän kohdistuminen tutkintoon johtavaan koulutukseen vie koulutuspaikkoja muun muassa nuorilta, joilla ei ole lainkaan korkeakoulututkintoa. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten koulutusmyönteisyys on vahvuus alan kehittämiselle. Koulutuskysyntä kohdistuu kuitenkin päällekkäisten eli saman alan ja saman tason tutkintojen suorittamiseen. Osittain tämä johtuu siitä, ettei säänneltyihin tehtäviin ole muita koulutuspolkuja, kuin uuden tutkinnon suorittaminen. Pitkät koulutuspolut eivät koske kaikkia sosiaali- ja terveysalan koulutuksia. Koulutusrakennetta tulisi kehittää siten, että se vastaa työelämän tarpeisiin ja tukee sosiaali- ja terveysalan henkilöstön ammatissa kehittymistä ja työuria. Erityisesti ammattikorkeakoulututkintojen ja yliopistojen sosiaalityön ja terveystieteiden koulutusta on arvioitava kokonaisuutena.
Sosiaali- ja terveysalalla korkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa on merkittävä määrä harjoittelua. Korkeakoulut, työelämän edustajat ja ammattijärjestöt ovat nostaneet esiin harjoittelupaikkojen saatavuuteen, monipuolisuuteen, toteuttamistapoihin ja harjoittelun laatuun liittyviä kysymyksiä. Harjoittelutoiminnan kehittäminen on pitkälti korkeakoulujen ja alueen työelämän vastuulla. Erityisesti harjoittelupaikkojen saatavuuteen ja laatuun liittyvät kysymykset edellyttävät myös valtakunnallisen tason linjauksia.
Osaamisella soteen –hankkeen loppuraportissa ehdotetaan, että sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkintojen ja jatkuvan oppimisen rakenteen toimivuudesta tulisi toteuttaa laaja kokonaisarvio yhteistyössä työelämän ja ministeriöiden kanssa. Myös sosiaali- ja terveysalan erikoistavasta koulutuksesta tulisi kehittää nykyistä tunnistettavampi kokonaisuus sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän tarpeisiin. Korkeakoulujen tutkinnoista ja muista osaamiskokonaisuuksista koostuvaa rakennetta tulisi kehittää nykyistä joustavammaksi ja nopeammin osaamistarpeisiin reagoivaksi, esimerkiksi kehittämällä modulaarista rakennetta sekä digitaalisia ja todellisuutta mallintavia pedagogisia ratkaisuja. Soveltuvan sote-alan tutkinnon jo suorittaneilla tulisi olla nykyistä monipuolisempia ja joustavampia koulutuspolkuja koulutuksen ja työelämän välille uusien osaamiskokonaisuuksien saavuttamiseksi. Aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista tulisi tehostaa. Samalla olisi arvioitava mahdolliset muutostarpeet kelpoisuuslainsäädäntöön. Työelämän muutoksesta johtuvat sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon uudistustarpeet tulisi ottaa osaksi tätä kokonaisarviota.
Ytterligare uppgifter
Hankkeen tavoitteena on alempiin ja ylempiin korkeakoulututkintoihin johtavan koulutuksen ja niitä täydentävän korkeakoulutuksen kehittäminen siten, että sosiaali- ja terveysalan koulutustarjonta vastaa joustavammin yksilöiden ja työelämän tarpeisiin, koulutuspolut tehostuvat, tutkintorakenne ja jatkuvan oppimisen rakenne selkiytyy, työurat pitenevät, osaavan työvoiman saatavuus parantuu ja alan ammattilaisilla on paremmat mahdollisuudet osaamisen jatkuvaan kehittämiseen.
Hanketyöryhmä tekee esitykset koulutukseen liittyvän lainsäädännön, rahoituksen ja ohjauksen kehittämiseksi.
Hanke on päättynyt ja hankkeen loppuraportti on julkaistu.
Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutuksen kehittäminen -hankkeen seminaari sosiaali- ja terveysalan tutkintoa täydentävän koulutuksen ja jatkuvan oppimisen tarpeista
2.11.2021 Webbdiskussion
Ytterligare uppgifter
Slutseminarium för projektet för utveckling av högskoleutbildningen inom social- och hälsovården
14.3.2023 Webbdiskussion
Projektets slutseminarium
Ytterligare uppgifter
Projektet för utveckling av högskoleutbildningen inom social- och hälsovården (SOTEKO), begäran om utlåtande
8.5.2023 – 22.6.2023 Remissbehandling
Begäran om utlåtande i utlåtandetjänsten.
Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutuksen kehittäminen -hankkeen seminaari sosiaali- ja terveysalan tutkintoa täydentävän koulutuksen ja jatkuvan oppimisen tarpeista
2.11.2021 Webbdiskussion
Ytterligare uppgifter
Slutseminarium för projektet för utveckling av högskoleutbildningen inom social- och hälsovården
14.3.2023 Webbdiskussion
Projektets slutseminarium
Ytterligare uppgifter
Projektet för utveckling av högskoleutbildningen inom social- och hälsovården (SOTEKO), begäran om utlåtande
8.5.2023 – 22.6.2023 Remissbehandling
Begäran om utlåtande i utlåtandetjänsten.
Lausuntomenettely
-
Savonia-ammattikorkeakoulu oy; lausunto PDF
22.6.2023 Savonia-ammattikorkeakoulu oy
-
Karelia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
22.6.2023 Karelia-ammattikorkeakoulu Oy
-
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry; lausunto PDF
22.6.2023 Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry
-
Tampereen yliopisto; lausunto PDF
22.6.2023 Tampereen yliopisto
-
22.6.2023 HUS-yhtymä
-
Pirkanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
22.6.2023 Pirkanmaan hyvinvointialue
-
Hyvinvointiala HALI ry; lausunto PDF
22.6.2023 Hyvinvointiala HALI ry
-
22.6.2023 Akava ry
-
Suomen Psykologiliitto ry; lausunto PDF
22.6.2023 Suomen Psykologiliitto ry
-
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry; lausunto PDF
22.6.2023 Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry
-
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
22.6.2023 Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
-
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry; lausunto PDF
22.6.2023 Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry
-
Satakunnan hyvinvointialue; lausunto PDF
22.6.2023 Satakunnan hyvinvointialue
-
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry; lausunto PDF
22.6.2023 SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
-
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT; lausunto PDF
22.6.2023 Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT
-
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
22.6.2023 Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
-
Etelä-Savon hyvinvointialue; lausunto PDF
22.6.2023 Etelä-Savon hyvinvointialue
-
Suomen Bioanalyytikkoliitto ry; lausunto PDF
22.6.2023 Suomen Bioanalyytikkoliitto ry
-
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira; lausunto PDF
21.6.2023 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
-
Kymenlaakson hyvinvointialue; lausunto PDF
21.6.2023 Kymenlaakson hyvinvointialue
-
21.6.2023 Oulun yliopisto
-
Jyväskylän yliopisto; lausunto PDF
21.6.2023 Jyväskylän yliopisto
-
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
21.6.2023 Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
-
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus; lausunto PDF
21.6.2023 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus
-
Jyväskylän ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
21.6.2023 Jyväskylän ammattikorkeakoulu Oy
-
Suomen Proviisoriyhdistys ry; lausunto PDF
21.6.2023 Suomen Proviisoriyhdistys ry
-
Suomen Röntgenhoitajaliitto; lausunto PDF
21.6.2023 Suomen Röntgenhoitajaliitto
-
Suomen Kätilöliitto - Finlands Barnmorskeförbund ry (1); lausunto PDF
21.6.2023 Suomen Kätilöliitto - Finlands Barnmorskeförbund ry (1)
-
21.6.2023 Turun yliopisto
-
Lapin ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
21.6.2023 Lapin ammattikorkeakoulu Oy
-
Itä-Suomen yliopisto; lausunto PDF
20.6.2023 Itä-Suomen yliopisto
-
Itä-Suomen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden laitos; lausunto PDF
20.6.2023 Itä-Suomen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden laitos
-
Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL ry; lausunto PDF
20.6.2023 Suomen terveydenhoitajaliitto STHL ry
-
Helsingin yliopisto; lausunto PDF
20.6.2023 Helsingin yliopisto
-
Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala; lausunto PDF
20.6.2023 Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
-
Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
20.6.2023 Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
-
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry; lausunto PDF
19.6.2023 Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry
-
19.6.2023 Taideyliopisto
-
Oulun Ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
19.6.2023 Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
-
Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry; lausunto PDF
19.6.2023 Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
-
Suomen Puheterapeuttiliitto ry; lausunto PDF
19.6.2023 Suomen Puheterapeuttiliitto ry
-
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
19.6.2023 Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy
-
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus; lausunto PDF
16.6.2023 Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (1)
-
16.6.2023 Tehy ry
-
Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
16.6.2023 Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy
-
Itä-Suomen yliopisto; lausunto PDF
15.6.2023 Itä-Suomen yliopisto
-
Centria-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
15.6.2023 Centria-ammattikorkeakoulu Oy
-
Suomen Farmasialiitto ry; lausunto PDF
15.6.2023 Suomen Farmasialiitto ry
-
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL; lausunto PDF
15.6.2023 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
-
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry; lausunto PDF
15.6.2023 Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry
-
Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnet; lausunto PDF
15.6.2023 Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnet
-
14.6.2023 Lapin yliopisto
-
Laurea-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
13.6.2023 Laurea-ammattikorkeakoulu Oy
-
Lab-ammattikorkeakoulu; lausunto PDF
11.6.2023 LAB-ammattikorkeakoulu Oy
-
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu; lausunto PDF
11.6.2023 Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
-
Etelä-Karjalan hyvinvointialue; Lausunto PDF
8.6.2023 Etelä-Karjalan hyvinvointialue
-
Suomen Yrittäjät ry; Lausunto PDF
23.5.2023 Suomen Yrittäjät ry (1)
Övriga dokument och promemorior
-
8.3.2023 Projektarbetsgruppen
-
Ändring av styrgruppens sammansättning PDF
17.12.2021
-
Komplettering av projektarbetsgruppen PDF
29.9.2021
-
SOTEKO-hankkeen asettamispäätös PDF
3.5.2021
-
Halvtidsrapport om projektet PDF
8.2.2021
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Hirsivaara, Sanna
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
24.3.2021 –