Arbetsgruppen för utveckling av identitetshanteringen inom undervisnings- och utbildningssektorn

OKM010:00/2021 Projekt

Digitaalisten palveluiden ja sisältöjen sekä toiminta- ja oppimisympäristöjen monipuolistuessa ja koulutusyhteistyön kehittyessä on syntynyt uusia tarpeita käyttäjien yksilöimiselle ja tunnistamiselle. Työryhmän tekee ehdotuksen ratkaisuksi identiteetin ja omien tietojen hallintaan sekä tunnistautumiseen opetuksen ja koulutuksen toimialalla.

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer OKM010:00/2021

Ärendenummer VN/2788/2020

Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet

Mandattid 1.6.2020 – 30.9.2023

Datum för tillsättande 3.6.2020

Kontaktperson
Jonna Korhonen, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 008
[email protected]

Kontaktperson
Tomi Kytölä, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 330 293
[email protected]

Mål och resultat

Arbetsgruppen har till uppgift att lägga fram ett förslag till en gemensam och hållbar lösning på hanteringen av identiteten och de egna uppgifterna samt identifieringen inom undervisnings- och utbildningsområdet, fastställa behövliga åtgärder för att genomföra den samt delta i annat utvecklingsarbete i anslutning till identitetshanteringen inom den offentliga förvaltningen. Förslaget kan preciseras genom ett eller flera tekniska försök.

I anslutning till detta har arbetsgruppen till uppgift att
• fastställa lösningar och åtgärder för hantering och identifiering av identitet och egna uppgifter,
• fastställa principer och förutsättningar för användningen av den lösning som uppkommer, inklusive lagstiftning och dataskydd,
• definiera och genomföra eventuella användningsfall för försök i anslutning till hanteringen av identiteten och de egna uppgifterna samt identifieringen,
• lägga fram ett förslag till en gemensam och hållbar lösning för hanteringen av identiteten och de egna uppgifterna samt för identifieringen inom undervisnings- och utbildningssektorn,
• fastställa och skapa behövliga tekniska lösningar för ibruktagande av identiteten, hanteringen av egna uppgifter och identifieringen samt fungera som styrgrupp för genomförandet,
• definiera och skapa en plan för ibruktagande av lösningen och en underhållsmodell,
• i mån av möjlighet koppla arbetet och resultaten till annat utvecklingsarbete som gäller identitetshantering inom den offentliga förvaltningen.

Arbetet utförs i samarbete med olika utbildningsaktörer och intressentgrupper, med beaktande av befintliga lösningar och utvecklingsarbete samt de initiativ som bereds och utvecklas inom EU. Arbetsgruppen stöder och följer den riksomfattande utvecklingen av identitetshanteringen och identifieringslösningarna och skapar hållbara modeller som kan utnyttjas också i större utsträckning.

Den föreslagna lösningen ska innehålla en modell där hanteringen av personens identifieringssätt, identiteter, roller och åtkomsträttigheter samt vid behov samtycken fungerar på personlig nivå, utan att vara beroende av organisationsspecifik hantering av identiteten och identifieringssätten. Lösningen ska täcka användningsbehoven före, under och efter inlärningen, särskilt med beaktande av arbetslivssamarbetet och den nationella och internationella rörligheten. Lösningen ska kunna utnyttjas i stor utsträckning. Lätt och stark identifiering (kontroll av Loa-nivåer) bör kunna användas i enlighet med kraven i användningsfall.

Sammandrag

Digitaalisten palveluiden ja sisältöjen sekä toiminta- ja oppimisympäristöjen monipuolistuessa ja koulutusyhteistyön kehittyessä on syntynyt uusia tarpeita käyttäjien yksilöimiselle ja tunnistamiselle. Työryhmän tekee ehdotuksen ratkaisuksi identiteetin ja omien tietojen hallintaan sekä tunnistautumiseen opetuksen ja koulutuksen toimialalla.

Utgångspunkter

Inom undervisnings- och utbildningssektorn används för närvarande olika identifieringslösningar, av vilka Suomi.fi-identifiering används i större utsträckning samt HAKA och MPASS inom utbildningssektorn. I och med att digitala tjänster och digitalt innehåll samt olika verksamhets- och inlärningsmiljöer blir mångsidigare och utbildningssamarbetet utvecklas har det dock uppstått nya behov av att identifiera och identifiera användarna. En smidig och effektiv användning av tjänsterna över sektorernas, utbildningsnivåernas och branschernas gränser samt samarbetet med tredje parter (bl.a. arbetslivet) förutsätter nya interoperabla lösningar för identifiering och hantering av egna uppgifter samt identifiering med beaktande av redan existerande lösningar. Lösningar behövs bl.a. för stark autentisering av minderåriga, arbetslivssamarbete, roller- och identitetshantering före, under och efter studierna, studerandenas internationella rörlighet och inledande identifiering.