Undervisnings- och kulturministeriet har dragit upp riktlinjer innehållande nationella mål för yrkesutbildningen. Riktlinjerna är en del av reformen av utbildningsanordnarnas verksamhetsstyrning, och de kommer att användas för att utveckla yrkesutbildningen och för att inleda dialog med samtliga anordnare av yrkesutbildning. Riktlinjerna skapar dessutom en utgångspunkt för undervisnings- och kulturministeriets förhandlingar med de anordnare av yrkesutbildning som deltar i försöket med verksamhetsstyrning.
Undervisnings- och kulturministeriet har sänt på remiss ett utkast till regeringens proposition som gäller elevbedömning inom den grundläggande utbildningen. Avsikten är att regeringens proposition ska lämnas till riksdagen våren 2026. Utlåtanden kan lämnas fram till den 23 januari 2026.
Regeringen föreslår ändringar i universitetslagen och yrkeshögskolelagen. Enligt propositionen upphör en studerandes gällande studierätter på samma eller lägre nivå, om han eller hon tar emot en ny studierätt som leder till examen. Det centrala syftet med propositionen är att erbjuda så många personer som möjligt som ännu inte har någon examen eller tidigare studierätt möjlighet att avlägga en högskoleexamen.
Indexjusteringar har gjorts i avgifterna för småbarnspedagogik och inkomstgränserna. Från ingången av augusti 2026 är den högsta avgiften som tas ut för småbarnspedagogik 335 euro och den lägsta avgiften 32 euro. Avgiften för det andra barnet är högst 40 procent av avgiften för det äldsta barnet, det vill säga högst 134 euro. Avgiften för de följande barnen är 20 procent av avgiften för det yngsta barnet.
Resultaten från den internationella undersökningen Talis 2024 (Teaching and Learning International Survey) som publicerades tidigare i höst har nu kompletterats med Finlands nationella rapporter. Finland deltog i undersökningens huvudstudie som riktade sig till lärare och rektorer i årskurs 7–9 samt i en tilläggsstudie vars målgrupp var personalen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Finlands Talis-resultat behandlas vid ett seminarium den 20 januari 2026.
Move!-mätningarna visar att andelen elever vars fysiska funktionsförmåga ligger på en nivå som eventuellt förbrukar eller inverkar skadligt på hälsan och välbefinnandet har minskat från 40 procent till 37 procent under de senaste tre åren. Även den förbättrade uthållighetskonditionen hos beväringar, som började uppmätas i konditionstesterna 2020, har fortsatt. Det finns fortfarande betydande skillnader i den fysiska funktionsförmågan mellan barn och unga på landsbygden och i städerna samt mellan välfärdsområdena.