Bakgrund
Med utvecklingsstöd till aktivitetsrådgivning stöds genomförandet av idrottslagen (390/2015), statsrådets redogörelse om idrottspolitiken (2018) och regeringsprogrammets program Finland i rörelse (2023) i form av aktivitetsrådgivning för personer i olika åldrar.
Idrottslagen betonar ställningen för idrott och motion som främjar hälsa och välbefinnande i den helhet som utgörs av idrottsväsendet och samhällets olika sektorer. Lagens centrala mål är att främja olika befolkningsgruppers möjligheter att röra sig och idka idrott och motion, befolkningens välbefinnande och hälsa samt fysiska funktionsförmåga, barns och ungas tillväxt och utveckling, medborgar- och föreningsverksamhet inom idrott och motion samt strävandena att minska olikvärdigheten inom idrotten.
Enligt statsminister Petteri Orpos regeringsprogram (2023) är målet att öka den fysiska aktiviteten i varje enskild åldersgrupp. Regeringsprogrammet har också som mål att stärka jämställdheten mellan könen och jämlikheten inom fysisk aktivitet och idrott.
I regeringsprogrammet i åtgärderna i programmet Finland i rörelse står att man ska öka aktivitetsrådgivningen till familjer på rådgivningarna samt stärka livsstilshandledningen och aktivitetsrådgivningen i kommunerna och välfärdsområdena genom att utnyttja möjligheterna inom hälsoteknologin.
Aktivitetsrådgivning och dess mål
Med aktivitetsrådgivning avses handledning i en fysiskt aktiv livsstil och andra hälsosamma levnadsvanor av en yrkesutbildad person.
Målet för utvecklingsunderstöden är att
- utöka utbudet av aktivitetsrådgivning för personer i alla åldrar som rör på sig för lite med tanke på sin hälsa
- stärka aktivitetsrådgivning av hög kvalitet som en tjänst som tillhandahålls av kommuner eller samkommuner och som en del av den livsstilshandledning som välfärdsområdena tillhandahåller.
Med projektunderstödet kan man starta eller utveckla en aktivitetsrådgivningstjänst. Understöd kan sökas för:
- start av en aktivitetsrådgivningstjänst (kommunen har ännu inte någon aktivitetsrådgivning)
- utvidgning av aktivitetsrådgivningstjänsten till nya målgrupper
- utveckling av den befintliga servicekedjan för aktivitetsrådgivning (t.ex. arbete med kontaktytor mellan kommunen, välfärdsområdet och andra aktörer)
Med utvecklingsunderstödet stöds start och utveckling av aktivitetsrådgivningstjänstens processer samt byggandet av servicevägar för olika ålders- och målgrupper. Aktivitetsrådgivningens serviceväg bygger på samarbete mellan flera parter och målet är att klienten ska få stöd i att tillägna sig en fysiskt aktiv livsstil. En förutsättning för en serviceväg av hög kvalitet är att man har kommit överens om samordning och ansvarsområden. I aktivitetsrådgivningen fäster man vikt vid att uppnå en fysiskt aktiv livsstil samt bättre hälsa och välbefinnande för dem som rör på sig för lite. Dessutom uppmuntras man att dra nytta av hälsoteknologins möjligheter som en faktor som förstärker aktivitetsrådgivningen. Målet är att åtgärderna inom ramen för projektet ska etableras som permanent verksamhet.
Aktivitetsrådgivningen framstår som en enhetlig servicehelhet för klienten, även om uppbyggnaden av den förutsätter samarbete över sektorsgränserna. Servicevägen och de aktörer som deltar i den bestäms alltid enligt den valda målgruppen. I servicevägarna kan bland annat välfärdsområdet, idrottstjänster bland kommunala aktörer, småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen och läroanstalter på andra stadiet delta. Andra aktörer i servicekedjan enligt målgruppen kan vara företagshälsovården, lokala föreningar, församlingar, Motionärens Apotek, medborgar- och arbetarinstitut samt privata serviceproducenter.
Handledningen vid aktivitetsrådgivningen kan se ut på många olika sätt: den kan bland annat ske via social- och hälsovårdscentralen, familjecentrens tjänst, den grundläggande utbildningen, småbarnspedagogiken, elevhälsan, ungdomstjänsterna, TE-tjänsterna, företagshälsovården eller tjänsterna för äldre.
Aktivitetsrådgivning kan tillhandahållas i form av en individuell eller en gruppbaserad tjänst. Individuell aktivitetsrådgivning är en process med målet att sporra människor som rör på sig för lite till en aktiv vardag och motion. Inom aktivitetsrådgivningen får individen stöd i att identifiera sina egna styrkor och möjligheter, vilken typ av fysisk aktivitet hen gillar bäst samt att ställa upp realistiska mål för att öka aktiviteten. Det långsiktiga målet är individens välbefinnande samt bättre hälsa och livskvalitet.
Regionalt och lokalt samarbete är utgångspunkten i utvecklingsprojekten inom aktivitetsrådgivning. Olika aktörer bör sätta upp gemensamma mål för att säkerställa en kundorienterad serviceväg. Samarbetsnätverket ska byggas upp utifrån målgruppen. Ett bredare regionalt samarbete stöder enhetlig praxis och utvecklingsarbete.
Centrala framgångsfaktorer vid aktivitetsrådgivning
Aktivitetsrådgivning är en välfärdstjänst där ett multiprofessionellt verksamhetssätt är centralt. Aktörerna längs servicevägen är medvetna om fördelarna med ökad fysisk aktivitet när det gäller att främja hälsa och funktionsförmåga. I utvecklingen av aktivitetsrådgivningen utnyttjas hälsoteknologins möjligheter.
De sökande ombeds i sin ansökan beskriva den aktivitetsrådgivningstjänst som finns i kommunen eller som ska startas och de utvecklingsåtgärder som planeras. Planen ska också innehålla en modell för aktivitetsrådgivningens serviceväg och aktörernas roller i den. Dessutom ska den instans som ansvarar för aktivitetsrådgivningstjänsten och ansvariga personer utses.
Aktivitetsrådgivning är en tjänst för främjande av hälsa och välfärd
- Målgruppen för aktivitetsrådgivningen väljs utifrån den sökandes behov.
- Aktivitetsrådgivningens serviceväg är en planmässig helhet där parterna samarbetar både inom sektorer och över sektorsgränserna.
- En omsorgsfull plan har utarbetats för att nå och förmedla budskapet till målgrupperna.
- Verksamheten har ett gemensamt mål, där man har kommit överens om aktörernas roller och praxis.
- Aktivitetsrådgivningen genomförs i samarbete mellan kommunerna eller samkommunerna och välfärdsområdena.
- Välfärdsområdenas roll i genomförandet av tjänsten är viktig för att nå, identifiera och vägleda kunderna.
Motionsrådgivningens effekter konstateras och synliggörs inom projekten
- Bra och noggrann dokumentation och statistikföring främjar kvaliteten på rådgivningen och gör det möjligt att föra över data mellan olika aktörer.
- Klienterna, aktörerna på servicevägen samt ledningen och beslutsfattarna informeras om aktivitetsrådgivningens effekter och betydelse.
- Bedömningen av effekterna av aktivitetsrådgivningen används som motivering för verksamhetens kontinuitet.
Motionsrådgivningen utförs på ett högklassigt sätt av yrkesutbildade personer
- Aktivitetsrådgivarnas kompetens stärks.
- Verktyg av hög kvalitet och hälsoteknologi utnyttjas.
- Aktivitetsrådgivningens servicevägar utvecklas i regionala och lokala nätverk genom att utnyttja befintlig god praxis.