Hoppa till innehåll

Utredning: Högskolorna bör uppmärksamma jämlikheten för anställda som tillhör etniska minoriteter

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 7.11.2022 13.00
Pressmeddelande

Enligt en färsk utredning har högskolorna i Finland fortfarande mycket att göra när det gäller att främja jämlikheten för undervisnings- och forskningspersonalen. KOTAMO-projektet, som beställts av undervisnings- och kulturministeriet, utredde hur jämställdheten mellan könen, likabehandlingen och mångfalden inom högskolesamfunden förverkligas vid de finländska högskolorna och hur dessa kan främjas. Projektets slutrapport publicerades måndagen den 7 november.

– Jämställdhet och likabehandling är redan viktiga värderingar att främja, men de öppnar också vägen för en välmående arbetsgemenskap och för bättre resultat inom forskning och utbildning. Därför ville vi ta fram forskningsdata om erfarenheter av diskriminering som ger högskolegemenskaperna verktyg för att effektivt ingripa i missförhållanden, säger överdirektör Atte Jääskeläinen vid undervisnings- och kulturministeriet.

I utredningen framkom bland annat helt ny information om erfarenheter av diskriminering på grund av etnisk bakgrund vid högskolorna. Ett av de viktigaste resultaten av projektet var att etniska minoriteter utsätts för diskriminering nästan dubbelt så ofta som etniska finländare.

– Det finns knappt någon forskning om etnisk jämlikhet i högskolor, och vi vet ännu inte tillräckligt mycket om det. Diskussionen i Finland har tills vidare fokuserat på jämställdheten mellan könen, säger Julia Jousilahti, ledare för projektkonsortiet.

– Finland och dess högskolor blir hela tiden mer internationella. Finland är i stort behov av internationella experter, och därför måste vi nu börja uppmärksamma den etniska jämlikheten i högskolorna, konstaterar Jousilahti.

Det framkom också ny information om jämställdheten mellan könen. Av utredningen framgår att de forskningsgrupper som leddes av kvinnor hade en mer balanserad könsfördelning eller en större andel kvinnor än de grupper som leddes av män inom alla vetenskapsområden. Kvinnor upptäcker också diskriminering vid högskolor något oftare än män.

Vid universiteten återspeglas ojämlikheten mellan könen statistiskt sett bäst i den drastiska minskningen av antalet kvinnor på de högsta nivåerna i universitetskarriären. Enligt en granskning av universitetskarriärerna finns det fler kvinnliga än manliga studerande på grundstudienivån, medan det i de högsta akademiska positionerna finns betydligt fler män än kvinnor.

Rekommendationer för att främja likabehandling

Slutrapporten från KOTAMO-projektet innehåller också rekommendationer med hjälp av vilka högskolorna kan främja likabehandling. De viktigaste åtgärderna anses vara att

  • förbättra genomförandet och uppföljningen av jämställdhets- och likabehandlingsplanerna 
  • öka det riksomfattande stödet för jämställdhets- och likabehandlingsarbetet
  • ordna obligatoriska utbildningar i ämnet för högskolornas ledning och den personal som arbetar med rekryteringar
  • tillhandahålla resurser för datainsamling och forskning om jämställdhet mellan könen och mångfald inom högskolor.

Utredningen genomfördes av Demos Helsinki, Innolink, Oxford Research, Includia Leadership, forskaren Inkeri Tanhua och professor Liisa Husu i nära samarbete med berörda parter, dvs. de finländska högskolornas personal, ledning och finansiärer samt organisationer inom branschen.

Mer information: