Syftet med det engagerande arbetet i skolgemenskapen är att skapa en nationell modell för att förebygga och minska skolfrånvaron och stöda elevernas förankring till skolan. Syftet med verksamhetsmodellen är att stöda eleverna, hemmen och skolornas personal i förfaranden som engagerar i skolgången och skolgemenskapen samt i förfaranden som förebygger frånvaro och korrigerar effekterna av frånvaro. Modellen utvecklas i pilotprojekten och verksamhetsmodellen etableras nationellt, regionalt och lokalt.
Understödet för det första skedet som beviljades i maj 2021 har beviljats för utveckling av lokala pilotprojekt under läsåret 2021–2022. Erfarenheter och information från de pilotförsök som finansierats i första skedet samlas in för att utveckla den nationella modellen.
Med understödet för andra skedet i utvecklingen av det engagerande arbetet i skolgemenskapen bereds de åtgärdsrekommendationer som framtagits utifrån pilotförsöken i första skedet samt testas deras funktion i pilotförsök under läsåret 2022–2023. Samtidigt tryggas verksamhetens kontinuitet mellan det första och det andra skedet.
Understödet för andra skedet kan användas för
• berednings- och verkställighetsarbete som gäller andra skedet av det engagerande arbetet i skolgemenskapen
• åtgärder som kompletterar lokala och regionala åtgärder som finansierats i första skedet och som är relevanta med tanke på uppnåendet av projektets mål och som är förenliga med de åtgärdsrekommendationerna
• lönekostnader och omkostnader för den som samordnar och utvecklar den regionala pilotverksamheten
• verksamhet som stöder elevernas delaktighet och utvecklingsarbete i anslutning till den
• produktion av stödmaterial som är av väsentlig betydelse för genomförandet
Understödet kan användas för både lönekostnader och omkostnader samt i liten utsträckning också för anskaffning av utomstående tjänster. Dessutom kan anslaget, i motsats till den 1:a ansökningsomgången, användas till att stödja utvärderingar, undersökningar eller utredningar som behövs för projektet, utbildningskostnader som anses nödvändiga, vikariekostnader som föranleds av utbildningarna samt lokala styrgruppers omkostnader.
Målgruppen för pilotprojekten är elever i årskurs 5–9 och skolpersonalen som arbetar med dem. Målet är att utveckla förfaranden som förankrar till skolan i synnerhet när det gäller elever som är dåligt engagerade i skolan. Utvecklingen av det engagerande arbetet i skolgemenskapen är en del av genomförandet av undervisnings- och kulturministeriets handlingsprogram mot mobbning.
Arbetet med att utveckla en riksomfattande verksamhetsmodell för engagerande arbete i skolgemenskapen leds av undervisnings- och kulturministeriet och för arbetet har inrättats en riksomfattande styrgrupp under ledning av ministeriet. Utvecklingsarbetet inbegriper också forskningssamarbete med universiteten. De utbildningsanordnare som deltar i pilotprojekten förbinder sig att rapportera om sin verksamhet i olika skeden av arbetet på ett sätt och enligt en tidtabell som avtalas särskilt.