Sitouttavan kouluyhteisötyön tavoitteena on luoda kansallinen malli, jolla ennaltaehkäistään ja vähennetään koulupoissaoloja sekä tuetaan oppilaiden kiinnittymistä kouluun. Toimintamallin tavoitteena on tukea oppilaita, koteja sekä koulujen henkilökuntaa koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön sitouttavissa sekä poissaolojen vaikutuksia ennaltaehkäisevissä ja niiden vaikutuksia korjaavissa käytänteissä. Mallia kehitetään pilottihankkeissa ja toimintamalli vakiinnutetaan valtakunnallisesti, alueellisesti ja paikallisesti.
Toukokuussa 2021 myönnetty ensimmäisen vaiheen avustus on myönnetty paikallisten pilottihankkeiden kehittämistyöhön lukuvuoden 2021 – 2022 aikana. Ensimmäisessä vaiheessa rahoitetuista piloteista kerätään kokemuksia ja tietoa kansallisen mallin kehittämistä varten.
Sitouttavan kouluyhteisötyön toisen vaiheen avustuksen avulla valmistellaan ensimmäisessä vaiheessa pilottien pohjalta luotuja toimenpidesuosituksia sekä testataan niiden toimivuutta piloteissa lukuvuoden 2022 – 2023 aikana. Samalla turvataan toiminnan jatkuvuus ensimmäisen ja toisen vaiheen välillä.
Toisen vaiheen avustusta voi käyttää
• sitouttavan kouluyhteisötyön toista vaihetta koskevaan valmistelu- ja toimeenpanotyöhön
• hankkeen tavoitteiden toteutumisen kannalta relevantteihin ensimmäisessä vaiheessa rahoitettuihin paikallisia ja alueellisia toimenpiteitä täydentäviin toimiin, jotka ovat linjassa toimenpidesuositusten kanssa
• alueellista pilottitoimintaa koordinoivan ja toimintaa kehittävän henkilön palkka- ja toimintakuluihin
• oppilaiden osallistamista tukevaan toimintaan ja siihen liittyvään kehittämistyöhön
• toteuttamisen kannalta olennaisen tukimateriaalien tuottamiseen
Avustusta voidaan käyttää sekä palkkaus- ja toimintakuluihin sekä vähäisessä määrin myös ulkopuolisten palveluiden hankintaan. Lisäksi määrärahalla, toisin kuin vaiheen 1. haussa, voidaan tukea hankkeen kannalta tarpeellisten arviointien, tutkimusten tai selvitysten tekemistä, tarpeellisiksi katsottuja koulutuskustannuksia, koulutuksista johtuvia sijaiskustannuksia sekä paikallisten ohjausryhmien toimintamenoja.
Pilottien kohderyhmänä on vuosiluokkien 5 – 9 oppilaat ja heidän kanssaan työskentelevä koulujen henkilökunta. Tavoitteena on kehittää kouluun kiinnittäviä käytänteitä erityisesti heikosti kouluun sitoutuneiden oppilaiden osalta. Sitouttavan kouluyhteisötyön kehittäminen on osa opetus- ja kulttuuriministeriön kiusaamisen vastaisen toimintaohjelman toteutusta.
Sitouttavan kouluyhteisötyön valtakunnallisen toimintamallin kehittämistyötä johtaa opetus- ja kulttuuriministeriö ja sille on perustettu ministeriön johtamana valtakunnallinen ohjausryhmä. Kehittämistyö sisältää myös tutkimusyhteistyötä yliopistojen kanssa. Pilotteihin osallistuvat opetuksen järjestäjät sitoutuvat raportoimaan toiminnastaan työnsä eri vaiheissa erikseen sovittavalla tavalla ja aikatauluilla.