Bakgrunden till statsunderstödet är målet i regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering enligt vilket det tidiga lärandet av grundläggande färdigheter ska förbättras genom att förskoleundervisningen och de två första årskurserna inom den grundläggande utbildningen samordnas till en mer enhetlig helhet än för närvarande. För att säkerställa lärandet av grundläggande färdigheter ska förskoleundervisningen och den inledande undervisningen utvecklas så att övergången mellan utbildningsstadierna är mer flexibel.
Syftet med statsunderstödet är att skapa en stabil början på studievägen som stöder den senare studieframgången. För att göra detta möjligt syftar pilotprojekten till att hitta funktionella och pedagogiska lösningar för att säkerställa en trygg början på skolgången nära hemmet.
Den viktigaste uppgiften för förskoleundervisningen och årskurserna 1–2 är att säkerställa att eleven har tillräckliga skolgångsfärdigheter för att kunna gå vidare till årskurs tre. Betydelsen av gemensamma spelregler, goda seder, begrepp och praxis med anknytning till tid och plats, utvecklingen av grundläggande färdigheter såsom läs-, skriv- och räknefärdigheter samt utvecklingen av emotionella och interaktionsfärdigheter är särskilt viktiga innehåll i förskoleundervisningen och den inledande undervisningen.
Läromedlen har särskilt stor betydelse för undervisningen och lärandet av grundläggande färdigheter, såsom läs- och skrivfärdigheter och grundläggande räknefärdigheter. Vid utvecklingen av flexibla kontinuiteter mellan förskoleundervisningen och den inledande undervisningen är det möjligt att utarbeta nya typer av läromedel som stöder lärandet av grundläggande färdigheter på ett mångsidigt sätt, med beaktande av barn i olika åldrar.
Arbetet med att utveckla flexibla kontinuiteter mellan förskoleundervisningen och den inledande undervisningen sker i enlighet med gällande lagstiftning samt grunderna för läroplanen för förskoleundervisningen och grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Elevcentrerad flexibilitet kan genomföras genom undervisning som inte är bunden till årskurserna samt genom undervisning i sammansatta klasser. För elever som deltar i undervisning som inte är bunden till årskurserna utarbetas ett eget studieprogram enligt vilket undervisningen genomförs. Undervisning som inte är bunden till årskurserna kan också ordnas som praxis för hela skolan i enlighet med den lokala läroplanen.
Barn som deltar i förskoleundervisning har rätt till småbarnspedagogik som kompletterar förskoleundervisningen. Därmed ska utbildningsanordnaren se till att de barn som deltar i pilotförsöket har en verklig möjlighet att delta i kompletterande småbarnspedagogik vid behov. Det gäller att se till att barnen får en sammanhängande dag.
Samundervisning, kompanjonundervisning och teamundervisning är centrala metoder i arbetet med att utveckla förskoleundervisningen och den inledande undervisningen till en mer enhetlig helhet. Samundervisning är en undervisningsmetod som genomförs gemensamt av två eller flera lärare, där lärarna deltar jämlikt i undervisningen vad gäller dess planering, genomförande, utvärdering, förhandlingar och arbetsfördelning.
Målet med pilotprojekten inom förskoleundervisningen och den inledande undervisningen är att utifrån lokala behov utveckla verksamhetsmodeller för att samordna förskoleundervisningen och den inledande undervisning till en enhetlig helhet. Syftet med verksamhetsmodellerna är att stödja utbildningsanordnarnas och skolornas resurser i samband med planeringen och genomförandet av undervisning i sammansatta klasser och undervisning som inte är bunden till årskurserna samt i samband med samundervisningen och utvecklingen av flexibla pedagogiska metoder.
Arbetet med pilotprojekten stöds av samarbetet mellan de projekt som samordnas av undervisnings- och kulturministeriet. Som ett led i pilotprojekten genomförs en utredning om undervisningsarrangemangen för flexibla kontinuiteter mellan förskoleundervisning och den inledande undervisningen samt om arrangemangens verkningsfullhet som en del av utvecklingen. Utbildningsanordnarna förbinder sig att till undervisnings- och kulturministeriet lämna de uppgifter som behövs om pilotverksamheten och dess resultat för en riksomfattande utredning.
Statsunderstödet är avsett för:
- samarbete mellan utbildningsanordnarna samt regionalt samarbete.
- anordnare av förskoleundervisning och grundläggande utbildning för att genomföra pilotprojekt som stöder undervisning i sammansatta klasser, undervisning som inte är bunden till årskurser, samundervisning och teamundervisning.
- att utveckla kontinuiteter som stöder barns utveckling och lärande samt övergångspraxis mellan förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.
- att stödja förskollärare och klasslärare när det gäller samarbete och samundervisning, vilket gör det möjligt att mångprofessionellt planera studiehelheter som utgår från barnens behov.
- att skapa en enhetligare verksamhetskultur mellan förskoleundervisningen och de första årskurserna i den grundläggande utbildningen.
- att stärka och stödja lärandet av grundläggande färdigheter så att eleverna har tillräckliga färdigheter inom lärande och skolgång när de går övergår till årskurs tre.
- att sammanställa och planera den pedagogiska användningen av lärmiljöer och lärandematerial för att stödja lärandet av grundläggande färdigheter.