Bakgrund
Med utvecklingsunderstöden för Studier i rörelse/högskolor stöds genomförandet av idrottslagen (390/2015), Statsrådets redogörelse om idrottspolitiken (2018) och regeringsprogrammets program Mer motion i Finland (2023) när det gäller utvecklingen av en fysiskt aktiv verksamhetskultur vid högskolorna.
Idrottslagen betonar den ställning som motion och idrott som främjar hälsa och välbefinnande har i den helhet som utgörs av idrottsväsendet och samhällets olika sektorer. Lagens centrala syfte är att främja olika befolkningsgruppers möjlighet att röra på sig och utöva motion och idrott, befolkningens välbefinnande och hälsa samt fysiska funktionsförmåga, barns och ungas uppväxt och utveckling, medborgar- och föreningsverksamhet inom idrott och motion samt minskande av ojämlikhet inom idrotten.
Ett av målen i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering (2023) är att få alla åldersgrupper att motionera mer. Regeringsprogrammet har också som mål att stärka jämställdheten mellan könen och jämlikheten inom motion och idrott.
Till de centrala åtgärderna inom regeringsprogrammets program Mer motion i Finland hör att uppmuntra alla högskolors deltagande i Studier i rörelse, att stärka kompetensen i motion och idrott inom olika utbildningsområden samt att skapa förvaltningsövergripande samarbete för att främja den fysiska aktiviteten.
Studier i rörelse, högskolor
Inom Studier i rörelse avses med en motionsinriktad verksamhetskultur personalens och studerandenas attityder, verksamhet och kompetens samt läroanstaltens miljö, strukturer, verksamhetssätt och ledning. En motionsinriktad verksamhetskultur utvecklas i samarbete med studerandena och personalen. Utvecklingen är planmässig och organiserad. Resultaten av utvecklingsarbetet följs upp och utvärderas (verktyget Bedömningen av nuläget för högskolor: https://liikkuvaopiskelu.fi/sv/verktyg/bedomningen-av-nulaget/. Centralt i utvecklingsarbetet är att integrera verksamheten i högskolans och studerandenas vardag, att bedriva utvecklingsarbetet på ett brett plan och att arbeta tillsammans.
Verksamheten inom Studier i rörelse ger många fördelar. När fysisk aktivitet är en del av studiedagen främjas de ungas studieförmåga och välbefinnande på ett mångsidigt sätt. Inom Studier i rörelse avses med främjande av studieförmågan att lärandet, studiernas framskridande och välbefinnandet förbättras med fysiska, aktiva och motionsbaserade metoder. Studieförmågan är den studerandes arbetsförmåga. Med verksamhet inom Studier i rörelse kan man stödja till exempel den studerandes förankring i studiegemenskapen, grupptillhörighet, gemenskapskänsla, sociala färdigheter, ork och välbefinnande samt erbjuda upplevelser av glädje, delaktighet, lärande och kunnande.
Enligt en rapport som utarbetats om verksamheten inom Studier i rörelse (Siekkinen & Vehviläinen 2023) är det särskilt viktigt att fästa uppmärksamhet vid att utvecklingen sker på ett brett plan när studiedagarna görs mer motionsinriktade. Man bör öka hela personalens medvetenhet om de åtgärder som vidtas vid läroanstalten för att främja fysisk aktivitet och välbefinnande. För att göra verksamheten synlig och integrera den i vardagen krävs det både strategier och resurser av utbildningsanordnarna. Verksamheten inom Studier i rörelse bör riktas så att den stöder åtgärder som vidtas vid läroanstalten för att främja välbefinnandet.
Mål och åtgärder
Målet för utvecklingsunderstöden är att
- skapa och etablera en motionsinriktad verksamhetskultur i högskolorna och
- öka högskolestuderandenas fysiska aktivitet, motion och idrott.
Det är önskvärt att särskilt fokus läggs på den målgrupp som utgörs av studerande som rör på sig lite.
Högskolan ska samordna projektet genom att utveckla strukturer, verksamhetssätt och samarbete som stöder verksamheten. Varje projekt kan utveckla en aktiv verksamhetskultur på sitt eget sätt enligt organisationens behov och önskemål.
Åtgärderna kan exempelvis handla om att utveckla kompetensen hos personalen och studerandena och att förändra deras attityder, att öka den fysiska aktiviteten under lektionerna och studiedagen samt att förändra läroanstaltens yttre och inre miljö så att den sporrar till fysisk aktivitet. När verksamheten genomförs är det viktigt att främja studerandenas delaktighet, lärande och studier.
För att uppnå genomslag i verksamheten bör flera åtgärder vidtas, och verksamheten bör integreras i läroanstaltens och studerandenas vardag. I projektet kan man utnyttja tidigare god praxis samt utveckla nya verksamhetsmodeller.
Målen ska enligt idrottslagen uppnås med utgångspunkt i jämlikhet och likvärdighet mellan könen. I projekten ska särskild uppmärksamhet fästas vid att verksamheten är tillgänglig och vid möjligheter till anpassad motion och fysisk aktivitet. Ansökan ska innehålla en beskrivning av hur projektets verksamhet och de förväntade resultaten främjar jämlikhet och likvärdighet bland studerandena.
Sökandena ska registrera sig i Studier i rörelse: Kom med – Studier i rörelse Vid fastställandet av åtgärderna inom projektet ska verktyget ”Bedömningen av nuläget” avsett för högskolor användas och blanketten på följande adress fyllas i: https://liikkuvaopiskelu.fi/sv/verktyg/bedomningen-av-nulaget/ En bedömning av nuläget som gjorts under 2024 ska bifogas ansökan som bilaga.
Ledningen ska vara engagerad i genomförandet av projektet (se Ledningens checklista på https://liikkuvaopiskelu.fi/sv/verktyg/ledningens-checklista/). I ansökan ska det anges när högskolans ledning har behandlat ärendet (t.ex. sammanträdesdatum).
Centrala framgångsfaktorer när det gäller verksamhet inom Studier i rörelse:
1. Åtgärder som gäller organiseringen av verksamheten inom Studier i rörelse
- En aktiv verksamhetskultur utvecklas genom att man påverkar personalens och studerandenas attityder, verksamhet och kompetens samt läroanstaltens miljö (utomhus och inomhus), strukturer och verksamhetssätt.
- Ledningen av verksamheten inom Studier i rörelse utvecklas som en del av organisationens verksamhet och en person som ansvarar för samordningen av verksamheten och ett team utses.
- Studerandena och personalen görs delaktiga i planeringen, genomförandet och utvärderingen av verksamheten.
- I verksamheten inom Studier i rörelse främjas likvärdighet, jämställdhet mellan könen och tillgänglighet.
- Verksamheten skrivs in i de långsiktiga planerna, årsplanerna (t.ex. årsklockan) och/eller kursinnehållet.
2. Åtgärder som gäller undervisningen
- Sittandet och orörligheten samt statiska arbetsställningar minskas.
- I undervisningen införs fler rörliga pauser.
- Verksamhetsmetoder som ökar den fysiska aktiviteten används.
- Tekniken utnyttjas för att öka den fysiska aktiviteten.
- Studie- och arbetsförmågan främjas i studierna.
- I undervisningen på nätet/distans beaktas pauser i sittandet.
3. Åtgärder som gäller högskolan och studerandena
- Miljön vid högskolan utvecklas så att den sporrar till fysisk aktivitet och byte av ställningar samt ökar möjligheterna till rörelse under studiedagen, både under och mellan lektionerna.
- Utnyttjandet av idrottslokalerna utanför undervisningstiderna ökas.
- Identifieringen av studerande som rör på sig lite utvecklas (den fysiska aktiviteten diskuteras) och dessa erbjuds stöd (t.ex. Personal Trainer-verksamhet).
- Fysiska aktiviteter som studerandena utövar tillsammans med andra studerande utvecklas (t.ex. motionstutorer, -agenter eller -aktivatorer).
- Möjligheterna till fysisk aktivitet samt motion och idrott under studiedagen eller direkt i samband med den utvecklas.
- Studerandena sporras att ta sig till högskolan på ett fysiskt aktivt sätt.
- Evenemang och jippon används för att öka den fysiska aktiviteten, motionen och studieförmågan.
- Välbefinnandet och studieförmågan främjas genom att utnyttja fysisk aktivitet för att stödja förankringen i studiegemenskapen, gemenskapskänslan (grupptillhörighet), orken och återhämtningen samt studiemotivationen.
4. Åtgärder som gäller samarbetet
- Den fysiska aktiviteten och studieförmågan främjas med hjälp av mångprofessionellt samarbete.
- Verksamheten inom Studier i rörelse utvecklas i samarbete med studerandehälsovården (SHVS/välfärdsområdena) och som en del av stödåtgärderna för välbefinnande i studierna.
- Samarbetet inom projektet utvecklas och projektaktörernas engagemang för att främja den fysiska aktiviteten sporras.
- Det förekommer ett brett samarbete med olika intressentgrupper, såsom olika läroanstalter, studentorganisationer, idrottsföreningar och andra organisationer, företag och andra lokala aktörer samt kommuner och olika kommunala verksamheter (t.ex. ungdoms- och idrottsverksamheten och den tekniska verksamheten).