Tausta
Liikkuva opiskelu/korkeakoulut -kehittämisavustuksilla tuetaan liikuntain (390/2015), Valtioneuvoston liikuntapoliittisen selonteon (2018) ja hallitusohjelman Suomi liikkeelle -ohjelman (2023) toimeenpanoa korkeakoulujen liikunnallisen toimintakulttuurin kehittämisen osalta.
Liikuntalaki korostaa terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan asemaa liikuntatoimen ja yhteiskunnan eri toimialojen kokonaisuudessa. Lain keskeisinä tavoitteina on edistää eri väestöryhmien mahdollisuuksia liikkua ja harrastaa liikuntaa, väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä fyysistä toimintakykyä, lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä, liikunnan kansalais- ja seuratoimintaa sekä eriarvoisuuden vähentämistä liikunnassa.
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman (2023) tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. Hallitusohjelman tavoitteena on myös vahvistaa sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta liikunnassa.
Hallitusohjelman Suomi liikkeelle -ohjelman keskeisten toimenpiteiden joukossa on kaikkien korkeakoulujen Liikkuva opiskelu -toimintaan hakeutumisen edistäminen, liikuntaosaamisen vahvistaminen eri koulutusaloilla ja poikkihallinnollinen yhteistyö liikkumisen edistämiseksi.
Liikkuva opiskelu, korkeakoulut
Liikkuvassa opiskelussa liikunnallisella toimintakulttuurilla tarkoitetaan henkilöstön ja opiskelijoiden asenteita, toimintaa ja osaamista sekä oppilaitoksen olosuhteita, rakenteita, toimintatapoja ja johtamista. Liikunnallista toimintakulttuuria kehitetään yhdessä opiskelijoiden ja henkilöstön kanssa. Kehittäminen on suunnitelmallista ja organisoitua. Kehittämistyön tuloksia seurataan ja arvioidaan. (Nykytilan arviointi korkeakouluille -työkalu https://liikkuvaopiskelu.fi/tyokalut/nykytilan-arviointi/. Keskeistä kehittämisessä on toiminnan integroituminen korkeakoulun ja opiskelijoiden arkeen, laaja-alainen kehittäminen ja yhdessä tekeminen.
Liikkuva opiskelu -toiminnalla on monia hyötyjä. Liikkumisen ollessa osa opiskelupäivää edistetään nuorten opiskelukykyä ja hyvinvointia monipuolisesti. Liikkuva opiskelu -kokonaisuudessa opiskelukyvyn edistämisellä tarkoitetaan oppimisen, opintojen sujumisen ja hyvinvoinnin parantamista kehollisin, toiminnallisin ja liikunnallisin keinoin. Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä. Liikkuva opiskelu -toiminnalla voidaan tukea esimerkiksi opiskelijan opiskeluyhteisöön kiinnittymistä, ryhmäytymistä, yhteisöllisyyttä, sosiaalisia suhteita, jaksamista ja hyvinvointia sekä tarjota ilon, osallisuuden, oppimisen ja pystyvyyden kokemuksia.
Liikkuva opiskelu -toiminnasta tehdyn raportin (Siekkinen & Vehviläinen 2023) mukaan opiskelupäivien liikunnallistamisessa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota laaja-alaiseen kehittämiseen. Koko henkilöstön tietoisuutta oppilaitoksessa tapahtuvasta liikkumisen ja hyvinvoinnin edistämistoiminnasta tulee lisätä. Toimintojen näkyväksi tekeminen ja integroiminen arkeen vaatii opetuksen järjestäjiltä sekä strategisia kirjauksia että resursointia. Liikkuva opiskelu -toimintaa tulee suunnata tukemaan oppilaitosyhteisön toimenpiteitä hyvinvoinnin edistämisessä.
Tavoitteet ja toimenpiteet
Kehittämisavustusten tavoitteena on
- rakentaa ja juurruttaa liikunnallinen toimintakulttuuri korkeakouluihin ja
- lisätä korkeakouluopiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta ja liikuntaa
Erityisesti toivotaan painotettavan vähän liikkuvien opiskelijoiden kohderyhmää.
Korkeakoulu koordinoi hanketta kehittämällä toimintaa tukevia rakenteita, toimintatapoja ja yhteistyötä. Jokainen hanke voi kehittää aktiivista toimintakulttuuria omalla tavallaan, organisaation omien tarpeiden ja toiveiden pohjalta.
Toimenpiteet voivat kohdistua esimerkiksi henkilöstön ja opiskelijoiden osaamisen kehittämiseen ja asenteiden muuttamiseen, fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen oppitunneilla ja opiskelupäivän aikana sekä oppilaitoksen ulko- ja sisäolosuhteiden muuttamiseen fyysiseen aktiivisuuteen kannustavimmiksi. Toiminnan toteutuksessa on keskeistä opiskelijoiden osallisuuden, oppimisen ja opiskelun edistäminen.
Vaikuttavan toiminnan aikaansaamiseksi tulee toteuttaa useita toimenpiteitä ja integroida toiminta osaksi oppilaitoksen ja opiskelijoiden arkea. Hankkeessa voidaan mallintaa aiempia hyviä käytäntöjä sekä kehittää uusia toimintamalleja.
Tavoitteiden toteuttamisessa tulee liikuntalain mukaisesti olla lähtökohtana sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Hankkeissa tulee kiinnittää erityistä huomiota toiminnan esteettömyyteen ja saavutettavuuteen sekä soveltavan liikunnan ja liikkumisen mahdollisuuksiin. Hakemuksessa tulee kuvata, miten hankkeen toiminnalla ja odotettavissa olevilla tuloksilla edistetään opiskelijoiden tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Hakijoita pyydetään rekisteröitymään Liikkuvaan opiskeluun: Lähde mukaan - Liikkuva opiskelu Hankkeen toimenpiteiden tunnistamisessa tulee hyödyntää Liikkuva opiskelu Nykytilan arviointi korkeakouluille -työkalua ja täyttää lomake osoitteessa: https://liikkuvaopiskelu.fi/tyokalut/nykytilan-arviointi/. Hakemukseen tulee liittää vuoden 2024 aikana tehty Nykytilan arviointi.
Johdon tulee olla sitoutunut hankkeen toteuttamiseen (ks. Johdon tarkistuslista osoitteessa www.liikkuvaopiskelu.fi/fi/johtamisen-tarkistuslista). Hakemuksessa tulee ilmoittaa, milloin korkeakoulun johto on käsitellyt asian (esim. kokouspäivämäärä).
Liikkuva opiskelu -toiminnan keskeisiä menestystekijöitä:
1. Liikkuva opiskelu -toiminnan organisointiin kohdistuvat toimenpiteet
- Kehitetään aktiivista toimintakulttuuria vaikuttamalla henkilöstön ja opiskelijoiden asenteisiin, toimintaan ja osaamiseen sekä oppilaitoksen olosuhteisiin (sisä- ja ulkotiloissa), rakenteisiin ja toimintatapoihin
- Kehitetään Liikkuva opiskelu -toiminnan johtamista osana organisaation toimintaa ja nimetään toiminnan koordinoinnista vastaava henkilö sekä tiimi
- Osallistetaan opiskelijoita sekä henkilöstöä toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- Edistetään Liikkuva opiskelu -toiminnassa yhdenvertaisuutta, sukupuolten tasa-arvoa, saavutettavuutta ja esteettömyyttä
- Kirjataan toimintaa pitkän tähtäimen suunnitelmiin, vuosisuunnitelmiin (esimerkiksi vuosikello) ja/tai kurssisisältöihin.
2. Opetukseen kohdistuvat toimenpiteet
- Vähennetään istumista ja paikallaanoloa sekä staattisia työasentoja
- Pidetään opetuksessa liikettä lisääviä taukoja
- Käytetään liikettä lisääviä toiminnallisia menetelmiä
- Hyödynnetään teknologiaa liikkumisen lisäämiseksi
- Opinnoissa edistetään opiskelu- ja työkykyä
- Verkko-opetuksessa/etäopetuksessa istumisen tauottamisen huomiointi
3. Oppilaitokseen ja opiskelijoihin kohdistuvat toimenpiteet
- Kehitetään oppilaitoksen olosuhteita niin, että ne kannustavat fyysiseen aktiivisuuteen ja asentojen vaihteluun, ja lisäävät opiskelupäivän aikaisen liikkumisen mahdollisuuksia sekä oppitunneilla että niiden välisenä aikana
- Lisätään liikuntatilojen käyttöä opetuksesta vapaana aikana
- Kehitetään vähän liikkuvien opiskelijoiden tunnistamista (liikkumisen puheeksi ottaminen) ja heille tarjottavaa tukea (esimerkiksi Personal Trainer -toiminta)
- Kehitetään opiskelijoiden vertaisliikuttamista (esim. liikuntatutorit, -agentit tai -aktivaattorit)
- Kehitetään liikkumisen ja liikunnan harrastamisen mahdollisuuksia opiskelupäivän aikana tai sen välittömässä läheisyydessä
- Kannustetaan opiskelijoita fyysisesti aktiivisiin opiskelumatkoihin
- Hyödynnetään tapahtumia ja tempauksia liikkumisen, liikunnan ja opiskelukyvyn lisäämisessä
- Edistetään hyvinvointia ja opiskelukykyä hyödyntämällä liikkumista opiskeluyhteisöön kiinnittymisen, yhteisöllisyyden (ryhmäytyminen), jaksamisen ja palautumisen sekä opiskeluinnon tukemisessa
4. Yhteistyöhön kohdistuvat toimenpiteet
- Tehdään moniammatillista yhteistyötä liikkumisen ja opiskelukyvyn edistämiseksi
- Kehitetään Liikkuva opiskelu -toimintaa yhteistyössä opiskeluterveydenhuollon (YTHS/hyvinvointialueet) kanssa ja osana opiskeluhyvinvoinnin tukitoimia
- Kehitetään hankkeen sisäistä yhteistyötä ja edistetään hankkeen toimijoiden sitoutumista liikkumisen edistämiseen
- Tehdään laaja-alaista yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa, kuten eri oppilaitosten, opiskelijajärjestöjen, liikuntaseurojen ja muiden järjestöjen, yritysten ja muiden paikallisten toimijoiden sekä kuntien ja kunnan eri toimialojen (esim. nuoriso-, liikunta- ja tekninen toimi) kanssa.