Hoppa till innehåll

Eurostudent VIII-enkäten: Högskolestuderande upplever att de har tillräckligt goda digitala färdigheter

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 11.10.2023 12.08 | Publicerad på svenska 11.10.2023 kl. 12.17
Pressmeddelande

Den färska Eurostudent-rapporten ger en översikt över hur studierna framskrider för högskolestuderande i olika livssituationer samt över deras välbefinnande, sysselsättning och utkomst. Ett särskilt tema för denna undersökningsomgång var digitaliseringen i högskolestudierna. Datainsamlingen Eurostudent, som genomfördes våren 2022 under covid-19-pandemin, kartlade för första gången erfarenheter av distansundervisningens omfattning.

Enligt undersökningen anser studerande inom nästan alla utbildningsområden att digitala verktyg är viktiga. De studerande upplevde också i genomsnitt att de har tillräckligt goda digitala färdigheter i förhållande till kraven inom sitt utbildningsområde. De studerande som upplevde att de inte har tillräckligt goda digitala färdigheter ansåg också att deras studieframgång i genomsnitt var sämre än andras.

Drygt hälften av alla studerande var nöjda med utbudet av studier på nätet. Omkring 42 procent av de studerande uppgav att de önskar att undervisningen i regel skulle ordnas på distans, medan 32 procent  önskade att undervisningen skulle ordnas helt eller till största delen som närundervisning.

Relativt sett är universitetsstuderande inom datateknik och servicesektorn i störst behov av mer närundervisning, medan universitetsstuderande inom naturresurssektorn har störst behov av fler möjligheter till distansstudier. Yrkeshögskolestuderandena är mer nöjda med sin nuvarande situation, men ändå behöver cirka 40 procent av dem en större andel närundervisning.

Internationella examensstuderande ansåg att närundervisningen är betydligt viktigare än andra, medan i synnerhet studerande som har familj och studerande som avlägger en andra examen önskade större möjligheter att avlägga studierna på distans.

När det gäller studieutbudet på nätet och stödtjänsterna för studerande var de studerande mest nöjda med de administrativa tjänsterna och utbudet av e-läromedel och nätundervisning, medan de var mest missnöjda med studierådgivningen på nätet.

Nästan hälften av dem som svarade på enkäten upplever att de har svårigheter med försörjningen

Av de studerande som deltog i datainsamlingen upplever 45 procent för närvarande någon form av svårigheter med försörjningen. I svaren framkommer det skillnader mellan utbildningssektorerna, eftersom 50 procent av yrkeshögskolestuderandena och 40 procent av universitetsstuderandena upplever svårigheter.

De som har mest svårigheter att försörja sig är utländska studerande (60 procent), studerande med partiell studieförmåga (58 procent) och studerande som övergår direkt från arbetslivet till studier (52 procent).

Nästan 70 procent av de studerande (74 procent av universitetsstuderandena och 63 procent av yrkeshögskolestuderandena) skulle klara av en oväntad engångsutgift på 600 euro på egen hand.

Prepkursernas popularitet har minskat, det finns tecken på återhämtning i den internationella studerandemobiliteten

I Eurostudent-rapporten granskas särskilt sådana faktorer som påverkar studerandemobiliteten samt den förnyade studerandeantagningens inverkan på deltagandet i preparandkurser.

Reformen av urvalsprovet verkar i någon mån ha minskat deltagandet i preparandkurser bland universitetsstuderande som inledde sina studier 2020–21. Ungefär 10 procent av dem som inledde sina studier 2020–21 uppgav att de har genomgått en kurs som förbereder för studentexamen.

Det finns uppmuntrande tecken på att studerandemobiliteten som avstannade på grund av covid-19-pandemin har börjat återhämta sig. Av första och andra årets studerande uppgav 31 procent av universitetsstuderandena och 17 procent av yrkeshögskolestuderandena att de tänker åka på en mobilitetsperiod vid något skede under studierna.

Undersökningen Eurostudent VIII genomfördes i Finland som en webbenkät till 26 005 utvalda högskolestuderande under covid-19-pandemin våren 2022. Datainsamlingen samt behandlingen och rapporteringen av materialet gjordes av Statistikcentralen. Undersökningen ingår i det internationella Eurostudent-projektet. Resultaten av undersökningen används som en del av utvecklingen av högskoleutbildningen och som stöd för beslutsfattandet.

Eurostudent VIII – Studerandeundersökningen 2022

Ytterligare information:

  • Juhani Saari, överaktuarie, Statistikcentralen, tfn 029 551 2680
  • Sara Koivuranta, överaktuarie, Statistikcentralen, tfn 0295 513 837
  • Tuomas Parkkari, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 244
  • Kaisu Piiroinen, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 359