Europas undervisningsministrar i Helsingfors: Alla skall ha tillgång till högklassig utbildning
Undervisningsminister Jukka Gustafsson är som bäst värd för Europarådets möte för undervisningsministrar i Helsingfors. Förutom 20 undervisningsministrar deltar även Europarådets generalsekreterare Thorbjørn Jagland. Huvudtalare är riksdagens talman Eero Heinäluoma och europakommissionären Androulla Vassiliou, som svarar för utbildning.
Under Europarådets 24. undervisningsministermöte drar undervisningsministrarna upp riktlinjer för Europaråets arbete inom utbildningssektorn under de närmaste åren. Temat för undervisningsministermötet är ?Förvaltning och utbildning av hög kvalitet?.
Europarådets generalsekreterare Thorbjørn Jagland sade då han öppnade mötet att god utbildning och hängivna lärare är en förutsättning för demokrati.
"I den här frågan är Finland i en ledningsposition i världen. Mötet är ett forum där vi kan dela god praxis med vars hjälp vi kan främja jämställdhet inom utbildning och motverka utslagning."
Undervisningsminister Jukka Gustafsson, som agerar ordförande under mötet, anser att mötets teman är viktiga för Europas framtid.
"Högklassig utbildning och en god förvalting skapar en grund för mänskliga rättigheter, en mångvärdig demokrati och tryggandet och utvecklandet av rättsstatsprincipen. Denna grund bör stärkas genom europeiskt samarbete", säger Gustafsson.
I sitt öppningstal betonade undervisningsminister Gustafsson jämlikhet i skolsystemet. Ett högklassigt skolsystem diskriminerar ingen och ger alla samma möjligheter.
"Det är enligt min mening viktigt att vi förbinder oss till att utveckla utbildningen och de nationella utbildningssystemen så att man kan trygga en utbildning av hög kvalitet för alla. Alla skall kunna få tillräckligt med information och färdigheter för ett aktivt medborgarskap och framgång på arbetsmarknaden."
"Målen inom den grundläggande utbildningen i Finland är i linje med mötets teman. Det är viktigt att fundera över hur utbildningen på bästa sätt stöder eleverna då de växer som människor till etiskt ansvarsfulla samhällsmedlemmar samt att ge dem nödvändig information och färdigheter", sade minister Gustafsson.
Inom den finländska grundläggande utbildningen är den största utmaningen att få samarbetet mellan hem och skola att fungera på ett lyckat sätt, sade talman Eero Heinäluoma i sitt tal.
"Utbildning har ända sedan Finlands nationella födelse varit en av de viktigaste ledstjärnorna. Enligt min mening finns det tre skäl till den grundläggande utbildningens framgång. Skolan erbjuder undervisning för alla. Ingen lämnas utanför, även om det uppdagas inlärningssvårigheter. Det andra skälet är lärarkåren. Läraryrket är uppskattat och utbildningen är på universitetsnivå. Som tredje skäl kan nämnas Finlands relativt homogena kultur."
"Framgångengen är ingen självklarhet. En särskild fråga är en god inlärningsmiljö i skolan. En bra skola kräver ett gott samarbete med elevernas föräldrar. Om föräldrarna förhåller sig likgiltigt till sina barns studier eller om deras värderingar skiljer sig från skolans gemensamma godkända värderingar är det svårare att få till stånd ett samarbete", sade Heinäluoma.
Enligt kommissionär Androulla Vassilou borde det centrala målet i reformen och förvaltningen av skolväsendet vara att alla medborgare har möjlighet till en högklassig utbildning.
"Finland, som om och om igen placerat sig i toppen av internationella klassificeringar har med sitt exempel visat att utbildning samtidigt kan vara av hög kvalitet, effektiv och tillgänglig för alla."
"Den utbildning som ges i vårt skolsystem måste på ett bättre sätt motsvara arbetsmarknadens behov: Man bör lära ut färdigheter enligt efterfrågan", sade Vassilou.
Under fredagsförmiddagen besökte undervisningsministrarna och kommissionären skolor i Helsingfors. I skolorna har de möjlighet att träffa finländska lärare och elever, samt att konkret bekanta sig med skolsystemet.
På lördagen förväntas ministrarna godkänna en deklaration där de förbinder sig att utveckla utbildningen och sina nationella utbildningssystem så att man kan trygga en utbildning av hög kvalitet för alla.
Under de närmaste åren ligger tyngdpunkten i det europeiska samarbetet på främjande av etisk och god praxis samt mera demokratisk kultur och deltagande i utbildningen. Man försöker nå målen genom att sprida god praxis samt genom att utveckla riktlinjer som stöd för de nationella läroplanerna med vilka man kan främja demokrati och dialog mellan kulturer i utbildningen.
20 ministrar som svarar för utbildningsärenden och 13 biträdande ministrar och statssekreterare deltar i mötet. Totalt samlas över 200 mötesdeltagare i Helsingfors.
Ytterligare information:
- undervisningsrådet Maija Innola, UKM, tfn 0295 3 30120
- överinspektör Anna Mikander, UKM, tfn 0295 3 30213
- direktör Daniel Höltgen, Europarådet, tfn +33 6 68 29 87 51, [email protected]
Europarådet är en organisation med 47 medlemsstater, som arbetar med att främja demokrati, mänskliga rättigheter och rättsstatsutveckling. Finland har varit medlem sedan 1989.
Mötets webbplats: http://www.coe.int/t/dg4/education/standingconf/