Förskoleundervisningen blir obligatorisk från och med den 1 augusti
Ändringen som gjorde förskoleundervisningen obligatorisk trädde i kraft vid ingången av 2015. Lagen (1040/2014) tillämpas från och med den 1 augusti 2015. Enligt lagen bör barnet året innan läroplikten börjar delta i ettårig förskoleundervisning eller annan verksamhet genom vilken målen för förskoleundervisningen uppnås.
Målet är att stärka barnens inlärningsförutsättningar och på så sätt öka jämlikheten inom utbildning genom att få med de ca 1 200 barn i förskoleåldern som hittills inte deltagit i den avgiftsfria förskoleundervisningen. Ändringen betonar barnets rätt till förskoleundervisning och till stödåtgärder som är viktiga med tanke på inlärning och utveckling. Enligt ett betänkande av riksdagens kulturutskott (KuUB 11/2014 rd) innebär ändringen om att göra förskoleundervisningen obligatorisk inga ändringar i grundprinciperna för förskoleundervisningens innehåll. Målet med ändringen var inte att öka mängden administrativt arbete som hör ihop med att ordna förskoleundervisning och på så sätt öka antalet uppgifter för anordnare av förskoleundervisning.
Lagen följer samma tanke som i fråga om att fullfölja läroplikten, dvs. det är inte obligatoriskt att delta i förskoleundervisningen, utan föräldrarna kan också själva ordna barnens undervisning och fostran så att man uppnår de mål som finns inskrivna i läroplanen för förskoleundervisning (UBS 2010 och 2014). Vårdnadshavaren svarar för att barnet deltar i annan verksamhet genom vilken målen för förskoleundervisningen uppnås. Barnets hemkommun är inte skyldig att övervaka verksamheten eller barnets deltagande i den.
Ändringen i lagstiftningen som gäller den obligatoriska förskoleundervisningen ändrade inte anordnandet av förskoleundervisning för barn med förlängd läroplikt. Barn med förlängd läroplikt bör delta i förskoleundervisning under det år läroplikten börjar och barnet har rätt att få förskoleundervisning under det år barnet fyller fem år.
Att delta i förskoleundervisning borde inte innebära oskäligt långa transportsträckor för barn och föräldrar, besvärlig överflyttning mellan dagvård och förskoleundervisning eller oskäligt långa förskole- och vårddagar. Man bör fästa särskild uppmärksamhet vid förskoleundervisning för barn som deltar i dygnetruntvård. Med detta avses dagvård som tillhandahålls åt barn i förskoleåldern på kvällar, nätter och/eller veckoslut på grund av föräldrarnas arbets- eller studietider. Barn i förskoleåldern som deltar i dygnetruntvård är en särskild grupp där man ofta måste ordna förskoleundervisningen individuellt. Utbildningsanordnaren ska se till att förskoleundervisningen för barn som får dygnetruntvård ordnas med tanke på barnets bästa, så att barnets dag i förskola och vård inte blir oskäligt lång och tung.
Förskolebarn bör delta i undervisningen, såvida barnet inte på grund av särskilda skäl tillfälligt har blivit befriad från den. Det är viktigt att vårdnadshavare blir informerade om förskoleundervisningens mål och verksamhet samt om vikten av att regelbundet delta i undervisningen. Eftersom förskoleundervisningen inte är en del av läroplikten och eftersom förskoleundervisningen inte inverkar på barnets rätt att delta i grundläggande utbildning är det tillräckligt om vårdnadshavarna meddelar om frånvaro på grund av sjukdom samt tillsammans med förskoleundervisningsenheten kommer överens om övriga orsaker för frånvaro.
Utbildningsanordnaren kan i sin läroplan besluta om deltagarintyg för barn som deltar i förskoleundervisningen. Intyget inverkar inte på barnets skolgång efter förskolan.
Ytterligare information: undervisningsrådet Heli Nederström (UKM), tfn 02953 30122