Understöden är beroende av prövning. Verksamheten som understöds ska vara allmännyttig. Enligt 10 § i statsrådets förordning om främjande av idrott beviljas verksamhetsunderstöd resultatbaserat utifrån organisationens verksamhetsplan och budget. Resultatkriterierna bedöms utifrån den planerade och genomförda verksamheten.
Bedömningen av ansökningar och den inbördes jämförelsen av ansökningarna grundar sig på en helhetsbedömning där följande grunder beaktas:
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
Undervisnings- och kulturministeriet beviljar allmänt understöd till idrottsfrämjande organisationer i enlighet med idrottslagen (390/2015) och statsrådets förordning om främjande av idrott (550/2015). Understödstagaren ska i sin verksamhet uppfylla syftena och utgångspunkterna i 2 § i idrottslagen.
Undervisnings- och kulturministeriet bedömer beloppet på understödet när ministeriet beaktar respektive organisationers verksamhet med stöd av 12 § i idrottslagen och i enlighet med 10 § i den förordning som utfärdats med stöd av denna paragraf. I enlighet med 12 § i idrottslagen beaktas vid bedömningen av storleken på statsunderstödet följande:
- hur organisationen förverkligar de syften som avses i idrottslagen
- arten av den verksamhet som organisationen bedriver, verksamhetens omfattning och samhälleliga verkningar
- hur den beaktar idrottens etiska principer och på vilket sätt organisationen främjar likvärdighet och jämlikhet
- verksamhetens regionala täckning
- organisationens ekonomiska situation
Organisationen kan uppfylla ett eller flera av syftena i 2 § i idrottslagen. Oberoende av om organisationen uppfyller ett eller flera mål kan verksamheten bedömas vara lika kvantitativt och kvalitativt värdefull.
Som miniminivå för allmänt understöd har fastställts 10 000 euro.
Bedömningskriterierna delas in i två kategorier:
- organisationsspecifika kriterier
- gemensamma ansvarskriterier
I utvärderingen 2025 görs en omfattande utvärdering av kriterierna för specifika organisationsgrupper (85 % av anslaget) och ansvarskriterierna (15 % av anslaget). Motsvarande grundliga bedömning görs nästa gång för understöden för 2029.
Under mellanåren 2026, 2027 och 2028 följer ministeriet utfallet av och ändringarna i verksamheten och ekonomin, men gör ingen detaljerad bedömning. Understödsnivåerna kan dock ändras även under mellanåren.
1.1. Ansvarskriterier
Utifrån nedanstående ansvarskriterier bedöms arten av verksamheten och det samhälleliga genomslaget, uppfyllandet av målen i idrottslagen samt etiska principer inom idrotten, jämställdhet mellan könen och likabehandling i alla sökande organisationer. Dessutom bedöms hur organisationen följer internationella bestämmelser som är bindande för Finland.
- God förvaltning. Organisationens verksamhet följer och främjar principerna för god förvaltning och följer upp hur de förverkligas. Verksamhetskulturen är öppen och alla medlemmar i organisationen har möjlighet att aktivt delta i verksamheten och beslutsfattandet. Organisationens ekonomi och medelsanskaffning är ansvarsfulla.
- Jämställdhet mellan könen och likabehandling. I verksamheten främjas jämställdhet och likabehandling. Organisationerna förutsätts ha en uppdaterad jämställdhets- och likabehandlingsplan.
- En trygg och sund verksamhetsmiljö. Verksamheten är trygg och sund. Verksamhetsmiljön, verksamhetssätten och verksamhetskulturen främjar den fysiska och psykiska hälsan, hälsosamma levnadsvanor (sömn/vila, näring, drogfrihet) och det övergripande välbefinnandet. I verksamheten beaktas barnens rättigheter samt skyddet av barn och unga idrottare. De som deltar i verksamheten är skyddade mot osakligt beteende, rasism, mobbning och trakasserier.
- Miljöansvar. Organisationen identifierar och bedömer miljökonsekvenserna av sin verksamhet. I planeringen och genomförandet av organisationens verksamhet främjas ansvarsfullt agerande för miljöns bästa och negativa miljökonsekvenser minskas. Organisationerna förutsätts ha en uppdaterad miljöansvarsplan eller ett uppdaterat miljöansvarsprogram.
- Antidopingverksamhet och tävlingsmanipulation (gäller endast en del organisationer). En utvärdering av antidopingverksamheten genomfördes i samband med understödsomgången 2024. Utvärderingen av verksamheten mot tävlingsmanipulation genomförs utifrån de uppgifter som samlades in 2023 i samband med den omfattande utvärderingen. Dessutom beaktas utvärderingen av antidopingprogrammen 2024 i samband med den omfattande utvärderingen 2025 för de organisationer för vilkas del den på grund av bristfälliga uppgifter inte kunde genomföras i samband med utvärderingen 2024.
Ansvarskriterierna poängsätts. Utvärderingen av verksamhet som strider mot antidoping- och tävlingsmanipulation utförs av Finlands centrum för etik inom idrotten FCEI. De andra ansvarskriterierna bedöms av undervisnings- och kulturministeriet i samarbete med sakkunniga.
15 procent av anslaget fördelas på basis av ansvarskriterierna. Det anslag som delas ut baserat på ansvarsbedömningen sätts i relation till den bedömning som görs baserat på organisationsspecifika kriterier.
1.2. Organisationsspecifika kriterier
1.2.1 Grenförbund
Vid prövningen av statsunderstödets belopp beaktas verksamhetens art, omfattning och samhälleliga verkningar samt hur organisationen uppfyller idrottslagens syften och följer de internationella bestämmelser som är bindande för Finland.
Bedömningskriterierna för grenförbunden är följande:
- Antalet personer som betalar grenförbundets medlems- eller träningsavgift eller licens, eller antal registrerade medlemmar som verifierats på ett annat tillförlitligt sätt
- Antalet av de ovan nämnda som är under 18 år
- Totala antalet personmedlemmar i grenförbundens medlemsföreningar
- Antalet medlemsföreningar i grenförbundet
- Grenförbundets totala utgifter under föregående år, minus erhållet statsunderstöd
Grenförbunden bedöms i tre olika storleksklasser (stora - medelstora - små grenförbund), utifrån medlemsföreningarnas medlemsantal och de totala verksamhetsutgifterna. Det understöd som grenförbunden erhåller är baserat på summan som bildats enligt bedömningskriterierna som sätts i relation till det tillgängliga anslaget. Ett enskilt grenförbund kan beviljas understöd som motsvarar högst nio procent av det anslag som anvisats för grenförbundens statsunderstöd.
1.2.2. Andra idrottsfrämjande organisationer
Omfattningen, arten, verkningsfullheten och det samhälleliga genomslaget av organisationens verksamhet bedöms enligt följande kriterier:
- a) Medlemsantal eller b) Om en bedömning av medlemsantalet är irrelevant eller inte är möjlig för en organisation som har bedömts ha rätt till statsbidrag enligt den särskilda motiveringen i 8 § i statsrådets förordning om främjande av idrott (=organisationens verksamhet betjänar en specialgrupp som är idrottspolitiskt och verksamhetsmässigt betydande), görs bedömningen enligt ett annat tillämpbart kriterium än medlemsantalet
- Utbildningsverksamhetens omfattning
- Mängden praktisk motions- och idrottsverksamhet och idrottsevenemang
- Antal seminarier och nätverksmöten
- Mängden och arten av kommunikation, påverkansarbete och samhälleligt påverkansarbete
- Den internationella verksamhetens omfattning och art
- Uppföljning och utvärdering av organisationens egen verksamhet
I bedömningen beaktas dessutom verksamhetens regionala täckning, ekonomiska läge och det tväradministrativa och sektorsövergripande arbete som utförs i organisationen. I bedömningen av organisationens regionala täckning beaktas verksamhetens geografiska omfattning.
1.2.3. Regionala idrottsorganisationer
Omfattningen, arten, verkningsfullheten och det samhälleliga genomslaget av organisationens verksamhet bedöms enligt följande kriterier:
- Medlemsantal
- Områdets verksamhetsmiljö (invånarantal, antal kommuner, antal föreningar)
- Utbildningsverksamhetens omfattning
- Mängden praktisk idrottsverksamhet och idrottsevenemang
- Antal seminarier och nätverksmöten
- Mängden och arten av kommunikation, påverkansarbete och samhälleligt påverkansarbete
- Uppföljning och utvärdering av organisationens egen verksamhet
I bedömningen beaktas dessutom verksamhetens regionala täckning, ekonomiska läge och det tväradministrativa och sektorsövergripande arbete som utförs i organisationen. I bedömningen av organisationens regionala täckning beaktas organisationens verksamhetsmiljö och verksamhetens geografiska omfattning.
1.2.4. Serviceorganisationer inom idrott
Finlands Olympiska Kommitté och Finlands Paralympiska Kommitté räknas som serviceorganisationer inom idrott i den här ansökningsomgången. Serviceorganisationerna ansöker om understöd och för diskussioner med ministeriet om målstyrningen varje år.
1.3 Andra uppgifter som samlas in
Med ansökningsblanketten kan utöver de ovannämnda uppgifter som används vid bedömningen också andra uppgifter om de sökande organisationerna samlas in. Andra uppgifter som samlas in har markerats med en asterisk på ansökningsblanketten (*).
Uppgifterna samlas in för uppföljning och bedömning av det nuvarande läget, utvecklingen och förändringarna i idrottsorganisationernas verksamhet. Uppgifterna används som stöd för ledningen av idrottspolitiken, beslutsfattandet och styrningen av sektorn. Uppgifterna kan också komma att användas i forskningssyfte.
2. Grunder samt allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen och föreningslagen
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kunskaper stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns att läsa här.
Vid bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det således ses som en fördel om verksamheten bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som satts för användningen av statsunderstödet.
- att beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet får användas för lönekostnader, kan understödet endast beviljas av synnerligen vägande skäl, om stödmottagaren har straffats för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
Enligt 11 § i föreningslagen ska en förening föra en förteckning över medlemmarna.
3. Hinder för beviljande av understöd
En sökande som tidigare fått understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om sökanden väsentligt åsidosatt sin skyldighet att ge ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om en pappersansökan lämnas in efter utsatt tid.