Nuläget i fråga om småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen på engelska och möjligheterna att utvidga verksamheten har utretts
Centret för tillämpad språkforskning vid Jyväskylä universitet har på uppdrag av undervisnings- och kulturministeriet utrett nuläget i fråga om småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen på engelska och om det finns några hinder för att utvidga verksamheten. Utredningen publicerades måndagen den 25 november i samband med ett webbinarium.
Utredningen är en del av genomförandet av regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering. Enligt regeringsprogrammet ska den internationella rekryteringen av högutbildade personer till Finland främjas. Som ett led i detta mål utökas utbudet av platser inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen på engelska.
Utredningen fokuserade i enlighet med uppdraget på sex stora städer (Esbo, Helsingfors, Uleåborg, Tammerfors, Åbo och Vanda), till vilka arbetskraftsinvandringen i Finland är mest koncentrerad.
- Utbudet av platser inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen på engelska behöver främjas för att göra Finland mer attraktivt för internationella experter. Det är också motiverat att stärka möjligheterna att studera de inhemska språken för att underlätta integrationen och göra det lättare att övergå till undervisning på de inhemska språken, säger undervisningsminister Anders Adlercreutz.
Den gällande lagstiftningen stöder redan en utvidgning av verksamheten
En central slutsats i utredningen är att det inte finns några direkta hinder för att utvidga småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen eller den grundläggande utbildningen på engelska som skulle kräva en revidering av lagstiftningen. De upplevda och faktiska hindren är vanligen relaterade till verksamhetskulturer och förfaranden. För att hantera dessa hinder krävs det därför ett kontinuerligt strategiskt samarbete på lokal, regional och nationell nivå.
Utmaningarna i fråga om utbud beror på den stora populariteten för tjänster på engelska bland finskspråkiga elever som är födda i Finland. Därför är det tidvis svårt för kommunerna att erbjuda tillräckligt med platser för dem som flyttar till Finland mitt under ett läsår.
För att kontinuiteten i lärstigen ska kunna tryggas måste kommunerna proaktivt planera helheten och utreda alternativa verksamhetsmodeller. Detta är särskilt viktigt när man planerar att utvidga verksamheten. Planeringen kräver att man samarbetar mångprofessionellt och beaktar det kommunala arbets- och näringslivets behov.
Fortsatta åtgärder behövs för att precisera den pedagogiska praxisen både på lokal och på nationell nivå. Det är också viktigt att se till att det finns tillräckligt med behörig personal och att förebygga personalomsättning.
_ _ _
Hösten 2024 erbjöd sammanlagt 65 daghem småbarnspedagogik på engelska i C6-städerna. Av dessa ägdes 63 daghem av privata företag. Det finns inga exakta statistiska uppgifter om antalet barn som deltagit i småbarnspedagogisk verksamhet enligt verksamhetens språk.
Läsåret 2022–2023 deltog 4 489 elever i grundläggande utbildning på engelska i C6-städerna. Flest elever deltog i grundläggande utbildning på engelska i Helsingfors (1 309) och Tammerfors (921).
Mer information:
- Sari Pöyhönen, professor, Jyväskylä universitet, Centret för tillämpad språkforskning, tfn 014 260 1211 (växel), [email protected]
- Mari Honko, forskardoktor, Jyväskylä universitet, Centret för tillämpad språkforskning, tfn 040 805 3165, [email protected]
- Minna Polvinen, konsultativ tjänsteman, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 262