Genomförandet av regeringsprogrammet fortsätter inom utbildningen på andra stadiet
Undervisnings- och kulturministeriet har tillsatt fyra arbetsgrupper för att fortsätta genomförandet av regeringsprogrammets när det gäller utbildningen på andra stadiet. Arbetsgrupperna ska arbeta med frågor som gäller 1) yrkesutbildning för vuxna och kontinuerligt lärande, 2) arbetslivssamarbete, 3) utbildning som handleder för examensutbildning och läropliktslagen samt 4) uppdragsutbildning och läsårsavgifter. Gruppernas mandatperiod pågår fram till den 31 januari 2026. Arbetet stöds av de uppföljningsgrupper som representerar intressentgrupperna för yrkesutbildningen och gymnasieutbildningen och vars mandatperiod har förlängts till den 30 juni 2026.
För att upprätthålla ett tillräckligt utbud av kontinuerligt lärande och på ett lämpligt sätt rikta utbildningsutbudet för att tillgodose olika behov hos personer i arbetsför ålder har undervisnings- och kulturministeriet tillsatt en arbetsgrupp med bred sammansättning för att bereda förslag till att bland annat öka utbudet av utbildningar som är kortare än en examen i enlighet med de förslag som arbetsgruppen för utveckling av yrkesexamina (TUKTE 4) lade fram 2023 samt bedöma ändamålsenligheten i examensstrukturen. Dessutom ska arbetsgruppen lägga fram förslag om att öka den privata finansieringen och förtydliga gränsen mellan offentligt finansierad utbildning och marknadsbaserad utbildning. Till arbetet hör också att föreslå hur innehållet i den så kallade övriga yrkesutbildningen kan beaktas som en del av utbudet av kontinuerligt lärande samt andra eventuella åtgärder för att utveckla utbudet av kontinuerligt lärande.
När det gäller arbetslivssamarbete har företrädare för arbetstagare, arbetsgivare och företagare regelbundet deltagit i arbetet med att utveckla systemen för yrkesutbildning och yrkesexamen. Sedan 2018 har samarbetet organiserats i olika arbetslivskommissioner. Arbetsgruppen har en bred sammansättning och ska bedöma hur väl organiseringen och samarbetet i nuläget fungerar och lägga fram ett förslag till hur verksamheten borde organiseras. Till uppgifterna hör att beakta förändringarna i yrkesutbildningen och arbetslivet. Dessutom ska arbetsgruppen bland annat utreda möjligheterna att utnyttja arbetslivet vid uppföljningen och kvalitetsutvärderingen av försöket med verksamhetsstyrning inom yrkesutbildningen och lägga fram ett förslag till uppgifter i anslutning till detta.
Våren 2024 utreddes hur väl utbildningen som handleder för examensutbildning (Hux) fungerar. Den nu tillsatta arbetsgruppen ska utifrån utredningen bedöma behoven av att göra ändringar i Hux-utbildningen och läropliktslagstiftningen. Arbetsgruppen ska bereda förslag bland annat till att precisera antagningsgrunderna för utbildningen med beaktande av kraven på språkkunskaper och de läropliktigas ställning samt förtydliga ställningen för läropliktiga som anvisas till Hux-utbildning för andra året. Dessutom ska arbetsgruppen föreslå behövliga ändringar i läropliktslagen för att trygga de läropliktigas kulturella rättigheter. Därtill har arbetsgruppen till uppgift att bedöma andra åtgärder genom vilka man ytterligare kan stärka de studerandes färdigheter att söka till gymnasieutbildning och yrkesutbildning samt stödja stärkandet av de studerandes grundläggande färdigheter. I arbetet ingår också att identifiera vilka ändringar som behövs för att säkerställa att målen för Hux-utbildningen kan uppnås i det nuvarande anordnarnätverket och finansieringssystemet samt goda metoder i övergångsskedet och den utvidgade läroplikten som skulle kunna tillämpas i större utsträckning.
Uppdragsutbildningen utvidgas i enlighet med regeringsprogrammet inom yrkesutbildningen till att omfatta även medborgare i EU/EES-området. Dessutom bereds ett förslag till läsårsavgifter för studerande från länder utanför EU/EES som kommer hit för att avlägga utbildning på andra stadiet.
- Genomförandet av regeringsprogrammet har framskridit väl när det gäller gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen. De arbetsgrupper som nu tillsatts ser till att regeringsprogrammets mål i fråga om andra stadiet verkställs. Jag vill särskilt lyfta fram behoven av att utveckla yrkesutbildningen för vuxna, så att vi kan stöda det ökade behovet av kontinuerlig utbildning, säger undervisningsminister Anders Adlercreutz.
Mer information:
Anita Westerholm, specialmedarbetare, tfn 0295 330 085
Arbetsgruppernas ordförande:
Petri Lempinen, överdirektör (kontinuerligt lärande, uppdragsutbildning), tfn 0295 330 180
Kati Lounema, direktör (Hux-utbildning och läroplikt), tfn 0295 330 037
Ville Heinonen, konsultativ tjänsteman (arbetslivssamarbete), tfn 0295 330 105