Hoppa till innehåll

Regeringen startar ett projekt för att stärka studier vid sidan om arbete

arbets- och näringsministerietundervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 24.9.2024 10.04
Pressmeddelande

Regeringen har beslutat att genomföra ett pilot- och utvecklingsprojekt för studier vid sidan om arbete under åren 2025–2026. Målsättningen för projektet är att utveckla samordning av arbete och studier och underlätta tillgång till kompetent arbetskraft inom branscher som lider av brist på arbetskraft. Ett anslag på 10 miljoner euro för projektet föreslås i propositionen om statsbudgeten för år 2025.

Arbetsgivarnas aktiva roll förstärks

Med hjälp av projektet förbättras arbetstagarens möjligheter för studier vid sidan om arbete genom ett intensivt samarbete mellan verkställaren av utbildning och arbetsgivaren i utvecklande av nödvändiga arrangemang. Dessutom får arbetsgivare ersättning för de kostnader som uppstår av verkställande av studier vid sidan om arbete.

”Regeringen satsar 10 miljoner euro årligen på samordning av arbete och studier. Målsättningen med den nya modellen är att förankra en ny slags kultur i arbetslivet som gör arbetstagarnas utbildande vid sidan om arbete mer funktionellt för alla parter”, konstaterar arbetsminister Arto Satonen.

Arbetskraft behövs särskilt inom social- och hälsovårdssektorn samt inom småbarnspedagogik

Pilotprojektet inriktar sig på utbildningar inom branscher med behov av arbetskraft som förutsätter obligatorisk praktik eller sådana övriga studier, som kräver frånvaro från arbetet. Studier vid sidan om arbete på dessa branscher förutsätter nya arrangemang såväl på arbetsplatser som vid utbildningsorganisationer.

Enligt den preliminära planen omfattar pilotprojektet år 2025 sammanlagt cirka 1 900 studerande inom följande utbildningar:

  • sjukskötare
  • grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen, närvårdare
  • socionom
  • kandidat inom pedagogik, lärare inom småbarnspedagogik
  • speciallärare.

”Arbetstagaren ska kunna utveckla sin kompetens och kvalificera sig vid sidan om arbete. Som undervisningsminister anser jag att det är viktigt att det finns mångsidiga möjligheter att få behörighet som speciallärare och lärare inom småbarnspedagogik”, konstaterar undervisningsminister Anders Adlercreutz.

Verkställaren av utbildning betalar en del av finansieringen till arbetsgivaren

Finansiering av pilotprojekt och utveckling beviljas i sin helhet till högskolor och anordnare av yrkesutbildning som använder en del av finansieringen till planering och uppföljning av utbildningen, samt till handledning av och stöd till studerande. Verkställare av utbildning betalar en del av finansieringen vidare till arbetsgivaren som ersättning för kostnader som uppstår av arbetstagarens studier på arbetstid. Finansiering beviljas högst för 15 månader.

Själva ordnandet av utbildning finansieras som förut med högskolors och yrkesutbildningens basfinansiering. 

”Flerformsstudier erbjuds i högskolor nu mer än tidigare. Pilotprojektet som nu startar är en välkommen underlättnad i ställningen även av den som utbildar sig genom att det möjliggör studier utan att man blir tvungen att helt och hållet utebli från arbetet”, konstaterar forsknings- och kulturminister Sari Multala.

Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) ansvarar för verkställandet av projektet och startar den till projektet samhörande första ansökan om statsunderstöd i november 2024. Pilotprojekt- och utvecklingsverksamheten startar i början av år 2025 i takt med att verkställare av utbildning och arbetsgivare har slutfört förberedningen av modellerna för verkställande. 

Mer information
Veera Svahn, arbetsministerns specialmedarbetare, tfn 0295 047 321
Lisa Palm, undervisningsministers specialmedarbetare, tfn 0295 330 381
Emmi Venäläinen, forsknings- och kulturministers specialmedarbetare, tfn 050 453 2773
Kirsi Heinivirta, direktör, Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning, tfn 0295 331 197