Hoppa till innehåll

Republikens presidents internationaliseringspris till BlueFors Cryogenics, OptoFidelity, samt Rovaniemi stad och Visit Rovaniemi

Utrikesministerietarbets- och näringsministerietstatsrådets kommunikationsavdelningundervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 15.11.2016 14.00 | Publicerad på svenska 15.11.2016 kl. 15.03
Pressmeddelande 495

Republikens president Sauli Niinistö har beviljat årets internationaliseringspris till BlueFors Cryogenics, som specialiserat sig på mätsystem i låga temperaturer, OptoFidelity, som utvecklar system för testning av smarta apparater, samt Rovaniemi stad och Visit Rovaniemi, som marknadsför Rovaniemi och Lappland.

- De prisbelönta företagen har framgångsrikt skapat ny, internationellt konkurrenskraftig affärsverksamhet med kunskap som utvecklats i Finland. Detta har krävt långsiktiga satsningar på produktutveckling och mod att ta sig ut på den internationella marknaden. Också turismen har en allt större betydelse för den finländska samhällsekonomin, säger Jorma Korhonen, ordförande för ledningsgruppen för Team Finland vid statsrådets kansli.

- Ett ypperligt exempel på detta är det långsiktiga arbete som Rovaniemi och Visit Rovaniemi har gjort. Deras arbete har lyckats profilerat Finland utomlands på ett sätt som är till nytta inte enbart för turistnäringen, utan också för andra finländska företags export, Korhonen fortsätter.

Republikens presidents internationaliseringspris är ett erkännande som beviljas finländska, internationellt framgångsrika företag och sammanslutningar. Presidenten beviljar priset årligen på framställning av ledningsgruppen för Team Finland.

Kall kunskap på hög nivå från Finland till världen

BlueFors Cryogenics fick sin början i prototyper gjorda vid det som nu är Aalto-universitetet. Företaget har på tio år blivit världsledande inom produktionen av torra ultralågtemperaturfrysar. Mer än hälften av de ultralågtemperaturfrysar av denna typ som säljs i världen har tillverkats av BlueFors, bedömer företaget. BlueFors har alltsedan starten satsat starkt på produktutveckling.

- Vi har inte valt den lättaste vägen, för vi har velat utveckla mer pålitliga och fulländade produkter än våra konkurrenter, och vi har dessutom velat att produkterna ska vara lätta att använda, berättar företagets verkställande direktör Rob Blaauwgeers.

Ryktet om BlueFors teknik har spridit sig långt på kort tid, och den ekonomiska framgången har även överraskat företaget självt. Företagets teknik har lovande tillväxtutsikter även i samband med tillverkningen av kvantdatorer.

Företag som testar smarta enheter blev teknikjättarnas betrodda partner

OptoFidelity, som utvecklar en teknik för testning av smarta enheter, har modigt tagit steget ut i världen med sitt toppkunnande. Med företagets teknik, som utnyttjar datorseende och robotik och bl.a. med hjälp av dessa simulerar mänskligt beteende, kan man t.ex. testa hur pekskärmar och pennfunktioner på telefoner och surfplattor fungerar.

Tammerforsföretaget har med sina banbrytande produkter övertygat världsledande teknikföretag, och till företagets kunder hör redan bl.a. teknikjättarna Google, Intel och Atmel och världens största mobiloperatör China Mobile. I dag kommer mer än 90 procent av OptoFidelitys omsättning från export.

– I den här branschen kommer framgången inte över en natt, utan man måste orka tro på sin produkt och hålla sin kompetens uppdaterad, allt enligt de föränderliga behoven i branschen, säger företagets verkställande direktör Pertti Aimonen.

Långsiktigt arbete för att locka turister

Finlands rena natur, nordsken och renar och naturligtvis jultomten lockar turister till Rovaniemi. Numera uppgår det årliga antalet övernattningar i registrerade inkvarteringsföretag till nästan en halv miljon. De ständigt ökande turistströmmarna beror till en stor del på Visit Rovaniemis långsiktiga arbete för att göra området attraktivt och mer känt i världen.    

- I synnerhet antalet asiatiska turister har ökat kraftigt, gläder sig Sanna Kärkkäinen, som är verkställande direktör för Visit Rovaniemi.

Hörnstenen för turismverksamheten i Rovaniemi är stadens och de lokala företagens nära och smidiga samarbete för att utveckla området och locka turister. Visit Rovaniemi ägs till 51 procent av Rovaniemi stad och resten, dvs. 49 procent, ägs gemensamt av 170 medlemsföretag.

- Till en viss gräns kan företagen klara sig bra på egen hand på den internationella marknaden, men då man söker sig in på större marknader är det nödvändigt att samarbeta och skapa goda kontakter med myndigheterna, säger stadsdirektören för Rovaniemi Esko Lotvonen.

Som det ser ut nu kommer turistströmmarna att fortsätta att öka inom den närmaste framtiden. Visit Rovaniemis senaste framgång är samarbetet som inleddes i slutet av oktober med Kinas största resetjänstsleverantör Alitrip. Alitrip har ställt som mål att det årliga antalet kinesiska turister som reser till Rovaniemi uppgår till 50 000 före år 2020.

Ytterligare information: specialsakkunnig Peter Westerstråhle, tfn 0295 160193, e-post: fornamn.efternamn(at)vnk.fi, och kommunikationsexpert Irina Haltsonen, tfn 040 512 1375, e-post: fornamn.efternamn(at)vnk.fi, statsrådets kansli. 

Republikens presidents internationaliseringspris