Rätt att kunna
Rätt att kunna - utvecklingsprogram för kvaliteten och jämlikheten inom yrkesutbildning
OKM032:00/2020 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Utvecklingsprogrammet Rätt att kunna förbättrar kvaliteten och jämlikheten inom yrkesutbildningen. Den består av fyra helheter:
1. förbättring av förutsättningarna för lärandet samt inlärningsresultaten
2. stärkande av välbefinnande, samhörighet och delaktighet
3. stöd för en reform av verksamhetskulturen och ledningen av den
4. förmåga att reagera på förändringar i omvärlden.
Projektets framskridande
Seurantaryhmän asettaminen
16.9.2020 – 31.12.2022 Arbetsgrupp
Dokument
Seurantaryhmän 1. kokous
1.12.2020 Möte
Dokument
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 1_2020 kokousmuistio 1.12.2020 PDF
1.12.2020 Undervisnings- och kulturministeriet
Seurantaryhmän 2. kokous
3.2.2021 Möte
Dokument
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 2_2020 kokousmuistio 3.2.2021 PDF
3.2.2021 Undervisnings- och kulturministeriet
Seurantaryhmän 3. kokous
7.4.2021 Möte
Dokument
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 3_2021 kokousmuistio 7.4.2021 PDF
7.4.2021 Undervisnings- och kulturministeriet
Seurantaryhmän 4. kokous (työpaja)
16.6.2021 Möte
Dokument
-
Oikeus osata -seurantaryhmä työpajaohjelma 16.6.2021 kokous DOCX
16.6.2021 Undervisnings- och kulturministeriet
Seurantaryhmän 5. kokous
29.9.2021 Möte
Dokument
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 5_2021 kokousmuistio 29.9.2021 PDF
29.9.2021 Undervisnings- och kulturministeriet
Seurantaryhmän 6. kokous
1.12.2021 Möte
Dokument
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 6_2021 kokousmuistio 1.12.2021 PDF
1.12.2021 Undervisnings- och kulturministeriet
Seurantaryhmän 7. kokous
11.3.2022 Möte
Dokument
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 8_2022 kokousmuistio 7.6.2022 PDF
7.6.2022 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 7_2022 kokousmuistio 11.3.2022 PDF
11.3.2022 Undervisnings- och kulturministeriet
Seurantaryhmän 8. kokous
7.6.2022 Möte
Seurantaryhmän 9. kokous
7.9.2022 Möte
Dokument
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 9_2022 kokousmuistio 7.9.2022 PDF
7.9.2022 Undervisnings- och kulturministeriet
Seurantaryhmän 10. kokous
30.11.2022 Möte
Dokument
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 10_2022 kokousmuistio 30.11.2022 PDF
30.11.2022 Undervisnings- och kulturministeriet
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OKM032:00/2020
Ärendenummer VN/15431/2020
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Mandattid 9.6.2020 – 31.12.2022
Datum för tillsättande 9.6.2020
Förhållande till regeringsprogrammet
Marin
Strategiset kokonaisuudet Kunnandets, bildningens och innovationernas Finland
Tavoite Utbildning skapar jämställdhet och jämlikhet i samhället
Metod Genomförandet av reformen av yrkesutbildningen stärks, antalet lärare ökas och finansieringsnivån höjs
Mål och resultat
Målet med utvecklingsprogrammet Rätt att kunna är att säkerställa kvaliteten på yrkesutbildningen och att stödja en kontinuerlig förbättring av den i enlighet med effektmålen och riktlinjerna i kvalitetsstrategin för yrkesutbildningen. Dessutom syftar programmet till att minska och förebygga samt minska och förebygga skillnader i lärande och inlärningsresultat som beror på kön, socioekonomisk bakgrund, bostadsort eller stödbehov och på så sätt främja jämställdhet och likabehandling inom yrkesutbildningen.
Med hjälp av programmet bidrar vi till att skapa och förankra verkningsfulla förfaranden och tillvägagångssätt som stärker jämställdheten och likabehandlingen av studerande samt förbereder nödvändiga ändringar i styrningen och finansieringen av anordnarna av yrkesutbildning samt i lagstiftningen.
Sammandrag
Utvecklingsprogrammet Rätt att kunna förbättrar kvaliteten och jämlikheten inom yrkesutbildningen. Den består av fyra helheter:
1. förbättring av förutsättningarna för lärandet samt inlärningsresultaten
2. stärkande av välbefinnande, samhörighet och delaktighet
3. stöd för en reform av verksamhetskulturen och ledningen av den
4. förmåga att reagera på förändringar i omvärlden.
Utgångspunkter
Enligt internationella jämförelser är Finland ett av toppländerna i världen när det gäller utbildning, men som fenomen ojämlikhet, skillnader i lärande och utslagning utgör ett hot mot den finländska utbildningens framgångssaga. I Finland håller de som är födda på 1970-talet på att bli den åldersklass som har den högsta utbildningsnivån.
Regionala, socioekonomiska och könsrelaterade skillnader samt utbildning som går i arv syns allt starkare i lärande och utbildningsvägar. Könssegregationen i utbildningen och arbetslivet är hård i Finland. Också invandrare, personer med invandrarbakgrund, perso¬ner med funktionsnedsättning och andra grupper i en sårbar ställning ligger efter övriga befolkningsgrupper i utbildning och kompetens.
Av åldersklassen är 16 procent utan examen på andra stadiet, trots att samhället av i dag ställer krav på att alla åtminstone ska ha en examen på andra stadiet för att bli sysselsatta och delaktiga. De i sig riktiga målen om ökad inlärning på arbetsplatsen i reformen av den yrkesinriktade utbildningen verkar inte frambringa tillräcklig kompetens.
För att gynna sysselsättningen krävs det en stark satsning på utbildning och kompetens. Arbetslivets ändrade karaktär ställer krav som betydligt ökar behovet av att uppdatera det egna kunnandet och av ett kontinuerligt lärande. Arbetslivets behov förändras i snabb takt och det kräver större smidighet av utbildningsanordnarna än de har i dag. De som mest behöver utbildning deltar i den minst.
Utvecklingsprogrammet ingår i verkställigheten av regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering. Det bidrar till att uppnå regeringsprogrammets mål att höja kunskapsnivån, stärka jämställdheten och likställdheten inom utbildning, minska skillnaderna ifråga om lärande samt förbättra kvaliteten på yrkesutbildningen. Därtill stöder programmet beredningen av regeringens centrala åtgärder, såsom en utvidgning av läroplikten, en reform av det kontinuerliga lärandet samt utvecklingsåtgärder som stöder integrationen. Programmet anknyter dessutom till bl.a. genomförandet av högskolevisionen, utvecklingsprogrammet för kvalitet och jämlikhet inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen, kvalitetsprogrammet för gymnasieutbildningen, ungdomsgarantin och regeringens sysselsättningsåtgärder. Därtill utgör programmet till ett fortsatt och effektivt stöd för genomförandet av reformen av yrkesutbildningen.
Ytterligare uppgifter
Utvecklingsprogrammet Rätt att kunna, som förbättrar kvaliteten och jämlikheten inom yrkesutbildning, säkerställer att alla som studerar inom yrkesutbildningen får gedigen yrkeskompetens och goda basfärdigheter med tanke på arbete, livet och livslångt lärande.
Utvecklingsprogrammet för kvaliteten och jämlikheten inom yrkesutbildning offentliggjordes den 9 juni 2020. Programmet är treårigt och fortsätter till utgången av 2022. Under tre års tid utvecklar man yrkesutbildningen med totalt 270 miljoner euro. Dessutom riktar man strategifinansiering till att stöda utvecklingsprogrammets mål.
Utvecklingsprogrammet för samman anordnare av yrkesutbildning, studerande, lärare, kumpaner inom arbetslivet, övriga sakkunniga inom yrkesutbildningen, intressentgrupper samt tjänstemän inom undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen för att tillsammans arbeta för kvalitet och jämställdhet inom yrkesutbildningen.
En uppföljningsgrupp tillsätts för att styra, följa med och stöda förverkligandet av utvecklingsprogrammet.
Utvecklingsprogrammet för kvaliteten och jämlikheten inom yrkesutbildning genomförs huvudsakligen i form av omfattande projekt som finansieras av antingen undervisnings- och kulturministeriet eller Utbildningsstyrelsen. Det handlar framför allt om omfattande nätverksprojekt som har ett samordnande projekt. På detta sätt kan man säkerställa en effektiv styrning av projekten och integrera resultaten i den nationella utvecklingen och utbildningsanordnarnas vardag. Den verksamhet som bedrivs inom ramen för projekten ska förbinda sig till riktlinjerna i undervisnings- och kulturministeriets plan för funktionell jämlikhet och likabehandling.
Hankkeen toteuttaminen
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 10_2022 kokousmuistio 30.11.2022 PDF
30.11.2022 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 9_2022 kokousmuistio 7.9.2022 PDF
7.9.2022 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 8_2022 kokousmuistio 7.6.2022 PDF
7.6.2022 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 7_2022 kokousmuistio 11.3.2022 PDF
11.3.2022 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 6_2021 kokousmuistio 1.12.2021 PDF
1.12.2021 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 5_2021 kokousmuistio 29.9.2021 PDF
29.9.2021 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Oikeus osata -seurantaryhmä työpajaohjelma 16.6.2021 kokous DOCX
16.6.2021 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 3_2021 kokousmuistio 7.4.2021 PDF
7.4.2021 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 2_2020 kokousmuistio 3.2.2021 PDF
3.2.2021 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 1_2020 kokousmuistio 1.12.2020 PDF
1.12.2020 Undervisnings- och kulturministeriet
Övriga dokument och promemorior
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Laiho, Sanna
opetusneuvos
Opetushallitus
Roll: Kontaktperson för projektet
9.6.2020 – 31.12.2022
Silander, Tiina
Johtaja
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
9.6.2020 – 31.12.2022