Oikeus osata
Oikeus osata - ammatillisen koulutuksen laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelma
OKM032:00/2020 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Oikeus osata -kehittämisohjelma parantaa ammatillisen koulutuksen laatua ja tasa-arvoa. Siinä on neljä kokonaisuutta:
1. oppimisen edellytysten ja oppimistulosten parantaminen
2. hyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistaminen
3. toimintakulttuurin uudistamisen ja sen johtamisen tuki
4. kyky vastata toimintaympäristön muutoksiin.
Hankkeen eteneminen
Seurantaryhmän asettaminen
16.9.2020 – 31.12.2022 Työryhmä
Asiakirjat
Seurantaryhmän 1. kokous
1.12.2020 Kokous
Asiakirjat
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 1_2020 kokousmuistio 1.12.2020 PDF
1.12.2020 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Seurantaryhmän 2. kokous
3.2.2021 Kokous
Asiakirjat
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 2_2020 kokousmuistio 3.2.2021 PDF
3.2.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Seurantaryhmän 3. kokous
7.4.2021 Kokous
Asiakirjat
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 3_2021 kokousmuistio 7.4.2021 PDF
7.4.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Seurantaryhmän 4. kokous (työpaja)
16.6.2021 Kokous
Asiakirjat
-
Oikeus osata -seurantaryhmä työpajaohjelma 16.6.2021 kokous DOCX
16.6.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Seurantaryhmän 5. kokous
29.9.2021 Kokous
Asiakirjat
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 5_2021 kokousmuistio 29.9.2021 PDF
29.9.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Seurantaryhmän 6. kokous
1.12.2021 Kokous
Asiakirjat
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 6_2021 kokousmuistio 1.12.2021 PDF
1.12.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Seurantaryhmän 7. kokous
11.3.2022 Kokous
Asiakirjat
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 8_2022 kokousmuistio 7.6.2022 PDF
7.6.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 7_2022 kokousmuistio 11.3.2022 PDF
11.3.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Seurantaryhmän 8. kokous
7.6.2022 Kokous
Seurantaryhmän 9. kokous
7.9.2022 Kokous
Asiakirjat
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 9_2022 kokousmuistio 7.9.2022 PDF
7.9.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Seurantaryhmän 10. kokous
30.11.2022 Kokous
Asiakirjat
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 10_2022 kokousmuistio 30.11.2022 PDF
30.11.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OKM032:00/2020
Asianumerot VN/15431/2020
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Toimikausi/aikataulu 9.6.2020 – 31.12.2022
Asettamispäivä 9.6.2020
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Marin
Strategiset kokonaisuudet Osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden Suomi
Tavoite Koulutus rakentaa yhteiskunnallista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta
Keino Vahvistetaan ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanoa, lisätään opettajien määrää ja kasvatetaan rahoitustasoa
Tavoitteet ja tuotokset
Oikeus osata -kehittämisohjelman tavoitteena on varmistaa ammatillisen koulutuksen laatu ja tukea sen jatkuvaa parantamista ammatillisen koulutuksen laatustrategian vaikuttavuustavoitteiden ja linjausten mukaisesti. Lisäksi ohjelman tavoitteena on kaventaa ja ennaltaehkäistä sukupuolesta, sosioekonomisesta taustasta, asuinpaikasta tai tuen tarpeesta johtuvia eroja oppimisessa ja oppimistuloksissa ja edistää näin tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta ammatillisessa koulutuksessa.
Luomme ja jalkautamme Oikeus osata -ohjelman avulla ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta vahvistavia vaikuttavia käytäntöjä ja toimintatapoja sekä valmistelemme tarvittavia muutoksia ammatillisen koulutuksen järjestäjien ohjaukseen ja rahoitukseen sekä lainsäädäntöön.
Tiivistelmä
Oikeus osata -kehittämisohjelma parantaa ammatillisen koulutuksen laatua ja tasa-arvoa. Siinä on neljä kokonaisuutta:
1. oppimisen edellytysten ja oppimistulosten parantaminen
2. hyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistaminen
3. toimintakulttuurin uudistamisen ja sen johtamisen tuki
4. kyky vastata toimintaympäristön muutoksiin.
Lähtökohdat
Suomi on kansainvälisten vertailujen mukaan maineeltaan koulutuksen kärkimaita maailmassa, mutta eriarvoisuus, oppimiserot ja syrjäytyminen ilmiöinä uhkaavat suomalaisen koulutuksen menestystarinaa. 1970-luvulla syntyneet ovat jäämässä Suomen korkeammin koulutetuksi ikäluokaksi.
Alueelliset, sosioekonomiset ja sukupuolten väliset erot sekä koulutuksen periytyvyys näkyvät oppimisessa ja kouluttautumisessa entistä vahvemmin. Koulutuksen ja työelämän sukupuolisegregaatio on Suomessa jyrkkä. Myös maahanmuuttajat, maahanmuuttajataustaiset, vammaiset ja toimintarajoitteiset sekä muut haavoittuvassa asemassa olevat ryhmät jäävät koulutuksessa ja osaamisessa muista väestöryhmistä jälkeen.
Vaille toisen asteen tutkintoa jää 16 prosenttia ikäluokasta, vaikka nyky-yhteiskunnassa työllistymisen ja osallistumisen vaatimuksena on tunnistettu minimissään toisen asteen tutkinto kaikille. Ammatillisen koulutuksen uudistuksen sinänsä oikeat tavoitteet työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisäämiseksi eivät näytä tuottavan riittävää osaamista.
Työllisyyden edistäminen edellyttää vahvaa panostusta koulutukseen ja osaamiseen. Muuttuvan työelämän vaatimukset lisäävät oman osaamisen päivittämisen ja jatkuvan oppimisen tarvetta merkittävästi. Työelämän tarpeiden nopea muutos edellyttää koulutuksen järjestäjiltä nykyistä suurempaa ketteryyttä. Koulutusta eniten tarvitsevat osallistuvat koulutukseen kuitenkin vähiten.
Kehittämisohjelma on osa pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman toimeenpanoa. Se edistää hallitusohjelman osaamistason nostamista, koulutuksen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden vahvistamista, oppimiserojen kaventamista sekä laadun parantamista koskevien tavoitteiden toteutumista ammatillisessa koulutuksessa. Kehittämisohjelma tukee myös hallituksen keskeisten toimenpiteiden, kuten oppivelvollisuuden laajentamisen, jatkuvan oppimisen uudistuksen sekä kotouttamista tukevien kehittämistoimien valmistelua. Ohjelma kytkeytyy lisäksi mm. korkeakouluvision, varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelman, lukiokoulutuksen laatuohjelman, nuorisotakuun sekä hallituksen työllisyystoimien toteuttamiseen. Lisäksi kehittämisohjelma jatkaa ja tehostaa ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanon tukemista.
Lisätietoja
Ammatillisen koulutuksen laatua ja tasa-arvoa parantava Oikeus osata -kehittämisohjelma varmistaa osaltaan, että kaikki ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat saavat vankan ammattiosaamisen ja hyvät perustaidot työtä, elämää ja elinikäistä oppimista varten.
Ammatillisen koulutuksen laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelma julkistettiin 9.6.2020. Kehittämisohjelma on kolmivuotinen ja jatkuu vuoden 2022 loppuun saakka. Opiskelijoiden oppimisen edellytyksiä ja oppimistuloksia parannetaan, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä vahvistetaan, koulutuksen järjestäjien toimintakulttuurin uudistamista tuetaan ja järjestäjien kykyä vastata toimintaympäristön muutoksiin vahvistetaan vuosina 2020-2022 yhteensä yli 270 miljoonalla eurolla. Lisäksi strategiarahoitusta suunnataan tukemaan kehittämisohjelman tavoitteita.
Kehittämisohjelma kokoaa ammatillisen koulutuksen järjestäjät, opiskelijat, opettajat ja työelämän kumppanit,muut ammatillisen koulutuksen asiantuntijat ja sidosryhmät sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen virkamiehet tekemään yhdessä työtä ammatillisen koulutuksen laadun ja tasa-arvon parantamiseksi.
Kehittämisohjelman toteutumista ohjaamaan, seuraamaan ja tukemaan asetetaan laaja-alainen seurantaryhmä vuonna 2020.
Ammatillisen koulutuksen laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelma toteutetaan pääosin laajoina hankkeina, jotka rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriöstä tai Opetushallituksesta. Rahoitettavat hankkeet ovat pääasiallisesti laajoja verkostohankkeita, joilla on koordinoiva hanke. Näin voidaan varmistaa hankkeiden tehokas ohjaus ja tulosten jalkauttaminen osaksi kansallista kehittämistä ja koulutuksen järjestäjien arkea. Hankkeiden tulee sitoutua toiminnassaan opetus- ja kulttuuriministeriön toiminnallista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevan suunnitelman linjauksiin.
Hankkeen toteuttaminen
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 10_2022 kokousmuistio 30.11.2022 PDF
30.11.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 9_2022 kokousmuistio 7.9.2022 PDF
7.9.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 8_2022 kokousmuistio 7.6.2022 PDF
7.6.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 7_2022 kokousmuistio 11.3.2022 PDF
11.3.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 6_2021 kokousmuistio 1.12.2021 PDF
1.12.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 5_2021 kokousmuistio 29.9.2021 PDF
29.9.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Oikeus osata -seurantaryhmä työpajaohjelma 16.6.2021 kokous DOCX
16.6.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 3_2021 kokousmuistio 7.4.2021 PDF
7.4.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 2_2020 kokousmuistio 3.2.2021 PDF
3.2.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Oikeus osata -seurantaryhmä 1_2020 kokousmuistio 1.12.2020 PDF
1.12.2020 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Laiho, Sanna
opetusneuvos
Opetushallitus
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
9.6.2020 – 31.12.2022
Silander, Tiina
Johtaja
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
9.6.2020 – 31.12.2022