Regeringens proposition tilla lagar om ändring av universitetslagen och yrkeshögskolelagen (bestämmelsen om en studierätt)
OKM086:00/2024 Lagstiftningsprojekt
Det föreslås att universitetslagen och yrkeshögskolelagen ändras. En högskolestuderande ska kunna ha endast en studierätt åt gången som leder till examen på samma nivå. Om en studerande tar emot en ny studierätt förlorar han eller hon de övriga gällande studierätterna på samma och lägre nivå (den s.k. bestämmelsen om en studierätt).
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OKM086:00/2024
Ärendenummer VN/34601/2024
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 9.12.2024 –
Datum för tillsättande
Förhållande till regeringsprogrammet
Orpo
Luku 5 Ett kunnigt Finland
Alaluku 5.3 Hög kompetens och bildning lägger grunden för framtiden
Lagberedning
RP med förslag till lagar om ändring av universitetslagen och om ändring av yrkeshögskolelagen
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 5.9.2025 - 2
Nuvarande nivå: Uppskattad föredragningsvecka
Original uppskatting av föredragningsvecka 41/2025Uppskattning av ny föredragningsvecka 48/2025 - 3
Överlämnad till riksdagen
- 4
Författningen har antagits
I propositionen föreslås det att universitetslagen och yrkeshögskolelagen ändras. En högskolestuderande ska kunna ha endast en studierätt åt gången som leder till examen på samma nivå. Om en studerande tar emot en ny studierätt förlorar han eller hon de övriga gällande studierätterna på samma och lägre nivå (den s.k. bestämmelsen om en studierätt). Lagarna avses träda i kraft den 1 augusti 2026 och tillämpas för första gången på den gemensamma ansökan och separata ansökan som ordnas hösten 2026, då studerande antas till utbildning som börjar den 1 januari 2027.
Ansvarig ministerForsknings- och kulturminister Talvitie
Kontaktperson
Petri Haltia, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 096
[email protected]
Kontaktperson
Laura Hansen, Hallitusneuvos
tel. +358 295 330 098
[email protected]
Kontaktperson
Jonna Korhonen, Johtaja
tel. +358 295 330 008
[email protected]
Projektets framskridande
6.6.2025 – 31.8.2025 Lausuntokierros (lausuntopalvelu.fi)
Remissbehandling
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Dokument
-
14.8.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Utkast till regeringens proposition (1) PDF
13.8.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Karelia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.6.2025 Karelia-ammattikorkeakoulu Oy
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu; lausunto PDF
22.6.2025 Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
n muuttamisesta (yhden opiskeluoikeuden säännös)_48494 PDF
6.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Hallituksen esityksen luonnos PDF
6.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Mål och resultat
Keskeisenä tavoitteena on nostaa väestön koulutustasoa tarjoamalla mahdollisuus korkeakoulututkinnon suorittamiseen mahdollisimman monelle sellaiselle henkilölle, jolla tutkintoa tai opiskeluoikeutta ei vielä ole. Suomessa vuosittain yli 25 % aloituspaikoista menee henkilöille, joilla on jo opiskeluoikeus tai valmis tutkinto. Muutoksella pyritään osaltaan kohdentamaan aloituspaikkoja vailla aiempaa tutkintoa tai opiskeluoikeutta oleville, erityisesti nuorille. Korkeakouluille vapautuu resursseja, joita ne voivat käyttää ensikertaisille opiskelijoille suunnatun koulutustarjonnan lisäämiseen ja koulutuksen laadun varmistamiseen. Tavoitteena on lisäksi kannustaa opiskelijoita suunnitelmallisempaan opiskeluun ja suorittamaan korkeakoulututkinto laissa säädetyssä tavoitteellisessa suorittamisajassa.
Utgångspunkter
Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa tavoitteeksi on asetettu, että korkeakoulutettujen nuorten aikuisten osuus nostetaan mahdollisimman lähelle 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että nykyistä suurempi osuus koulutuksesta on koulutustasoa nostavaa. Hallitus on käynnistänyt toimenpidekokonaisuuden korkeakoulutuksen tarpeettoman kasautumisen ehkäisemiseksi ja suuntaamiseksi entistä enemmän niille, joilla ei vielä ole korkeakoulussa opiskelupaikkaa tai korkeakoulututkintoa.
Kevään 2024 kehysriihessä hallitus päätti käynnistää lainsäädäntöhankkeen yhden paikan säännön valmistelemiseksi korkeakoulutukseen. Kehysriihilinjauksen mukaan lakimuutoksen myötä opiskelupaikan vastaanottaminen edellyttää muista saman tai alemman tasoisista korkeakoulututkintoon johtavista opiskeluoikeuksista luopumista vähentäen tutkinto-oikeuksien kertymistä samoille henkilöille. Yhden paikan sääntö on jo käytössä siirtovalinnoissa. Jatkossa se koskisi myös korkeakoulujen yhteishakua ja erillisvalintoja.
Opiskelijoiden käyttäytymiseen yhden opiskeluoikeuden säännön voidaan olettaa vaikuttavan niin, että opiskelijat arvioisivat tarkemmin tarvettaan toisen korkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen opinto-oikeuden hakemiselle. Tämä vapauttaisi paikkoja vailla korkeakoulututkintoa oleville ensikertalaisille. Opiskeluajat myös lyhenisivät, kun opiskelu ei hajautuisi useampaan koulutukseen.
Muutos ei vaikuttaisi mahdollisuuteen hakea uutta opiskeluoikeutta, mutta uusi vastaanotettaessa pitäisi siis luopua aiemmasta. Muutoksella ei myöskään vaikutettaisi mahdollisuuteen hakea useita perättäisiä opiskeluoikeuksia ja näin suorittaa useita tutkintoja. Opiskelijat voisivat myös edelleen halutessaan suorittaa useammankin alan opintoja yhtä aikaa hyödyntämällä esimerkiksi korkeakoulujen ristiinopiskelumahdollisuuksia ja avoimen korkeakouluopetuksen tarjontaa.
Kun opiskelijan olisi luovuttava aiemmasta opinto-oikeudesta, vapautuisi tältä osin korkeakouluissa resursseja aloittajamäärien lisäämiseen koulutuksen laatu varmistaen. Korkeakouluille vapautuisi resursseja, koska useamman opiskeluoikeuden omaavat kuluttavat niitä siitä riippumatta opiskelevatko he tosiasiassa useampaa tutkintoa. Korkeakoulut joutuvat nykytilanteessa mm. varautumaan opintojärjestelyissään useamman opiskeluoikeuden omaaviin, vaikka nämä eivät käytä kaikkia opiskeluoikeuksiaan (esim. opettajaresurssit, laboratoriotilat ym.). Vuonna 2024 kaksi opiskeluoikeutta oli 8 500 opiskelijalla ja kolme tai useampia hieman yli viidellä sadalla. Näistä opiskelijoista noin neljä viidestä on yliopistosektorilla. Ajan myötä näiden opiskelijoiden vaatimia resursseja vapautuisi korkeakoulujen käyttöön edellä todetulla tavalla.
Vuonna 2024 paikan vastaanottaneista aiempi olemassa oleva opiskeluoikeus oli 6 500:llä, joka on 11 % kaikista paikan vastaanottaneista. Opiskeluoikeuksia koskevista tilastoista tiedetään, että vuosittain uuden opinto-oikeuden saa noin 3000 sellaista opiskelijaa, jotka eivät luovu aiemmasta opinto-oikeudesta. Voidaan arvioida, että yhden opiskeluoikeuden säännön myötä näistä vähintään puolet jättäisi hakematta uutta opiskeluoikeutta. Arvio perustuu tietoihin siitä, kuinka moni opiskelijoista nykyisin suorittaa alle 10 op uudessa opiskeluoikeudessaan.
Sitä, kuinka paljon yhden opiskeluoikeuden säännös vähentäisi uuden opiskelupaikan hakemista ja näin vapauttaisi paikkoja ensikertalaisille, on vaikea arvioida. Ensikertalaisuuskiintiöiden koko myös vaikuttaa jo opiskeluoikeuden saaneisiin. Jos korkeakoulut eivät nosta kiintiöitä, olisi yhden paikan säännön vaikutus todennäköisesti suurempi, ja päinvastoin.
Avsikten är att regeringens proposition lämnas till riksdagen under höstsessionen 2025. Lagarna avses träda i kraft den 1 augusti 2026 och tillämpas för första gången på den gemensamma ansökan och separata ansökan som ordnas hösten 2026, då studerande antas till utbildning som börjar den 1 januari 2027. Utkastet till regeringsproposition är på remiss den 6 juni 2025–31 augusti 2025 (utlåtande.fi).
-
14.8.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Utkast till regeringens proposition (1) PDF
13.8.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Karelia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.6.2025 Karelia-ammattikorkeakoulu Oy
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu; lausunto PDF
22.6.2025 Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
n muuttamisesta (yhden opiskeluoikeuden säännös)_48494 PDF
6.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Hallituksen esityksen luonnos PDF
6.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Lausuntokierros (lausuntopalvelu.fi)
6.6.2025 – 31.8.2025 Remissbehandling
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Dokument
Lausuntokierros (lausuntopalvelu.fi)
6.6.2025 – 31.8.2025 Remissbehandling
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Dokument
-
14.8.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Utkast till regeringens proposition (1) PDF
13.8.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Karelia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.6.2025 Karelia-ammattikorkeakoulu Oy
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu; lausunto PDF
22.6.2025 Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
n muuttamisesta (yhden opiskeluoikeuden säännös)_48494 PDF
6.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Hallituksen esityksen luonnos PDF
6.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Aloite ja esivalmistelu
Yhden opiskeluoikeuden säännös muistio vararehtorit 28.11.2024 PDF
24.1.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Perusvalmistelu: virkatyö/työryhmä/konsultointi
-
14.8.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Lausuntomenettely
Puolustusministeriö; lausunto PDF
4.9.2025 Försvarsministeriet
Helsingin yliopisto; lausunto PDF
4.9.2025 Helsingin yliopisto
Helsingin yliopisto; lausunto PDF
1.9.2025 Helsingin yliopisto
Suomen opinto-ohjaajat ry; lausunto PDF
31.8.2025 Suomen opinto-ohjaajat ry
Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF
31.8.2025 Elinkeinoelämän keskusliitto EK (1)
Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA; lausunto PDF
31.8.2025 Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Akavan opiskelijat; lausunto PDF
31.8.2025 Akavan opiskelijat (1)
AKI-liitot - AKI-förbunden ry; lausunto PDF
31.8.2025 AKI-liitot - AKI-förbunden ry
METO – Metsäalan Asiantuntijat ry; lausunto PDF
31.8.2025 METO – Metsäalan Asiantuntijat ry
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry; lausunto PDF
30.8.2025 Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry
Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry; lausunto PDF
30.8.2025 Suomen opettajaksi opiskelevien liitto SOOL ry
-
29.8.2025 STTK ry
-
29.8.2025 Taideyliopisto
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry; lausunto PDF
29.8.2025 Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry
Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry; lausunto PDF
29.8.2025 Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
29.8.2025 Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Suomen Yrittäjät ry (1); lausunto PDF
29.8.2025 Suomen Yrittäjät ry (1)
Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry; lausunto PDF
29.8.2025 Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Tampereen ylioppilaskunta; lausunto PDF
29.8.2025 Tampereen ylioppilaskunta (1)
Suomen Työterveyshoitajaliitto ry; lausunto PDF
29.8.2025 Suomen Työterveyshoitajaliitto ry
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT; lausunto PDF
29.8.2025 Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT
Vaasan yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
29.8.2025 Vaasan yliopiston ylioppilaskunta (1)
Tieteentekijöiden liitto; lausunto PDF
29.8.2025 Tieteentekijöiden liitto (1)
Hanken Svenska handelshögskolan; lausunto PDF
29.8.2025 Hanken Svenska handelshögskolan (1)
Tekniikan Akateemiset TEK ry; lausunto PDF
29.8.2025 Tekniikan Akateemiset TEK ry
-
29.8.2025 Turun yliopisto
Tampereen yliopisto; lausunto PDF
29.8.2025 Tampereen yliopisto
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
29.8.2025 Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
-
29.8.2025 Oulun yliopisto
-
29.8.2025 Åbo Akademi
Yrkeshögskolan Arcada; lausunto PDF
29.8.2025 Yrkeshögskolan Arcada
-
29.8.2025 Akava ry
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry; lausunto PDF
29.8.2025 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Helsingin yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
29.8.2025 Helsingin yliopiston ylioppilaskunta
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry; lausunto PDF
29.8.2025 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
-
29.8.2025 Aalto-yliopisto
Itä-Suomen yliopisto; lausunto PDF
29.8.2025 Itä-Suomen yliopisto
Ammattiliitto Pro ry; lausunto PDF
29.8.2025 Ammattiliitto Pro ry
-
29.8.2025 Sivistysala ry
Vaasan yliopisto; lausunto PDF
29.8.2025 Vaasan yliopisto
Oulun yliopiston ylioppilaskunta OYY; lausunto PDF
28.8.2025 Oulun yliopiston ylioppilaskunta OYY
Jyväskylän yliopisto; lausunto PDF
28.8.2025 Jyväskylän yliopisto
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus; lausunto PDF
28.8.2025 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry; lausunto PDF
28.8.2025 Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry; lausunto PDF
28.8.2025 Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry
Suomen Lukiolaisten Liitto ry (SLL); lausunto PDF
28.8.2025 Suomen Lukiolaisten Liitto ry (SLL)
Lapin yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
28.8.2025 Lapin yliopiston ylioppilaskunta (2)
Aalto-yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
28.8.2025 Aalto-yliopiston ylioppilaskunta (1)
Lapin ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
28.8.2025 Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Suomen Eläinlääkäriliitto ry; lausunto PDF
28.8.2025 Suomen Eläinlääkäriliitto ry
Yliopistojen opetusalan liitto YLL ry; lausunto PDF
28.8.2025 Yliopistojen opetusalan liitto YLL ry
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
28.8.2025 Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
27.8.2025 Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Keskuskauppakamari ry; lausunto PDF
27.8.2025 Keskuskauppakamari ry
Turun ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.8.2025 Turun ammattikorkeakoulu Oy
Rakennusteollisuus RT ry; lausunto PDF
26.8.2025 Rakennusteollisuus RT ry
-
26.8.2025 Tehy ry
Turun yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
26.8.2025 Turun yliopiston ylioppilaskunta (1)
Centria-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
22.8.2025 Centria-ammattikorkeakoulu Oy
Kuntoutusohjaajat ry; lausunto PDF
21.8.2025 Kuntoutusohjaajat ry
-
21.8.2025 Inrikesministeriet
-
20.8.2025 Lapin yliopisto
-
19.8.2025 Opetushallitus
Utkast till regeringens proposition (1) PDF
13.8.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
-
12.8.2025 Nuorisoala ry
Karelia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.6.2025 Karelia-ammattikorkeakoulu Oy
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu; lausunto PDF
22.6.2025 Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
n muuttamisesta (yhden opiskeluoikeuden säännös)_48494 PDF
6.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Hallituksen esityksen luonnos PDF
6.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
6.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Haapamäki, Jukka
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Beredare
9.12.2024 –
Haltia, Petri
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Beredare
9.12.2024 –
Haltia, Petri
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Föredragande
9.12.2024 –
Korhonen, Jonna
Johtaja
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
9.12.2024 –
Korhonen, Jonna
Johtaja
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
9.12.2024 –
Linna, Sirkku
Ylijohtaja
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
9.12.2024 –
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt