Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta (ns. yhden opiskeluoikeuden säännös)
OKM086:00/2024 Säädösvalmistelu
Yliopistolakia ja ammattikorkeakoululakia muutettaisiin siten, että korkeakouluopiskelijalla voisi olla kerrallaan vain yksi saman tasoiseen tutkintoon johtava opiskeluoikeus. Jos opiskelija ottaa vastaan uuden opiskeluoikeuden, hän menettäisi voimassa olevat saman ja alemman tasoiset opiskeluoikeudet (ns. yhden opiskeluoikeuden säännös).
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero OKM086:00/2024
Asianumerot VN/34601/2024
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Tehtäväluokka Hallituksen esityksen valmistelu
Toimikausi/aikataulu 9.12.2024 –
Asettamispäivä
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Orpo
Luku 5 Osaava Suomi
Alaluku 5.3 Korkea osaaminen ja sivistys tulevaisuuden perustana
Lainvalmistelu
HE laiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta (yhden opiskeluoikeuden säännös)
- 1
Valmistelussa
Hyväksytty istuntokauden suunnitelmaan 5.9.2025 - 2
Meneillään oleva vaihe: Arvioitu esittelyviikko
Alkuperäinen arvioitu esittelyviikko 41/2025Arvioitu uusi esittelyviikko 48/2025 - 3
Annettu eduskunnalle
- 4
Säädös hyväksytty
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi yliopistolakia ja ammattikorkeakoululakia. Korkeakouluopiskelijalla voisi olla kerrallaan vain yksi saman tasoiseen tutkintoon johtava opiskeluoikeus. Jos opiskelija ottaa vastaan uuden opiskeluoikeuden, hän menettäisi voimassa olevat saman ja alemman tasoiset opiskeluoikeudet (ns. yhden opiskeluoikeuden säännös). Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2026 ja niitä sovellettaisiin ensimmäisen kerran otettaessa opiskelijoita 1.1.2027 alkavaan koulutukseen.
VastuuministeriTiede- ja kulttuuriministeri Talvitie
Yhteyshenkilö
Petri Haltia, Opetusneuvos
puh. +358 295 330 096
[email protected]
Yhteyshenkilö
Laura Hansen, Hallitusneuvos
puh. +358 295 330 098
[email protected]
Yhteyshenkilö
Jonna Korhonen, Johtaja
puh. +358 295 330 008
[email protected]
Hankkeen vaiheet
6.6.2025 – 31.8.2025 Lausuntokierros (lausuntopalvelu.fi)
Lausuntokierros
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
-
14.8.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Utkast till regeringens proposition (1) PDF
13.8.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Karelia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.6.2025 Karelia-ammattikorkeakoulu Oy
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu; lausunto PDF
22.6.2025 Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
n muuttamisesta (yhden opiskeluoikeuden säännös)_48494 PDF
6.6.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hallituksen esityksen luonnos PDF
6.6.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Tavoitteet ja tuotokset
Keskeisenä tavoitteena on nostaa väestön koulutustasoa tarjoamalla mahdollisuus korkeakoulututkinnon suorittamiseen mahdollisimman monelle sellaiselle henkilölle, jolla tutkintoa tai opiskeluoikeutta ei vielä ole. Suomessa vuosittain yli 25 % aloituspaikoista menee henkilöille, joilla on jo opiskeluoikeus tai valmis tutkinto. Muutoksella pyritään osaltaan kohdentamaan aloituspaikkoja vailla aiempaa tutkintoa tai opiskeluoikeutta oleville, erityisesti nuorille. Korkeakouluille vapautuu resursseja, joita ne voivat käyttää ensikertaisille opiskelijoille suunnatun koulutustarjonnan lisäämiseen ja koulutuksen laadun varmistamiseen. Tavoitteena on lisäksi kannustaa opiskelijoita suunnitelmallisempaan opiskeluun ja suorittamaan korkeakoulututkinto laissa säädetyssä tavoitteellisessa suorittamisajassa.
Lähtökohdat
Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa tavoitteeksi on asetettu, että korkeakoulutettujen nuorten aikuisten osuus nostetaan mahdollisimman lähelle 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että nykyistä suurempi osuus koulutuksesta on koulutustasoa nostavaa. Hallitus on käynnistänyt toimenpidekokonaisuuden korkeakoulutuksen tarpeettoman kasautumisen ehkäisemiseksi ja suuntaamiseksi entistä enemmän niille, joilla ei vielä ole korkeakoulussa opiskelupaikkaa tai korkeakoulututkintoa.
Kevään 2024 kehysriihessä hallitus päätti käynnistää lainsäädäntöhankkeen yhden paikan säännön valmistelemiseksi korkeakoulutukseen. Kehysriihilinjauksen mukaan lakimuutoksen myötä opiskelupaikan vastaanottaminen edellyttää muista saman tai alemman tasoisista korkeakoulututkintoon johtavista opiskeluoikeuksista luopumista vähentäen tutkinto-oikeuksien kertymistä samoille henkilöille. Yhden paikan sääntö on jo käytössä siirtovalinnoissa. Jatkossa se koskisi myös korkeakoulujen yhteishakua ja erillisvalintoja.
Opiskelijoiden käyttäytymiseen yhden opiskeluoikeuden säännön voidaan olettaa vaikuttavan niin, että opiskelijat arvioisivat tarkemmin tarvettaan toisen korkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen opinto-oikeuden hakemiselle. Tämä vapauttaisi paikkoja vailla korkeakoulututkintoa oleville ensikertalaisille. Opiskeluajat myös lyhenisivät, kun opiskelu ei hajautuisi useampaan koulutukseen.
Muutos ei vaikuttaisi mahdollisuuteen hakea uutta opiskeluoikeutta, mutta uusi vastaanotettaessa pitäisi siis luopua aiemmasta. Muutoksella ei myöskään vaikutettaisi mahdollisuuteen hakea useita perättäisiä opiskeluoikeuksia ja näin suorittaa useita tutkintoja. Opiskelijat voisivat myös edelleen halutessaan suorittaa useammankin alan opintoja yhtä aikaa hyödyntämällä esimerkiksi korkeakoulujen ristiinopiskelumahdollisuuksia ja avoimen korkeakouluopetuksen tarjontaa.
Kun opiskelijan olisi luovuttava aiemmasta opinto-oikeudesta, vapautuisi tältä osin korkeakouluissa resursseja aloittajamäärien lisäämiseen koulutuksen laatu varmistaen. Korkeakouluille vapautuisi resursseja, koska useamman opiskeluoikeuden omaavat kuluttavat niitä siitä riippumatta opiskelevatko he tosiasiassa useampaa tutkintoa. Korkeakoulut joutuvat nykytilanteessa mm. varautumaan opintojärjestelyissään useamman opiskeluoikeuden omaaviin, vaikka nämä eivät käytä kaikkia opiskeluoikeuksiaan (esim. opettajaresurssit, laboratoriotilat ym.). Vuonna 2024 kaksi opiskeluoikeutta oli 8 500 opiskelijalla ja kolme tai useampia hieman yli viidellä sadalla. Näistä opiskelijoista noin neljä viidestä on yliopistosektorilla. Ajan myötä näiden opiskelijoiden vaatimia resursseja vapautuisi korkeakoulujen käyttöön edellä todetulla tavalla.
Vuonna 2024 paikan vastaanottaneista aiempi olemassa oleva opiskeluoikeus oli 6 500:llä, joka on 11 % kaikista paikan vastaanottaneista. Opiskeluoikeuksia koskevista tilastoista tiedetään, että vuosittain uuden opinto-oikeuden saa noin 3000 sellaista opiskelijaa, jotka eivät luovu aiemmasta opinto-oikeudesta. Voidaan arvioida, että yhden opiskeluoikeuden säännön myötä näistä vähintään puolet jättäisi hakematta uutta opiskeluoikeutta. Arvio perustuu tietoihin siitä, kuinka moni opiskelijoista nykyisin suorittaa alle 10 op uudessa opiskeluoikeudessaan.
Sitä, kuinka paljon yhden opiskeluoikeuden säännös vähentäisi uuden opiskelupaikan hakemista ja näin vapauttaisi paikkoja ensikertalaisille, on vaikea arvioida. Ensikertalaisuuskiintiöiden koko myös vaikuttaa jo opiskeluoikeuden saaneisiin. Jos korkeakoulut eivät nosta kiintiöitä, olisi yhden paikan säännön vaikutus todennäköisesti suurempi, ja päinvastoin.
Yhden opiskeluoikeuden säännöstä koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2025. Ehdotettavien lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2026 ja niitä sovellettaisiin ensimmäisen kerran syksyllä 2026 toteutettavissa yhteishauissa ja erillisvalinnoissa, joissa valitaan opiskelijoita 1.1.2027 alkavaan koulutukseen. Valmistelun aikana kuullaan korkeakouluja ja sidosryhmiä. Hallituksen esityksen luonnos on lausuntokierroksella 6.6.2025-31.8.2025 (lausuntopalvelu.fi).
-
14.8.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Utkast till regeringens proposition (1) PDF
13.8.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Karelia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.6.2025 Karelia-ammattikorkeakoulu Oy
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu; lausunto PDF
22.6.2025 Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
n muuttamisesta (yhden opiskeluoikeuden säännös)_48494 PDF
6.6.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hallituksen esityksen luonnos PDF
6.6.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lausuntokierros (lausuntopalvelu.fi)
6.6.2025 – 31.8.2025 Lausuntokierros
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
Lausuntokierros (lausuntopalvelu.fi)
6.6.2025 – 31.8.2025 Lausuntokierros
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
-
14.8.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Utkast till regeringens proposition (1) PDF
13.8.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Karelia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.6.2025 Karelia-ammattikorkeakoulu Oy
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu; lausunto PDF
22.6.2025 Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
n muuttamisesta (yhden opiskeluoikeuden säännös)_48494 PDF
6.6.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hallituksen esityksen luonnos PDF
6.6.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Aloite ja esivalmistelu
Yhden opiskeluoikeuden säännös muistio vararehtorit 28.11.2024 PDF
24.1.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Perusvalmistelu: virkatyö/työryhmä/konsultointi
-
14.8.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lausuntomenettely
Puolustusministeriö; lausunto PDF
4.9.2025 Puolustusministeriö
Helsingin yliopisto; lausunto PDF
4.9.2025 Helsingin yliopisto
Helsingin yliopisto; lausunto PDF
1.9.2025 Helsingin yliopisto
Suomen opinto-ohjaajat ry; lausunto PDF
31.8.2025 Suomen opinto-ohjaajat ry
Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF
31.8.2025 Elinkeinoelämän keskusliitto EK (1)
Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA; lausunto PDF
31.8.2025 Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Akavan opiskelijat; lausunto PDF
31.8.2025 Akavan opiskelijat (1)
AKI-liitot - AKI-förbunden ry; lausunto PDF
31.8.2025 AKI-liitot - AKI-förbunden ry
METO – Metsäalan Asiantuntijat ry; lausunto PDF
31.8.2025 METO – Metsäalan Asiantuntijat ry
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry; lausunto PDF
30.8.2025 Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry
Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry; lausunto PDF
30.8.2025 Suomen opettajaksi opiskelevien liitto SOOL ry
-
29.8.2025 STTK ry
-
29.8.2025 Taideyliopisto
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry; lausunto PDF
29.8.2025 Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry
Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry; lausunto PDF
29.8.2025 Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
29.8.2025 Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Suomen Yrittäjät ry (1); lausunto PDF
29.8.2025 Suomen Yrittäjät ry (1)
Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry; lausunto PDF
29.8.2025 Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Tampereen ylioppilaskunta; lausunto PDF
29.8.2025 Tampereen ylioppilaskunta (1)
Suomen Työterveyshoitajaliitto ry; lausunto PDF
29.8.2025 Suomen Työterveyshoitajaliitto ry
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT; lausunto PDF
29.8.2025 Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT
Vaasan yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
29.8.2025 Vaasan yliopiston ylioppilaskunta (1)
Tieteentekijöiden liitto; lausunto PDF
29.8.2025 Tieteentekijöiden liitto (1)
Hanken Svenska handelshögskolan; lausunto PDF
29.8.2025 Hanken Svenska handelshögskolan (1)
Tekniikan Akateemiset TEK ry; lausunto PDF
29.8.2025 Tekniikan Akateemiset TEK ry
-
29.8.2025 Turun yliopisto
Tampereen yliopisto; lausunto PDF
29.8.2025 Tampereen yliopisto
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
29.8.2025 Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
-
29.8.2025 Oulun yliopisto
-
29.8.2025 Åbo Akademi
Yrkeshögskolan Arcada; lausunto PDF
29.8.2025 Yrkeshögskolan Arcada
-
29.8.2025 Akava ry
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry; lausunto PDF
29.8.2025 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Helsingin yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
29.8.2025 Helsingin yliopiston ylioppilaskunta
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry; lausunto PDF
29.8.2025 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
-
29.8.2025 Aalto-yliopisto
Itä-Suomen yliopisto; lausunto PDF
29.8.2025 Itä-Suomen yliopisto
Ammattiliitto Pro ry; lausunto PDF
29.8.2025 Ammattiliitto Pro ry
-
29.8.2025 Sivistysala ry
Vaasan yliopisto; lausunto PDF
29.8.2025 Vaasan yliopisto
Oulun yliopiston ylioppilaskunta OYY; lausunto PDF
28.8.2025 Oulun yliopiston ylioppilaskunta OYY
Jyväskylän yliopisto; lausunto PDF
28.8.2025 Jyväskylän yliopisto
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus; lausunto PDF
28.8.2025 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry; lausunto PDF
28.8.2025 Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry; lausunto PDF
28.8.2025 Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry
Suomen Lukiolaisten Liitto ry (SLL); lausunto PDF
28.8.2025 Suomen Lukiolaisten Liitto ry (SLL)
Lapin yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
28.8.2025 Lapin yliopiston ylioppilaskunta (2)
Aalto-yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
28.8.2025 Aalto-yliopiston ylioppilaskunta (1)
Lapin ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
28.8.2025 Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Suomen Eläinlääkäriliitto ry; lausunto PDF
28.8.2025 Suomen Eläinlääkäriliitto ry
Yliopistojen opetusalan liitto YLL ry; lausunto PDF
28.8.2025 Yliopistojen opetusalan liitto YLL ry
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
28.8.2025 Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
27.8.2025 Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Keskuskauppakamari ry; lausunto PDF
27.8.2025 Keskuskauppakamari ry
Turun ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.8.2025 Turun ammattikorkeakoulu Oy
Rakennusteollisuus RT ry; lausunto PDF
26.8.2025 Rakennusteollisuus RT ry
-
26.8.2025 Tehy ry
Turun yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
26.8.2025 Turun yliopiston ylioppilaskunta (1)
Centria-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
22.8.2025 Centria-ammattikorkeakoulu Oy
Kuntoutusohjaajat ry; lausunto PDF
21.8.2025 Kuntoutusohjaajat ry
-
21.8.2025 Sisäministeriö
-
20.8.2025 Lapin yliopisto
-
19.8.2025 Opetushallitus
Utkast till regeringens proposition (1) PDF
13.8.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
12.8.2025 Nuorisoala ry
Karelia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.6.2025 Karelia-ammattikorkeakoulu Oy
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu; lausunto PDF
22.6.2025 Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
n muuttamisesta (yhden opiskeluoikeuden säännös)_48494 PDF
6.6.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hallituksen esityksen luonnos PDF
6.6.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
6.6.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Haapamäki, Jukka
Opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Valmistelija
9.12.2024 –
Haltia, Petri
Opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Valmistelija
9.12.2024 –
Haltia, Petri
Opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Esittelijä
9.12.2024 –
Korhonen, Jonna
Johtaja
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
9.12.2024 –
Korhonen, Jonna
Johtaja
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
9.12.2024 –
Linna, Sirkku
Ylijohtaja
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
9.12.2024 –
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet