Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta (ns. yhden opiskeluoikeuden säännös)
OKM086:00/2024 Statute drafting
Yliopistolakia ja ammattikorkeakoululakia muutettaisiin siten, että korkeakouluopiskelijalla voisi olla kerrallaan vain yksi saman tasoiseen tutkintoon johtava opiskeluoikeus. Jos opiskelija ottaa vastaan uuden opiskeluoikeuden, hän menettäisi voimassa olevat saman ja alemman tasoiset opiskeluoikeudet (ns. yhden opiskeluoikeuden säännös).
Basic information In progress
Project number OKM086:00/2024
Case numbers VN/34601/2024
Set by Ministry of Education and Culture
Task class Preparation of a government proposal
Term/schedule 9.12.2024 –
Date of appointment
Relation to the Government Programme
Orpo
Luku 5 Osaava Suomi
Alaluku 5.3 Korkea osaaminen ja sivistys tulevaisuuden perustana
Law drafting
Government proposal-
Adopted statute-
- Submitted to Parliament as urgent: parliamentary reply before parliamentary recess.
Contact person
Petri Haltia, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 096
[email protected]
Contact person
Laura Hansen, Hallitusneuvos
tel. +358 295 330 098
[email protected]
Contact person
Jonna Korhonen, Johtaja
tel. +358 295 330 008
[email protected]
Goals and results
Keskeisenä tavoitteena on nostaa väestön koulutustasoa tarjoamalla mahdollisuus korkeakoulututkinnon suorittamiseen mahdollisimman monelle sellaiselle henkilölle, jolla tutkintoa tai opiskeluoikeutta ei vielä ole. Suomessa vuosittain yli 25 % aloituspaikoista menee henkilöille, joilla on jo opiskeluoikeus tai valmis tutkinto. Muutoksella pyritään osaltaan kohdentamaan aloituspaikkoja vailla aiempaa tutkintoa tai opiskeluoikeutta oleville, erityisesti nuorille. Korkeakouluille vapautuu resursseja, joita ne voivat käyttää ensikertaisille opiskelijoille suunnatun koulutustarjonnan lisäämiseen ja koulutuksen laadun varmistamiseen. Tavoitteena on lisäksi kannustaa opiskelijoita suunnitelmallisempaan opiskeluun ja suorittamaan korkeakoulututkinto laissa säädetyssä tavoitteellisessa suorittamisajassa.
Starting points
Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa tavoitteeksi on asetettu, että korkeakoulutettujen nuorten aikuisten osuus nostetaan mahdollisimman lähelle 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että nykyistä suurempi osuus koulutuksesta on koulutustasoa nostavaa. Hallitus on käynnistänyt toimenpidekokonaisuuden korkeakoulutuksen tarpeettoman kasautumisen ehkäisemiseksi ja suuntaamiseksi entistä enemmän niille, joilla ei vielä ole korkeakoulussa opiskelupaikkaa tai korkeakoulututkintoa.
Kevään 2024 kehysriihessä hallitus päätti käynnistää lainsäädäntöhankkeen yhden paikan säännön valmistelemiseksi korkeakoulutukseen. Kehysriihilinjauksen mukaan lakimuutoksen myötä opiskelupaikan vastaanottaminen edellyttää muista saman tai alemman tasoisista korkeakoulututkintoon johtavista opiskeluoikeuksista luopumista vähentäen tutkinto-oikeuksien kertymistä samoille henkilöille. Yhden paikan sääntö on jo käytössä siirtovalinnoissa. Jatkossa se koskisi myös korkeakoulujen yhteishakua ja erillisvalintoja.
Opiskelijoiden käyttäytymiseen yhden opiskeluoikeuden säännön voidaan olettaa vaikuttavan niin, että opiskelijat arvioisivat tarkemmin tarvettaan toisen korkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen opinto-oikeuden hakemiselle. Tämä vapauttaisi paikkoja vailla korkeakoulututkintoa oleville ensikertalaisille. Opiskeluajat myös lyhenisivät, kun opiskelu ei hajautuisi useampaan koulutukseen.
Muutos ei vaikuttaisi mahdollisuuteen hakea uutta opiskeluoikeutta, mutta uusi vastaanotettaessa pitäisi siis luopua aiemmasta. Muutoksella ei myöskään vaikutettaisi mahdollisuuteen hakea useita perättäisiä opiskeluoikeuksia ja näin suorittaa useita tutkintoja. Opiskelijat voisivat myös edelleen halutessaan suorittaa useammankin alan opintoja yhtä aikaa hyödyntämällä esimerkiksi korkeakoulujen ristiinopiskelumahdollisuuksia ja avoimen korkeakouluopetuksen tarjontaa.
Kun opiskelijan olisi luovuttava aiemmasta opinto-oikeudesta, vapautuisi tältä osin korkeakouluissa resursseja aloittajamäärien lisäämiseen koulutuksen laatu varmistaen. Korkeakouluille vapautuisi resursseja, koska useamman opiskeluoikeuden omaavat kuluttavat niitä siitä riippumatta opiskelevatko he tosiasiassa useampaa tutkintoa. Korkeakoulut joutuvat nykytilanteessa mm. varautumaan opintojärjestelyissään useamman opiskeluoikeuden omaaviin, vaikka nämä eivät käytä kaikkia opiskeluoikeuksiaan (esim. opettajaresurssit, laboratoriotilat ym.). Vuonna 2024 kaksi opiskeluoikeutta oli 8 500 opiskelijalla ja kolme tai useampia hieman yli viidellä sadalla. Näistä opiskelijoista noin neljä viidestä on yliopistosektorilla. Ajan myötä näiden opiskelijoiden vaatimia resursseja vapautuisi korkeakoulujen käyttöön edellä todetulla tavalla.
Vuonna 2024 paikan vastaanottaneista aiempi olemassa oleva opiskeluoikeus oli 6 500:llä, joka on 11 % kaikista paikan vastaanottaneista. Opiskeluoikeuksia koskevista tilastoista tiedetään, että vuosittain uuden opinto-oikeuden saa noin 3000 sellaista opiskelijaa, jotka eivät luovu aiemmasta opinto-oikeudesta. Voidaan arvioida, että yhden opiskeluoikeuden säännön myötä näistä vähintään puolet jättäisi hakematta uutta opiskeluoikeutta. Arvio perustuu tietoihin siitä, kuinka moni opiskelijoista nykyisin suorittaa alle 10 op uudessa opiskeluoikeudessaan.
Sitä, kuinka paljon yhden opiskeluoikeuden säännös vähentäisi uuden opiskelupaikan hakemista ja näin vapauttaisi paikkoja ensikertalaisille, on vaikea arvioida. Ensikertalaisuuskiintiöiden koko myös vaikuttaa jo opiskeluoikeuden saaneisiin. Jos korkeakoulut eivät nosta kiintiöitä, olisi yhden paikan säännön vaikutus todennäköisesti suurempi, ja päinvastoin.
Yhden opiskeluoikeuden säännöstä koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2025. Ehdotettavien lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2026 ja niitä sovellettaisiin ensimmäisen kerran syksyllä 2026 toteutettavissa yhteishauissa ja erillisvalinnoissa, joissa valitaan opiskelijoita 1.1.2027 alkavaan koulutukseen. Valmistelun aikana kuullaan korkeakouluja ja sidosryhmiä. Valmistelua varten ei perusteta erikseen työryhmää, mutta asiaa käsitellään soveltuvissa toimivissa kokoonpanoissa ja erikseen koolle kutsuttavissa tilaisuuksissa. Lisäksi hallituksen esityksestä on tarkoitus pyytää lausunnot kesäkuussa 2024. Lausuntoajassa huomioidaan kesälomakausi.
Aloite ja esivalmistelu
Yhden opiskeluoikeuden säännös muistio vararehtorit 28.11.2024 PDF
24.1.2025 Ministry of Education and Culture
Ungrouped
Person
Role, Term
Haapamäki, Jukka
Opetusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Preparing officer
9.12.2024 –
Haltia, Petri
Opetusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Preparing officer
9.12.2024 –
Haltia, Petri
Opetusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Person in charge
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
9.12.2024 –
Hansen, Laura
Hallitusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Presenting officer
9.12.2024 –
Korhonen, Jonna
Johtaja
Ministry of Education and Culture
Role: Person in charge
9.12.2024 –
Korhonen, Jonna
Johtaja
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
9.12.2024 –
Linna, Sirkku
Ylijohtaja
Ministry of Education and Culture
Role: Person in charge
9.12.2024 –
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects