Författningsändringarna som omfattar universitetens och yrkeshögskolornas nya specialiseringsutbildning trädde i kraft 1.1.2015. (lag om ändring av universitetslagen 1172/2014, lag om ändring av yrkeshögskolelagen 1173/2014) Syftet med reformen är att förbättra kompetensen hos sakkunniga som är verksamma i arbetslivet och personer som siktar på att bli sakkunniga. Detta sker med utbildning som grundar sig på högskolornas forsknings- och utvecklingskompetens och fokusområden.
Specialiseringsutbildningar vid universiteten/yrkeshögskolorna är avsedda att genomföras efter högskoleexamen av personer som redan har varit yrkesverksamma. Specialiseringsutbildningarna främjar den professionella utvecklingen och specialiseringen med målet att skapa kompetens inom expertisområden som saknar utbildningsutbud på marknadsmässiga villkor. (Universitetslagen 7 a §, Yrkeshögskolelagen 11 a §)
Under moment 29.40.55 i statsbudgeten för 2024 har det reserverats en finansiering på sammanlagt 500 000 miljoner euro för specialiseringsutbildning som genomförs av yrkeshögskolorna och under moment 29.40.50 har det reserverats en finansiering på sammanlagt 1,1 miljoner euro för specialiseringsutbildning som genomförs som genomförs av universiteten. I ansökan ber vi högskolorna särskilt beakta de kompetensbehov som digitalisering förutsätter inom undervisning och utbildning.
Utgångspunkten för högskolornas specialiseringsutbildning är att offentlig finansiering kan riktas till utbildningen från olika ministerier beroende på hur de bedömer kompetensbehoven och utvecklingsbehoven på sina förvaltningsområden. (Sakkunskapen först, högskolornas nya specialiseringsutbildning, undervisnings- och kulturministeriets arbetsgruppspromemorior och utredningar 2013:7)
Syftet med finansieringen är att öka utbudet av specialiseringsutbildning till skäligt pris för yrkespersoner inom undervisningssektorn och småbarnspedagogiken. För specialiseringsutbildningar som genomförs med denna finansiering kan man ta ut avgifter på högst 60 euro per studiepoäng som hör till studierätten.
Som specialiseringsutbildning får ordnas endast sådan utbildning vars grunder universiteten eller yrkeshögskolorna har avtalat om inbördes. Under avtalsförfarandet ska omfattande och mångsidigt samarbete bedrivas med företrädare för arbets- och näringslivet. Samarbete i synnerhet i fastställandet av kompetensmålen för specialiseringsutbildningen bidrar till att säkerställa att utbildningen fokuserar på de centrala kompetensbehoven inom undervisningsväsendet och småbarnspedagogiken.
Finlands universitets rektorråd Unifi rf och Rådet för Yrkeshögskolornas Rektorer Arene rf har berett material till stöd för beredningen av specialiseringsutbildningen.