Beredning av genomförandet av regeringsprogrammets riktlinjer för stöd för lärande inom gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen

OKM032:00/2023 Projekt

Syftet med regeringsprogrammet är att förtydliga stödet för lärande och förenhetliga stödkedjan för lärande från småbarnspedagogik till andra stadiet. Arbetsgruppen har till uppgift att i enlighet med regeringsprogrammet utarbeta förslag till förenhetligande av stödet för lärande inom gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen med beaktande av utvecklingen av studiehandledningen.

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer OKM032:00/2023

Ärendenummer VN/25279/2023

Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet

Mandattid 1.10.2023 – 31.12.2024

Datum för tillsättande 28.9.2023

Förhållande till regeringsprogrammet

Orpo

Luku 5 Ett kunnigt Finland

Alaluku 5.2 Andra stadiet ger kunskaper och färdigheter som bär vidare

Kontaktperson
Anne Ekroth, OPETUSNEUVOS
tel. +358 295 330 104
[email protected]

Mål och resultat

Arbetsgruppen har till uppgift att i enlighet med regeringsprogrammet utarbeta förslag till
- förenhetligande av stödet för lärande inom gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen med beaktande av
utveckling av studiehandledningen
- tidig upptäckt av stödbehov och ordnande av olika stödformer på andra stadiet
- tryggande av behövligt stöd och handledning samt multiprofessionellt stöd för studerande på andra stadiet
- pedagogiska stödåtgärder, handledning och övergripande stödjande av den studerandes välbefinnande

Sammandrag

Syftet med regeringsprogrammet är att förtydliga stödet för lärande och förenhetliga stödkedjan för lärande från småbarnspedagogik till andra stadiet. Arbetsgruppen har till uppgift att i enlighet med regeringsprogrammet utarbeta förslag till förenhetligande av stödet för lärande inom gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen med beaktande av utvecklingen av studiehandledningen.

Utgångspunkter

Syftet med regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering är att förtydliga stödet för lärande och förenhetliga stödkedjan för lärande från småbarnspedagogik till andra stadiet.

För närvarande får inte alla elever och studerande det stöd de behöver. Genom tidigt ingripande förebyggs problem som blir dyra både mänskligt och ekonomiskt sett. Förutsättningar för inlärning skapas och välbefinnandet stärks också genom kultur och motion.

Regeringen stärker elevhandledningen på alla utbildningsstadier med särskild fokus på fortsatta studier och sysselsättning. I Finland är utbildningsområdena starkt differentierade efter kön. Indelningen i mäns och kvinnors arbete till och med stärks inom vissa branscher. Differentieringen efter kön inom utbildningen avvecklas genom att uppmuntra till individuella utbildnings- och karriärval.

Regeringen tryggar en tillräcklig mängd närundervisning. Rätten till tillräcklig närundervisning, arbetsplatshandledning och behövligt stöd för lärandet tryggas särskilt för studerande inom yrkesutbildning som genomför läropliktsutbildning.

Inom gymnasieutbildning satsar man på studiehandledning och multiprofessionellt stöd så att varje elev får det stöd eleven behöver för att gå vidare på skolvägen. Stödet ska riktas särskilt till de unga som riskerar att bli efter i undervisningen. Regeringen utfärdar bestämmelser om gymnasieelevers rätt till stödundervisning. På detta sätt säkerställs det att varje studerande får tillräckligt stöd för att avancera i gymnasiestudierna.

Mer om ämnet