Ändring av bilagan till statsrådets förordning om en referensram för examina och övriga samlade kompetenser

OKM032:00/2024 Lagstiftningsprojekt

Det föreslås att bilagan i statsrådets förordning om referensramen ska ändras så att det i kravnivå 2 läggs till den integrationsutbildning som avses i lagen om främjande av integration (1386/2010, 20 §).

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer OKM032:00/2024

Ärendenummer VN/35649/2023

Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet

Uppgiftsklass Förordning utfärdas

Mandattid 1.6.2023 –

Datum för tillsättande

Lagberedning

Regeringsproposition-

Antagen författning-

Kontaktperson
Helmi Pulkkinen, Asiantuntija
[email protected]

Mål och resultat

Syftet är att ändra bilagan i statsrådets förordning om en referensram för examina och övriga samlade kompetenser. Det föreslås att integrationsutbildningen ska läggas till i nivå 2 i bilagan.

Samtidigt ska bilagan uppdateras så, att utbildningen som förbereder för gymnasieutbildning (LUVA) och utbildningen som handleder för yrkesutbildning (VALMA), som avslutades i examenssystemet den 31 juli 2022, stryks från kvalifikationsnivå 3 i bilagan.

Sammandrag

Det föreslås att bilagan i statsrådets förordning om referensramen ska ändras så att det i kravnivå 2 läggs till den integrationsutbildning som avses i lagen om främjande av integration (1386/2010, 20 §).

Utgångspunkter

Bestämmelser om den nationella referensramen för examina och övriga samlade kompetenser finns i lag 93/2017 och i statsrådets förordning 120/2017.

Referensramen för examina och övriga samlade kompetenser i Finland uppdateras och kompletteras genom ändringar i bilagan i statsrådets förordning (120/2017). Undervisnings- och kulturministeriet ansvarar för ändringarna.

Syftet med referensramen för examina är att underlätta jämförelse mellan olika länders examina och examensnivåer och att på det sättet främja rörlighet och livslångt lärande. Kvalifikationsnivåerna i referensramen för examina beskriver vad en person som har avlagt en viss examen, lärokurs eller kompetenshelhet ska veta, förstå och kunna. Kunnandet beskrivs på det sätt som man gemensamt kommit överens om inom EU.

Referensramen för examina i Finland beskriver de examina, lärokurser och övriga omfattande samlade kompetenser som ingår i vårt nationella utbildningssystem. Lagen om referensram för examina och övriga samlade kompetenser tillämpas också på sådana samlade kompetenser som kan jämställas med examina eller som i övrigt är omfattande och för vilka kompetensmålen anges i lag eller med stöd av lag, om de utgör behörighets- eller kompetenskrav för ett yrke eller en uppgift eller annars hänför sig till förbättrande av kompetensen eller utveckling av yrkeskunskapen.
Examina, lärokurserna och de övriga omfattande samlade kompetenserna har placerats på åtta nivåer på basis av den kompetens som krävs. Den kompetens som varje nivå leder till fastställs i statsrådets förordning, och beskrivningarna motsvarar kvalifikationsnivåerna i den europeiska referensramen för examina.

Finlands referensram för examina bygger på Europaparlamentets och rådets rekommendation om en europeisk referensram för kvalifikationer (European Qualifications Framework, EQF) för livslångt lärande (2008/C 111/01). Finlands referensram för examina motsvarar också referensramen för kvalifikationer i det europeiska området för högre utbildning (European Higher Education Area (EHEA) qualifications framework).