Tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä annetun valtioneuvoston asetuksen liitteen muuttaminen

OKM032:00/2024 Säädösvalmistelu

Ehdotetaan viitekehyksestä annetun valtioneuvoston asetuksen liitteen muuttamista siten, että vaativuustasolle kaksi (2) lisättäisiin kotoutumisen edistämiseksi annetussa laissa (1386/2010, 20 §) tarkoitettu kotoutumiskoulutus.

Hankkeen perustiedot Käynnissä

Hankenumero OKM032:00/2024

Asianumerot VN/35649/2023

Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö

Tehtäväluokka Asetuksen antaminen

Toimikausi/aikataulu 1.6.2023 –

Asettamispäivä

Lainvalmistelu

Hallituksen esitys-

Hyväksytty säädös-

Yhteyshenkilö
Helmi Pulkkinen, Asiantuntija
[email protected]

Tavoitteet ja tuotokset

Tavoitteena on tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä annetun valtioneuvoston asetuksen liitteen muuttaminen. Esityksen mukaan kotoutumiskoulutus lisättäisiin liitteen tasolle kaksi (2).

Samassa yhteydessä liitettä päivitetään niin, että liitteen vaativuustasolta kolme (3) poistetaan tutkintojärjestelmästä 31.7.2022 poistuneet lukiokoulutukseen valmistava koulutus (LUVA) ja ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus (VALMA).

Tiivistelmä

Ehdotetaan viitekehyksestä annetun valtioneuvoston asetuksen liitteen muuttamista siten, että vaativuustasolle kaksi (2) lisättäisiin kotoutumisen edistämiseksi annetussa laissa (1386/2010, 20 §) tarkoitettu kotoutumiskoulutus.

Lähtökohdat

Kansallisesta tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä säädetään laissa (93/2017) ja valtioneuvoston asetuksessa (120/2017).

Suomen tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehystä päivitetään ja täydennetään muuttamalla valtioneuvoston asetuksen (120/2017) liitettä. Muutoksista vastaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Tutkintojen viitekehysten tavoitteena on helpottaa eri maiden tutkintojen ja niiden tasojen vertailua sekä edistää siten liikkuvuutta ja elinikäistä oppimista. Tutkintojen viitekehysten vaativuustasot kuvaavat, mitä tutkinnon, oppimäärän tai osaamiskokonaisuuden suorittanut tietää, ymmärtää ja osaa tehdä. Osaamista kuvataan eurooppalaisessa yhteistyössä sovitulla tavalla.

Suomen tutkintojen viitekehys kuvaa kansalliseen koulutusjärjestelmäämme kuuluvat tutkinnot, oppimäärät ja muut laajat osaamiskokonaisuudet. Lakia tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä sovelletaan myös sellaisiin tutkintoihin rinnastettaviin tai muutoin laajoihin osaamiskokonaisuuksiin, joiden osaamistavoitteista säädetään laissa tai säädetään tai määrätään lain nojalla, jos ne ovat kelpoisuus- tai pätevyysvaatimuksena ammatissa tai tehtävässä toimimiseen tai muutoin liittyvät osaamisen kehittämiseen tai ammattitaidon parantamiseen.

Tutkinnot, oppimäärät ja muut laajat osaamiskokonaisuudet on sijoitettu kahdeksalle tasolle niiden edellyttämän osaamisen perusteella. Kunkin tason tuottama osaaminen on määritelty valtioneuvoston asetuksessa, ja kuvaukset vastaavat eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen vaativuustasoja.

Suomen tutkintojen viitekehys perustuu Euroopan parlamentin ja neuvoston suositukseen eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (European Qualifications Framework, EQF) perustamisesta elinikäisen oppimisen edistämiseksi. Suomen tutkintojen viitekehys on myös yhdenmukainen eurooppalaisen korkeakoulututkintojen viitekehyksen (European Higher Education Area (EHEA) qualifications framework) kanssa.