Statsunderstödet är i första hand avsett för en anordnare av yrkesutbildning för ett omfattande nätverksprojekt.
Specialunderstöd: strategifinansiering för utveckling av kompetensen och ledningen inom digitaliseringen
AvustusDigitaliseringen förändrar arbetets innehåll och arbetssättet även inom yrkesutbildningen. Utnyttjandet av digitala lösningar i anordnandet av utbildning och i undervisningen förutsätter dock nya färdigheter samt kompetent personal och ledning.
Utifrån den enkät om digitaliseringsfärdigheterna, som genomfördes 2021, kan man konstatera att många anordnare av yrkesutbildning har brister på det här delområdet. Därför har undervisnings- och kulturministeriet beslutat att rikta en del av den strategifinansiering för yrkesutbildning som kan sökas 2022 till att öka utbildningsanordnarnas digitala kompetens.
Syftet med understödet är att skapa en utvecklingshelhet för digital ledning och kompetens för alla anordnare av yrkesutbildning och att bygga upp en kompetensutvecklingsväg som ingår i den. Understödet beviljas i huvudsak för ett omfattande nätverksprojekt som planerar och genomför en utvecklingshelhet. På så sätt sker utvecklingsverksamheten i ett brett samarbete mellan utbildningsanordnarna. Utvecklingshelheten ska innehålla åtminstone en utbildningshelhet som skapas och genomförs i omfattande grad under tiden för det projekt som understöds. I denna helhet ska ingå det innehåll i och de aspekter av utvecklingen av kompetensen och ledningen inom digitaliseringen, som är väsentliga för verksamheten hos anordnarna av yrkesutbildning.
Utbildningshelheten ska inkludera åtminstone följande aspekter:
Ledningspraxis och förvaltningspraxis
Ledning av digitaliseringen som en del av organisationens strategi, mål och uppgift
Ledning och utveckling av personalens kompetens
Utveckling av digital infrastruktur
Nätverkande – en kultur av delning och gemenskap
Praxis för undervisning och lärande samt lärmiljöer
Ledning av undervisning och lärande samt pedagogik
Utnyttjande av digitaliseringen i handledningen och stödet för lärandet samt uppföljning av framstegen
Säkerställande och utveckling av elevernas digitala kompetens
Utnyttjande av digitalt innehåll som en del av undervisningen och lärandet
Dessutom
Kunskapsbaserad ledning
Trender inom digitalisering och ny teknik
Bästa praxis
Upphandlingskompetens
Samarbete och partnerskap
Hantering av projektportföljen
Kundorienterad serviceproduktion
Kompetensledning och kompetensutveckling i den digitala tidsåldern
Cybersäkerhet
Datasäkerhet
Dataskydd
Lagstiftning
-
informationshanteringslagen
-
upphovsrätt
-
tillgänglighet
Utvecklingshelheten inom projektet ska genomföras så att alla anordnare av yrkesutbildning har möjlighet att delta i den.
De resultat som uppstår inom projektet och kompetensen i anslutning till dem ska vara en permanent del av verksamheten hos anordnarna av yrkesutbildning när projektet avslutas.
Projektet ska samarbeta med andra projekt som främjar digitaliseringen och interoperabiliteten inom utbildningen på andra stadiet, särskilt med projektet för kunskapsbaserad ledning, till de delar som det är ändamålsenligt.
En styrgrupp ska tillsättas för projektet. Till styrgruppen skall utses medlemmar från undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen.
Understödet beviljas en utbildningsanordnare som planerar och genomför utvecklingshelheten för digital kompetens i form av ett omfattande nätverksprojekt. Innehållet ska omfatta det väsentliga innehållet i och de väsentliga aspekterna av utvecklingen av kompetensen och ledningen inom digitaliseringen vid anordnandet av utbildning.
För omfattande nätverksprojekt kan statsunderstöd beviljas en sådan utbildningsanordnare som har tillstånd att ordna yrkesinriktade examina och yrkesutbildning enligt 3 kapitlet i lagen om yrkesutbildning 531/2017.
Ansökningstiden börjar den 13 maj 2022 och slutar den 17 juni 2022 kl. 16.15.
För understödet kan användas sammanlagt cirka 3–4 miljoner euro. Målet är att fatta beslut om understöden i juni 2022. De sökande informeras skriftligt om beslutet.
Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), Statsunderstödslagen (688/2001), Lagen om yrkesutbildning (531/2017).
Syftet med understödet för nätverket för yrkesutbildning är att starta ett omfattande nätverksprojekt där man planerar och genomför en utvecklingshelhet för digital kompetens.
Utnyttjandet av digitala lösningar i anordnandet av utbildning och i undervisningen förutsätter kompetent personal och ledning. Utan tillräcklig kompetens och förmåga kan utbildningsanordnarna inte på ett effektivt och ändamålsenligt sätt utnyttja de möjligheter som digitaliseringen för med sig och svara på utmaningarna med den.
Genom projektet stöds målet i den utbildningspolitiska redogörelsen att utnyttja ny teknik på ett omfattande och innovativt sätt som stöd för lärandet samt utvecklingen av den digitala lärmiljön. I utvecklingsprojekt på andra stadiet har man också identifierat ett behov av att öka utbildningsanordnarnas färdigheter och kompetens, så att de möjligheter som digitaliseringen erbjuder kan utnyttjas i ordnandet av utbildningen inklusive bl.a. genomförandet av undervisningen och ledningspraxisen.
Understödet, som beviljas av undervisnings- och kulturministeriet, kan täcka 100 procent av de godtagbara utgifterna för det projekt som understöds.
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om det inte är möjligt ska du kontakta tjänstemannen som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas i e-tjänsten efter ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan lämnas in inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
- Bruksanvisning för e-tjänsten
- Mer information på UKM:s webbplats
- Inloggning till e-tjänsten och fullmakter
- Suomi.fi-anvisningar och stöd
Understöden underställs prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
-
Understöd kan beviljas en utbildningsanordnare som i sin ansökan beskriver de utbildningsanordnare som deltar i det riksomfattande nätverksprojektet.
-
Den sökande ska ha kompetens och erfarenhet av att genomföra omfattande nätverksprojekt.
-
Den sökande ska ha förmåga att på bred front engagera anordnare av yrkesutbildning i olika mognadsfaser.
-
I ansökan ska man beakta samarbetet mellan gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen i fråga om utbildning på andra stadiet.
-
I ansökan ska man beskriva en konkret utvecklingshelhet för ledning och kompetens inom digitaliseringen, som omfattar det väsentliga innehållet i och aspekterna av utvecklingen av kompetensen inom digitaliseringen vid anordnandet av utbildning samt tidtabellen och metoderna för genomförandet.
-
Som ett resultat av projektet utvecklas och genomförs en utbildningshelhet som stöder utökandet av utbildningsanordnarnas kompetens inom digitaliseringen från den nuvarande nivån.
-
Den utbildningshelhet som projektet utvecklar ska i regel betjäna alla anordnare av yrkesutbildning, både sådana instanser som inleder utvecklingen av kompetensen inom digitaliseringen och sådana som kommit längre i utvecklingsarbetet.
-
Projektet ska samarbeta med utbildningsanordnarna, undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen.
-
Projektet ser till att slutresultaten sprids och att nödvändiga utbildningsevenemang ordnas för utbildningsanordnare och intressentgrupper.
-
I jämförelsen av ansökningarna beaktas projektplanens konkretion, genomförbarhet, totalekonomi, kompetens och erfarenhet i förhållande till den föreslagna verksamheten.
-
Ansökan ska innehålla en kommunikationsplan inklusive mellan- och avslutningsevenemang och en plan för hur resultaten av projektet ska spridas och etableras hos anordnarna av yrkesutbildning.
-
Projektet ska utvärderas kvalitativt och kvantitativt och framstegen i projektet ska rapporteras till undervisnings- och kulturministeriet redan under projektets gång.
-
Projektet får innehålla apparat- och programanskaffningar till en andel av högst 10 procent av de totala kostnaderna.
Resultaten av utvecklingsprojektet utvärderas bl.a. genom följande:
-
Kompetensmål och innehåll har definierats och beskrivits för olika kompetensnivåer
-
Kompetensmålen och innehållen uppfyller de kompetenskrav som digitaliseringen ställer
-
En kompetensutvecklingsväg har skapats för anordnare av yrkesutbildning
-
Utbildningsprogrammet har införts i stor utsträckning bland anordnarna av yrkesutbildning och resultaten från utvecklingsprojektet inklusive kontinuiteten i utbildningshelheten har säkerställts
-
En enkät om digitaliseringsfärdigheter genomförs i slutet av utvecklingsprojektet 2023 och resultaten jämförs med enkäten som gjordes 2021.
-
Projektet ska utvärderas kvalitativt och kvantitativt och framstegen i projektet ska rapporteras till undervisnings- och kulturministeriet redan under projektets gång (t.ex. hur många organisationer/representanter för olika organisationer som har deltagit i utbildningen, utbildningens responsenkät).
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbsidan: https://okm.fi/sv/publikationen?pubid=URN:ISBN:978-952-263-630-0
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projekten bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
-
Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart
-
Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstöd.
-
Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
-
Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet är riktat till lönekostnader kan det i ovan nämnda fall beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödets mottagare har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (statsunderstödslagen 7 § 2 mom.)
4. Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar av användningen av understöd som förutsätts i understödsbesluten har lämnats inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om den ansökande parten väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i beslutet jämte bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (statsunderstödslagen 16 §).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
I användningen av understöder gäller också andra villkor och begränsningar. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
Specialsakkunnig Tomi Kytölä, tfn 02953 30293, [email protected]
Undervisningsrådet Anne Ekroth (Kymmenedalen, Södra Karelen, Södra Savolax, Norra Savolax och Norra Karelen), tfn 02953 30104, [email protected]
Överinspektör Tarja Koskimäki (Nyland, Norra Österbotten, Kajanaland och Lappland), tfn 02953 30166, [email protected]
Undervisningsrådet Jukka Lehtinen (Egentliga Tavastland, Päijänne-Tavastland, Birkaland, Egentliga Finland och Satakunta), tfn 02953 30183, [email protected]
Undervisningsrådet Mari Pastila-Eklund (Södra Österbotten, Österbotten, Mellersta Österbotten och Mellersta Finland), tfn 02953 30249, [email protected]
I tekniska frågor gällande ärendehanteringstjänsten kontakta: [email protected]
Se också undervisnings- och kulturministeriets guide för ansökan om, användning och tillsyn
av användningen av statsunderstöd: https://okm.fi/sv/understod