Valtionavustus on tarkoitettu ensisijaisesti yhteen laajaan verkostohankkeeseen ammatillisen koulutuksen järjestäjälle.
Erityisavustus: strategiarahoitus digitalisaation osaamisen ja johtamisen kehittämiseen
AvustusDigitalisaatio muuttaa työn sisältöjä kuin tapoja tehdä työtä myös ammatillisessa koulutuksessa. Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen koulutuksen järjestämisessä ja opetuksessa edellyttää kuitenkin uudenlaisia kyvykkyyksiä, osaavaa henkilökuntaa ja johtoa.
Vuonna 2021 toteutetun digitalisaatio kyvykkyyskyselyn pohjalta voidaan todeta monilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä olevan puutteita tällä osa-alueella. Tästä syystä opetus- ja kulttuuriministeriön on päättänyt kohdentaa osan vuonna 2022 haettavissa olevasta ammatillisen koulutuksen strategiarahoituksesta koulutuksen järjestäjien digitalisaatio-osaamisen kasvattamiseen.
Avustuksen avulla on tarkoitus luoda kaikille ammatillisen koulutuksen järjestäjille digitaalisen johtamisen ja osaamisen kehittämiskokonaisuus ja rakentaa siihen sisältyvä osaamisen kehittämisen polku. Avustus myönnetään pääasiallisesti yhdelle laajalle verkostohankkeelle, joka suunnittelee ja toteuttaa kehittämiskokonaisuuden. Näin kehittämistoiminta tapahtuu koulutuksen järjestäjien laajassa yhteistyössä. Kehittämiskonaisuuden tulee sisältää vähintään koulutuskokonaisuus, joka luodaan ja toteutetaan laajasti avustettavan hankkeen aikana. Tämän kokonaisuuden on katettava ammatillisen koulutuksen järjestäjän toiminnan kannalta oleelliset sisällöt ja näkökulmat digitalisaation johtamiseen ja osaamisen kehittämiseen.
Koulutuskokonaisuuden tulee sisältää ainakin seuraavia seuraavia näkökulmia:
Johtamisen ja hallinnon käytännöt
Digitalisaation johtaminen osana organisaation strategiaa, tavoitteita ja tehtävää
Henkilöstön osaamisen johtaminen ja kehittäminen
Digitaalisen infrastruktuurin kehittäminen
Verkostoituminen – jakamisen ja yhteisöllisyyden kulttuuri
Opetuksen ja oppimisen käytännöt sekä oppimisympäristöt
Opetuksen ja oppimisen johtaminen sekä pedagogiikka
Digitaalisuuden hyödyntäminen oppimisen ohjauksessa ja tuessa sekä edistymisen seurannassa
Oppijoiden digitaalisen osaamisen varmistaminen ja kehittäminen
Digitaalisten sisältöjen hyödyntäminen osana opetusta ja oppimista
Lisäksi
Tiedolla johtaminen
Digitalisaation ja uudet teknologiat suuntaukset
Parhaat käytänteet
Hankintaosaaminen
Yhteistyö ja kumppanuudet
Hankesalkun hallinta
Asiakaslähtöinen palvelutuotanto
Osaamisen johtaminen ja kehittäminen digiajassa
Kyberturvallisuus
Tietoturva
Tietosuoja
Lainsäädäntö
-
tiedonhallintalaki
-
tekijänoikeus
-
saavutettavuus
Hankkeessa toteutettava kehittämiskokonaisuus tulee toteuttaa siten, että kaikilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on mahdollisuus osallistua siihen.
Hankkeessa syntyvien tuotosten ja niihin liittyvän osaamisen tulee olla hankkeen päättyessä osa ammatillisen koulutuksen järjestäjien pysyvää toimintaa.
Hankkeen tulee tehdä yhteistyötä muiden toisen asteen koulutuksen digitalisaatiota ja yhteentoimivuutta edistävien hankkeiden kanssa, erityisesti tiedolla johtamisen hankkeen kanssa, niiltä osin, kun on tarkoituksenmukaista.
Hankkeelle tulee asettaa ohjausryhmä, mihin tulee nimetä jäsenet opetus- ja kulttuuriministeriöstä ja Opetushallituksesta.
Avustus myönnetään yhdelle koulutuksen järjestäjälle, joka suunnittelee ja toteuttaa digitaalisen osaamisen kehittämiskokonaisuuden laajana verkostohankkeena. Sisällön tulee kattaa oleelliset sisällöt ja näkökulmat digitalisaation johtamiseen ja osaamisen kehittämiseen koulutuksen järjestämisessä.
Valtionavustusta voidaan myöntää laajaan verkostohankkeeseen koulutuksen järjestäjälle, jolla on ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 531/2017 3 luvun mukainen ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa.
Hakuaika alkaa 13.5.2022 ja päättyy 17.6.2022 klo 16:15.
Avustukseen voidaan käyttää yhteensä noin 3-4 miljoonaa euroa. Päätökset pyritään tekemään kesäkuussa 2022. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.
Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009), Valtionavustuslaki (688/2001), Laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017).
Ammatillisen koulutuksen verkostolle tarkoitetulla avustuksella on tarkoitus käynnistää laaja verkostohanke, jossa suunnitellaan ja toteutetaan digitaalisen osaamisen kehittämiskokonaisuus.
Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen koulutuksen järjestämisessä ja opetuksessa edellyttää osaavaa henkilökuntaa ja johtoa. Ilman riittävää osaamista ja kyvykkyyttä koulutuksen järjestäjät eivät pysty tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisella tavalla hyödyntämään digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ja vastaamaan siihen liittyviin haasteisiin.
Hankkeella tuetaan koulutuspoliittisessa selonteossa asetettua tavoitetta, että uutta teknologiaa hyödynnettäisiin laajasti ja innovatiivisesti oppimisen tukena, sekä digitaalisen oppimisen ympäristön kehittymistä Toisen asteen kehittämishankkeessa on myös tunnistettu tarve koulutuksen järjestäjien kyvykkyyden ja osaamisen kasvattamiseen, jotta digitaalisuuden tarjoamat mahdollisuudet pystytään hyödyntämään koulutuksen järjestämisessä kattaen mm. opetuksen toteutuksen kuin myös johtamisen käytännöt.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa 100 prosenttia avustettavan hankkeen hyväksyttävistä menoista.
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
- Asiointipalvelun käyttöohje yhteisöasiakkaille
- Valtionavustusten asiointipalvelu ja ohjeet
- Asiointipalveluun kirjautuminen ja valtuudet
- Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
-
Avustusta voidaan myöntää yhdelle koulutuksen järjestäjälle, joka hakemuksessaan kuvaa valtakunnalliseen verkostohankkeeseen osallistuvat koulutuksen järjestäjät.
-
Hakijalla tulee olla osaamista ja kokemusta laajojen verkostohankkeiden toteutuksesta
-
Hakijalla tulee olla kyvykkyys osallistaa laajasti eri kypsyysvaiheessa olevia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä.
-
Hakemuksessa tulee huomioida yhteistyön kehittäminen toiseen asteen koulutuksen osalta lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen välillä.
-
Hakemuksessa tulee kuvata konkreettinen digitaalisen johtamisen ja osaamisen kehittämiskokonaisuus, joka kattaa oleelliset sisällöt ja näkökulmat digitalisaation osaamisen kehittämiseen koulutuksen järjestämisessä sekä toteutuksen aikataulu ja toteutustavat.
-
Hankkeen tuloksena kehitetään ja toteutetaan koulutuskokonaisuus, joka tukee koulutuksen järjestäjien digitalisaation osaamisen kasvattamista nykytasosta.
-
Hankkeen tuottaman koulutuskokonaisuuden tulee palvella pääsääntöisesti kaikkia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä, niin digitalisaation osaamisen kehittämistä aloittavia tahoja kuin pidemmälle kehitystyötä tehneitä.
-
Hankkeen tulee tehdä yhteistyötä koulutuksen järjestäjien, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa.
-
Hanke huolehtii lopputulosten levittämisestä ja tarvittavien koulutustilaisuuksien järjestämisestä koulutuksen järjestäjille ja sidosryhmille.
-
Hakemusten vertailussa huomioidaan hankesuunnitelman konkreettisuus, toteuttamiskelpoisuus, kokonaistaloudellisuus ja osaaminen sekä kokemus suhteessa esitettyyn toimintaan.
-
Hankkeen hakemuksen tulee sisältää viestintäsuunnitelma ml. väli- ja päätöstilaisuudet ja suunnitelma hankkeessa syntyvien tulosten levittämisestä ja vakiinnuttamisesta ammatillisen koulutuksen järjestäjille.
-
Hankkeen pitää tehdä laadullista ja määrällistä arviointia ja raportoida hankkeen etenemisestä opetus- ja kulttuuriministeriölle jo hankkeen aikana.
-
Hanke saa sisältää laite- ja ohjelmistohankintoja enintään 10 % kokonaiskustannuksista.
Kehittämishankkeen tuloksia arvioidaan mm. näiden kautta:
-
Osaamistavoitteet ja sisällöt ovat määritelty ja kuvattu eri osaamistasoille
-
Osaamistavoitteet ja sisällöt vastaavat digitalisaation asettamiin osaamisvaatimuksiin
-
On luotu osaamisen kehittämispolku ammatillisen koulutuksen järjestäjien käyttöön
-
Koulutusohjelma on otettu laajasti käyttöön ammatillisen koulutuksen järjestäjien keskuudessa ja kehittämishankkeen tulosten ml. koulutuskokonaisuuden jatkuvuus on varmistettu
-
Digikyvykkyyskysely toteutetaan kehittämishankkeen loppupuolella vuonna 2023 ja tuloksia verrataan vuonna 2021 tehtyyn kyselyyn.
-
Hankkeen pitää tehdä laadullista ja määrällistä arviointia ja raportoida hankkeen etenemisestä opetus- ja kulttuuriministeriölle jo hankkeen aikana. (esim. kuinka moni organisaatio/eri organisaatioiden edustaja on osallistunut koulutukseen, koulutuksen palautekysely)
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-628-7
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
-
Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
-
Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
-
Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
-
Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyltä erillisellä selvityslomakkeella.
Lisätietoja
Erityisasiantuntija Tomi Kytölä, puh. 02953 30293, [email protected]
Opetusneuvos Anne Ekroth (Kymenlaakso, Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala), puh. 02953 30104, [email protected]
Ylitarkastaja Tarja Koskimäki (Uusimaa, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi), puh. 02953 30166, [email protected]
Opetusneuvos Jukka Lehtinen (Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa, Varsinais-Suomi ja Satakunta), puh. 02953 30183, [email protected]
Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund (Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Keski-Suomi), puh. 02953 30249, [email protected]
Asiointipalvelua koskevissa teknisissä kysymyksissä saa tukea osoitteesta: [email protected]
Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta: https://okm.fi/avustukset