För omfattande nätverksprojekt kan statsunderstöd beviljas en sådan utbildningsanordnare som har tillstånd att ordna yrkesinriktade examina och yrkesutbildning enligt 3 kapitlet i lagen om yrkesutbildning 531/2017.
Specialunderstöd: strategifinansiering för utveckling av informationsledningen
AvustusUtnyttjandet av information i en resultatrik och effektiv ledning av yrkesutbildningen förutsätter att utbildningsanordnarens ledning har kompetens samt förmåga att producera och utnyttja information på ett mångsidigt sätt i sitt ledarskap.
Innehållet i de centrala riksomfattande tjänsterna, såsom ePUK och de riksomfattande studie- och examensregistren, visar på brister i uppgifternas täckning och kvalitet. Dessutom kan man utifrån den enkät om digitaliseringsfärdigheterna, som genomfördes 2021, konstatera att anordnarna av yrkesutbildning har brister i informationsledningen. Därför har undervisnings- och kulturministeriet beslutat att rikta en del av den strategifinansiering som kan sökas 2022 till att utveckla utbildningsanordnarnas informationsledning och i synnerhet den kunskapsbaserade styrningens och informationsprocessernas kvalitet.
Understödets centrala mål är att förbättra processerna för informationsproduktionen, mätningen och bedömningen av processerna, förmågan att analysera information samt definitionen, utvecklingen och utnyttjandet av riksomfattande indikator- och statistikuppgifter i anordnandet av yrkesutbildning.
Genomförandet ska vara sådant att alla anordnare av yrkesutbildning har möjlighet att delta.
De resultat som uppstår inom projektet och kompetensen i anslutning till dem ska vara en permanent del av verksamheten hos anordnarna av yrkesutbildning när projektet avslutas. Beskrivningarna och modellerna som utarbetas ska vara öppet tillgängliga för alla anordnare av yrkesutbildning.
Projektet ska samarbeta med andra projekt som främjar informationsledning, digitalisering och interoperabilitet inom utbildningen på andra stadiet, i synnerhet utvecklingsprojektet för kompetens och ledning inom digitalisering, till de delar det är ändamålsenligt.
En styrgrupp ska tillsättas för projektet. Till styrgruppen skall utses medlemmar från undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen.
Strategifinansiering kan på ansökan beviljas utbildningsanordnare som har tillstånd att ordna yrkesinriktade examina och yrkesutbildning enligt 22 § i lagen om yrkesutbildning (531/2017).
Ansökningstiden börjar den 13 maj 2022 och slutar den 17 juni 2022 kl. 16.15.
För understödet kan användas sammanlagt cirka 3–4 miljoner euro. Understödet beviljas för tiden 1.1.2022–31.12.2023. Målet är att fatta beslut om understöden i juni 2022. De sökande informeras skriftligt om beslutet.
På användningen av strategifinansieringen tillämpas följande författningar: lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), statsunderstödslagen (688/2001)
Målet är att åstadkomma bestående funktionella förändringar och förbättringar i yrkesutbildningens informationsledning som en del av yrkesutbildningens samhälleliga genomslagskraft och resultat, samt som en del av anordnarens strategi, mål och uppgift. Ledningen för yrkesutbildningen sörjer också för att främja verksamhetskulturen för kunskapsbaserad styrning i organisationen och säkerställer att personalen har nödvändiga kompetens.
Informationsledning omfattar utnyttjandet av information och innehåll i riksomfattande datalager (ePUK, riksomfattande studie- och examensregister, studeranderespons och respons från arbetslivet, Vipunen) och utnyttjandet av innehåll i utbildningsanordnarens egna datasystem (t.ex. studieadministrationssystem). Digital information och digitalt innehåll utnyttjas i ledningen i uppföljningen och utvecklingen av utbildningsanordnarens egen verksamhet och även i uppföljningen av yrkesutbildningens genomslagskraft och resultat med anknytning till åtgärder som förutsätts i verksamhetslagstiftningen.
Genom projektet stöds målet i den utbildningspolitiska redogörelsen att främja genomslagskraften för utbildningen på andra stadiet. Med detta understöd främjas verksamhet enligt lagstiftningen om ordnande av yrkesutbildning och utbildningens kvalitet med hjälp av utveckling av informationsledning.
Understödet, som beviljas av undervisnings- och kulturministeriet, kan täcka 100 procent av de godtagbara utgifterna för det projekt som understöds.
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om det inte är möjligt ska du kontakta tjänstemannen som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas i e-tjänsten efter ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan lämnas in inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
- Bruksanvisning för e-tjänsten
- Mer information på UKM:s webbplats
- Inloggning till e-tjänsten och fullmakter
- Suomi.fi-anvisningar och stöd
Understöden underställs prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
-
Statsunderstöd kan beviljas för ett omfattande nätverksprojekt till en sådan utbildningsanordnare som har tillstånd att ordna yrkesinriktade examina och yrkesutbildning enligt 3 kapitlet i lagen om yrkesutbildning 531/2017.
-
Den sökande ska ha kompetens och erfarenhet av att utveckla informationsledningen, av att utnyttja innehållet i de riksomfattande digitala datalagren i styrningen av verksamheten och av att utnyttja informationen i utbildningsanordnarens egna datasystem i ledningen av en målinriktad och högklassig yrkesutbildning. Kompetensen och erfarenheten ska beskrivas i ansökan.
-
Den sökande ska ha förmåga att på bred front engagera anordnare av yrkesutbildning, som befinner sig i olika skeden av utvecklingsarbetet.
-
I ansökan ska man konkret beskriva åtgärderna, resurserna och de datalager som kan utnyttjas för utvecklingen av informationsledningen, resultaten av utvecklingen samt tidtabellen och metoderna för genomförandet.
-
Den verksamhetsmodell som projektet utvecklar ska i regel betjäna alla anordnare av yrkesutbildning, både sådana instanser som inleder utvecklingen av informationsledningen och sådana som kommit längre i utvecklingsarbetet.
-
Projektet ska samarbeta med utbildningsanordnarna, undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen.
-
Projektet ser till att slutresultaten sprids och att nödvändiga utbildningsevenemang ordnas för utbildningsanordnare och intressentgrupper.
-
Ansökan ska innehålla en kommunikationsplan inklusive mellan- och avslutningsevenemang och en plan för hur resultaten av projektet ska spridas och etableras hos anordnarna av yrkesutbildning.
-
Projektet ska utvärderas kvalitativt och kvantitativt och framstegen i projektet ska rapporteras till undervisnings- och kulturministeriet redan under projektets gång.
-
Projektet får innehålla anskaffningar och ändringar av programvara till en andel av högst 10 procent av de totala kostnaderna.
Resultaten av utvecklingsprojektet utvärderas bl.a. genom följande:
-
kvaliteten på informationen i de riksomfattande tjänsterna och datalagren (t.ex. ePUK, det riksomfattande studie- och examensregistret, studeranderespons och respons från arbetslivet) har förbättrats. Informationens omfattning och kvalitet i början och slutet av projektet.
-
Informationsinnehållet i ePUK är täckande, aktuellt och felfritt:
-
I fråga om utgångsläget jämförs antalet nya studerande 2021 med antalet ePUK som registrerats 2021, i fråga om den slutliga situationen görs motsvarande granskning av situationen 2023 i januari 2024.
-
Innehållet i ePUK motsvarar till sin omfattning det innehåll som lagstiftningen förutsätter, till exempel saknas det inte information i uppgifterna om lärmiljö, yrkesprov och arbetsplatshandledare, och uppgifterna är i sin helhet korrekta.
-
Granskning av utgångsläget och den slutliga situationen: hur många studerande har information om lärmiljön, yrkesprovsmiljön, arbetsplatshandledaren och arbetslivsrepresentanten i bedömningen av yrkesprovet och om behovet av och mängden undervisning och handledning i grundexamensutbildningen.
-
Det finns inga motstridigheter mellan Koski-uppgifterna och uppgifterna i ePUK, till exempel mellan informationen om studierätt i Koski och avsnittsinformationen om förvärvande av kunnande i ePUK.
-
Aktualitet: Tid för antagning som studerande fram till första godkännandet i PUK.
-
-
Processerna i anslutning till informationsproduktionen, mätningen och bedömningen av processerna samt förmågan att analysera och utnyttja information har utvecklats.
-
Anordnarna av yrkesutbildning förstår och kan utnyttja riksomfattande indikator- och statistikuppgifter (bl.a. ePUK, Koski, studeranderespons och respons från arbetslivet, Vipunen) som stöd för planeringen, utvecklingen och ledningen av den egna verksamheten. Förfaringssätt för att utveckla verksamheten har skapats i fall av eventuella kvalitetsavvikelser.
-
Nya gemensamt planerade och utvecklade riksomfattande mätare och indikatorer har införts.
-
Utbildningsanordnarnas verksamhet svarar bättre på kompetensbehoven (sysselsättning, fortsatta studier)
-
Projektet resulterar i en verksamhetsmodell för informationsledning som stöder utbildningsanordnarnas ledning i att utnyttja digitalt innehåll i utvärderingen av verksamheten och i att öka genomslagskraften.
-
Verksamhetsmodellen för informationsledning som utvecklats inom projektet har införts.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbsidan: https://okm.fi/sv/publikationen?pubid=URN:ISBN:978-952-263-630-0
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projekten bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
-
Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart
-
Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstöd.
-
Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
-
Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet är riktat till lönekostnader kan det i ovan nämnda fall beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödets mottagare har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (statsunderstödslagen 7 § 2 mom.)
4. Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar av användningen av understöd som förutsätts i understödsbesluten har lämnats inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om den ansökande parten väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i beslutet jämte bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (statsunderstödslagen 16 §).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
I användningen av understöder gäller också andra villkor och begränsningar. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
Specialsakkunnig Tomi Kytölä, tfn 02953 30293, [email protected]
Undervisningsrådet Anne Ekroth (Kymmenedalen, Södra Karelen, Södra Savolax, Norra Savolax och Norra Karelen), tfn 02953 30104, [email protected]
Överinspektör Tarja Koskimäki (Nyland, Norra Österbotten, Kajanaland och Lappland), tfn 02953 30166, [email protected]
Undervisningsrådet Jukka Lehtinen (Egentliga Tavastland, Päijänne-Tavastland, Birkaland, Egentliga Finland och Satakunta), tfn 02953 30183, [email protected]
Undervisningsrådet Mari Pastila-Eklund (Södra Österbotten, Österbotten, Mellersta Österbotten och Mellersta Finland), tfn 02953 30249, [email protected]
I tekniska frågor gällande ärendehanteringstjänsten kontakta: [email protected]
Se också undervisnings- och kulturministeriets guide för ansökan om, användning och tillsyn
av användningen av statsunderstöd: https://okm.fi/sv/understod