Valtionavustusta voidaan myöntää laajaan verkostohankkeeseen koulutuksen järjestäjälle, jolla on ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 531/2017 3 luvun mukainen ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa.
Erityisavustus: strategiarahoitus tietojohtamisen kehittämiseen
AvustusTiedon hyödyntäminen tuloksellisessa ja vaikuttavassa ammatillisen koulutuksen johtamisessa edellyttää koulutuksen järjestäjän johdolta osaamista sekä kykyä tuottaa ja hyödyntää tietoa johtamisessa monipuolisesti.
Keskeisten kansallisten palveluiden, kuten eHOKSin ja valtakunnallisten opinto- ja tutkintorekisterien, sisällöt osoittavat puutteita tietojen kattavuudessa ja laadussa. Lisäksi vuonna 2021 toteutetun digitalisaation kyvykkyyskyselyn pohjalta voidaan todeta ammatillisen koulutuksen järjestäjillä olevan puutteita tietojohtamisessa. Tästä syystä opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt kohdentaa osan vuonna 2022 haettavissa olevasta strategiarahoituksesta koulutuksen järjestäjien tietojohtamisen ja erityisesti tiedolla johtamisen ja tietoprosessien laadun kehittämiseen.
Avustuksen keskeisinä tavoitteina on parantaa tiedon tuotantoon liittyviä prosesseja, niiden mittaamista ja arvioimista, tiedon analysointiin liittyviä kyvykkyyksiä sekä kansallisten indikaattori- ja tilastotietoihin liittyvää määrittelyä, kehittämistä ja hyödyntämistä ammatillisen koulutuksen järjestämisessä.
Toteutus tulee tehdä niin, että kaikilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on mahdollisuus osallistua siihen.
Hankkeessa syntyvien tuotosten ja niihin liittyvän osaamisen tulee olla hankkeen päättyessä osa ammatillisen koulutuksen järjestäjien pysyvää toimintaa. Syntyvät kuvaukset ja mallit tulee tarjota avoimesti kaikkien ammatillisen koulutuksen järjestäjien käyttöön.
Hankkeen tulee tehdä yhteistyötä muiden toisen asteen koulutuksen tiedollajohtamista, digitalisaatiota ja yhteentoimivuutta edistävien hankkeiden kanssa erityisesti digitalisaation osaamisen ja johtamisen kehittämishankkeen kanssa, niiltä osin, kuin on tarkoituksenmukaista.
Hankkeelle tulee asettaa ohjausryhmä, mihin tulee nimetä jäsenet opetus- ja kulttuuriministeriöstä ja Opetushallituksesta.
Strategiarahoitusta voidaan myöntää hakemuksesta koulutuksen järjestäjille, joilla on ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 22 §:n mukainen ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa.
Hakuaika alkaa 13.5.2022 ja päättyy 17.6.2022 klo 16:15.
Avustukseen voidaan käyttää yhteensä noin 3-4 miljoonaa euroa. Avustus myönnetään ajalle 1.1.2022-31.12.2023. Päätökset pyritään tekemään kesäkuussa 2022. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.
Strategiarahoituksen käyttöön sovelletaan seuraavia säädöksiä: laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009), valtionavustuslaki (688/2001)
Tavoitteena on saada aikaan pysyviä toiminnallisia muutoksia ja parannuksia ammatillisen koulutuksen tietojohtamisessa osana ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta sekä järjestäjän strategiaa, tavoitteita ja tehtävää. Ammatillisen koulutuksen johto huolehtii myös tiedolla johtamisen toimintakulttuurin edistämisestä organisaatiossa ja varmistaa henkilöstön tarvittavan osaamisen.
Tietojohtaminen sisältää tietojen ja sisältöjen hyödyntämisen kansallisista tietovarannoista (eHOKS, valtakunnallisten opinto- ja tutkintorekisterien, opiskelija- ja työelämäpalaute, Vipunen) kuin koulutuksen järjestäjän omien tietojärjestelmien tuottaman sisällön (esim. opintohallintojärjestelmät) Digitaalista tietoa ja sisältöä hyödynnetään johtamisessa koulutuksen järjestäjän oman toiminnan seurannassa ja kehittämisessä kuin myös ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden seurannassa kytkeytyen toimintalainsäädännön edellyttämiin toimiin koulutuksen järjestämisessä.
Hankkeella tuetaan koulutuspoliittisessa selonteossa asetettua tavoitetta, että vaikuttavuutta toisen asteen koulutuksessa edistetään. Tällä avustuksella edistetään ammatillisen koulutuksen järjestämisen lainsäädännön mukaista toimintaa ja koulutuksen laatua tietojohtamisen kehittämisen avulla. Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa 100 prosenttia avustettavan hankkeen hyväksyttävistä menoista.
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
- Asiointipalvelun käyttöohje yhteisöasiakkaille
- Valtionavustusten asiointipalvelu ja ohjeet
- Asiointipalveluun kirjautuminen ja valtuudet
- Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
-
Valtionavustusta voidaan myöntää yhteen laajaan verkostohankkeeseen koulutuksen järjestäjälle, jolla on ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 531/2017 3 luvun mukainen ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa.
-
Hakijalla tulee olla osaamista ja kokemusta tietojohtamisen kehittämisestä, kansallisten digitaalisten tietovarantojen sisältöjen hyödyntämisestä toiminnan ohjaamisessa ja koulutuksen järjestäjän omien tietojärjestelmien tuottaman tiedon hyödyntämisestä tavoitteellisen ja laadukkaan ammatillisen koulutuksen johtamisessa. Osaaminen ja kokemus tulee kuvata hakemuksessa.
-
Hakijalla tulee olla kyvykkyys osallistaa laajasti eri vaiheessa kehitystyötä olevia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä.
-
Hakemuksessa tulee kuvata konkreettisesti tietojohtamisen kehittämisen toimenpiteet, resurssit, hyödynnettävät tietovarannot, tuotokset, toteutuksen aikataulu ja toteutustavat.
-
Hankkeen tuottaman toimintamallin tulee palvella pääsääntöisesti kaikkia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä, niin tietojohtamisen kehittämistä aloittavia tahoja kuin pidemmälle kehitystyötä tehneitä.
-
Hankkeen tulee tehdä yhteistyötä koulutuksen järjestäjien, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa.
-
Hanke huolehtii lopputulosten levittämisestä ja tarvittavien koulutustilaisuuksien järjestämisestä koulutuksen järjestäjille ja sidosryhmille.
-
Hankkeen hakemuksen tulee sisältää viestintäsuunnitelma ml. väli- ja päätöstilaisuudet ja suunnitelma hankkeessa syntyvien tulosten levittämisestä ja vakiinnuttamisesta ammatillisen koulutuksen järjestäjille.
-
Hankkeen pitää tehdä laadullista ja määrällistä arviointia ja raportoida hankkeen etenemisestä opetus- ja kulttuuriministeriölle jo hankkeen aikana.
-
Hanke saa sisältää ohjelmistohankintoja ja -muutoksia enintään 10% kokonaiskustannuksista.
Kehittämishankkeen tuloksia arvioidaan mm. näiden kautta:
-
Valtakunnallisissa palveluissa ja tietovarannoissa (esim. eHOKS, valtakunnallinen opinto- ja tutkintorekisteri, opiskelija- ja työelämäpalaute) oleva tiedon laatu on parantunut. Tietojen kattavuus ja laatu hankkeen alussa ja lopussa.
-
eHOKS tietosisältö on kattavaa, ajantasaista ja virheetöntä:
-
Alkutilanteen osalta verrataan uusien opiskelijoiden määrää 2021 vuonna 2021 kirjattujen eHOKSien määrään, lopputilanteen osalta vastaava tarkastelu tehdään vuoden 2023 tilanteesta tammikuussa 2024.
-
eHOKSin sisältö vastaa kattavuudeltaan lainsäädännön edellyttämää sisältöä, esimerkiksi oppimisympäristötiedoissa, näyttötiedoissa ja työpaikkaohjaajatiedoissa ei ole puuttuvaa tietoa, ja tiedot ovat kokonaisuudessaan oikein.
-
Alku- ja lopputilanteen tarkastelu: kuinka monella opiskelijalla on tieto eHOKSissa opiskelijan oppimisympäristöstä, näyttöympäristöstä, työpaikkaohjaajasta, työelämäedustajasta näytön arvioinnissa ja perustutkintokoulutuksessa opetuksen ja ohjauksen tarve sekä määrä.
-
Koski-tiedot ja eHOKSin tiedot ovat keskenään ristiriidattomia, esimerkiksi Kosken opiskeluoikeustieto ja eHOKSin osaamisen hankkimisen jaksotiedot.
-
Ajantasaisuus: Aika opiskelijaksi ottamisesta HOKSin ensikertaiseen hyväksymiseen.
-
-
Tiedon tuotantoon liittyvät prosessit, niiden mittaaminen ja arvioiminen sekä tiedon analysointiin ja hyödyntämiseen liittyvät kyvykkyydet ovat kehittyneet.
-
Ammatillisen koulutuksen järjestäjät ymmärtävät ja osaavat hyödyntää kansallista indikaattori- ja tilastotietoa (mm. eHOKS, Koski, opiskelija- ja työelämäpalaute, Vipunen) oman toiminnan suunnittelun, kehittämisen ja johtamisen tukena. Mahdollisiin laatupoikkeamiin on luotu menettelytavat toiminnan kehittämiseksi.
-
Uusia yhteisesti suunniteltuja ja kehitettyjä kansallisia mittareita ja indikaattoreita on otettu käyttöön.
-
Koulutuksen järjestäjien toiminta vastaa paremmin osaamistarpeisiin (työllistyminen, jatko-opinnot).
-
Hankkeen tuloksena on tietojohtamisen toimintamalli, joka tukee koulutuksen järjestäjien johtoa digitaalisten sisältöjen hyödyntämisessä toiminnan arvioinnissa ja vaikuttavuuden lisäämisessä.
-
Hankkeessa kehitetty tietojohtamisen toimintamalli on otettu käyttöön.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-628-7
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
-
Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
-
Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
-
Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
-
Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyltä erillisellä selvityslomakkeella.
Lisätietoja
Erityisasiantuntija Tomi Kytölä, puh. 02953 30293, [email protected]
Opetusneuvos Anne Ekroth (Kymenlaakso, Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala), puh. 02953 30104, [email protected]
Ylitarkastaja Tarja Koskimäki (Uusimaa, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi ), puh. 02953 30166, [email protected]
Opetusneuvos Jukka Lehtinen (Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa, Varsinais-Suomi ja Satakunta), puh. 02953 30183, [email protected]
Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund (Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Keski-Suomi), puh. 02953 30249, [email protected]
Asiointipalvelua koskevissa teknisissä kysymyksissä saa tukea osoitteesta: [email protected]
Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta: https://okm.fi/avustukset