Syftet med understödet är att stärka ungas livskompetens och minska marginalisering bland unga och minska mängden unga som inte deltar i arbetslivet och i utbildning.
Projektunderstöd för stödjande av uppsökande ungdomsarbete 2025
AvustusUnderstödet är avsett för att stödja sådant uppsökande ungdomsarbete som avses i ungdomslagen (1285/2016).
Understöd kan beviljas kommuner eller sådana sammanslutningar eller stiftelser som har rättsförmåga och ett gällande avtal med en eller flera kommuner om bedrivande av uppsökande ungdomsarbete inom kommunens område. Privatpersoner kan inte beviljas understöd. Understöd beviljas för löneutgifter för uppsökande ungdomsarbetare.
Understöd kan också sökas för kostnader som föranleds av en regional samordningsuppgift.
Syftet med understödet är att stärka ungas livskompetens och minska marginalisering bland unga och minska mängden unga som inte deltar i arbetslivet och i utbildning.
Ansökningstiden börjar den 12 november 2024 och går ut den 16 december 2024 kl. 16.15.
Understöd kan beviljas förutsatt att riksdagen anvisar anslag för ändamålet.
Understödet söks från regionförvaltningsverken.
Avsikten är att regionförvaltningsverket fattar beslut om statsunderstöd för uppsökande ungdomsarbete senast den 31 mars 2025.
På understödet tillämpas följande lagstiftning: ungdomslagen (1285/2016),
statsunderstödslagen (688/2001).
Allmän beskrivning av understödet:
Understödet är avsett för att stödja sådant uppsökande ungdomsarbete som avses i ungdomslagen (1285/2016).
Understöd kan beviljas kommuner eller sådana sammanslutningar eller stiftelser som har rättsförmåga och ett gällande avtal med en eller flera kommuner om bedrivande av uppsökande ungdomsarbete inom kommunens område. Privatpersoner kan inte beviljas understöd. Understöd beviljas för löneutgifter för uppsökande ungdomsarbetare. Understöd kan också sökas för kostnader som föranleds av en regional samordningsuppgift.
Understödet söks i regionförvaltningsverkets e-tjänst med blanketten ”Statsunderstöd för uppsökande ungdomsarbete”.
Ansökningarna ska ha lämnats in via e-tjänsten senast den 16 december 2024 kl. 16.15. Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas efter den utsatta tiden. Sökanden ansvarar för att ansökan kommer fram inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten:
Ansökningar om statsunderstöd som beviljas av regionförvaltningsverken lämnas in i regionalförvaltningens e-tjänst. I tjänsten används Suomi.fi-identifikation, som kräver bankkoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett identitetskort. Bruksanvisningen för e-tjänsten finns på e-tjänstens sida för anvisningar och material.
Sökanden fyller i ansökningsblanketten och sänder in ansökan med bilagor via tjänsten. Via tjänsten görs också
- eventuella kompletteringar av ansökan
- sändning av beslutet till den sökande
- eventuella begäranden om ändring i beslutet
- redovisning för användningen av understödet.
Understöd för uppsökande ungdomsarbete beviljas efter prövning. Den inbördes jämförelsen av ansökningarna baseras på en helhetsbedömning. Vid bedömningen av ansökningarna beaktas följande grunder:
1. Ansökningsspecifika villkor
Med understödet stöds uppsökande ungdomsarbete enligt ungdomslagen. Ungdomslagen innehåller föreskrifter som styr det uppsökande ungdomsarbetet och beviljandet av understöd. Understöd kan beviljas för uppsökande ungdomsarbete som ordnas av kommuner och övriga sammanslutningar och stiftelser med rättsförmåga. Understödstagaren ska säkerställa att det uppsökande ungdomsarbete som ordnas av kommunen följer ungdomslagen.
Syftet med uppsökande ungdomsarbete är att nå unga i åldern 15–28 som behöver stöd och hjälpa dem att anlita sådana tjänster och övrigt stöd som främjar deras tillväxt, självständighetsprocess, delaktighet i samhället och övriga livskompetens samt bidrar till deras möjligheter till utbildning och till inträde på arbetsmarknaden.
Uppsökande ungdomsarbete kan bedrivas av en kommun eller av flera kommuner gemensamt. När det är en kommun som ordnar uppsökande ungdomsarbete ska kommunen utse en kommunal tjänsteinnehavare eller en person som står i arbetsavtalsförhållande till kommunen till ansvarsperson för verksamheten. I egenskap av personuppgiftsansvarig ansvarar kommunen för behandlingen av personuppgifter i samband med det uppsökande ungdomsarbetet i enlighet med ungdomslagen.
Kommunen kan ordna uppsökande ungdomsarbete tillsammans med andra kommuner. När kommuner tillsammans ordnar uppsökande ungdomsarbete ska kommunerna upprätta ett samarbetsavtal om detta. Samarbetsavtalet ska innehålla uppgifter om vilken kommun som är den egentliga sökanden och potentiella mottagaren av statsunderstöd. Kommunen som understödet beviljas till ansvarar för användningen av understödet och för utarbetandet av redovisningen även för samarbetskommunernas del.
Kommunen kan även ordna uppsökande ungdomsarbete genom att skaffa tjänster av en sammanslutning som producerar tjänster för unga. I detta fall ansvarar kommunen för att de tjänster som kommunen skaffar ordnas i enlighet med ungdomslagen. Serviceproducenten kan söka och beviljas understöd om det avtalats om detta i ett skriftligt samarbetsavtal mellan kommunen/kommunerna och serviceproducenten. Det beviljade understödet kan betalas direkt till ett konto som serviceproducenten angett, eller till kommunens konto varifrån kommunen betalar det vidare till serviceproducenten. Redovisningsansvar för användningen av understödet har den organisation som understödet betalats till. Till ansökan ska fogas en kopia av samarbetsavtalet. Länk till mallen för samarbetsavtal.
Understödet riktas till lönekostnader för anställda inom det uppsökande ungdomsarbetet. Understödet är högst 27 500 euro per ett (1) helt årsverke. Understödet beviljas för högst 12 månader.
Det understöd som beviljas täcker inte alla löneutgifter för det uppsökande ungdomsarbetet, utan även de sökande förväntas delta i dessa utgifter med en egen finansieringsandel. Ur den egna finansieringsandelen betalas även den uppsökande ungdomsarbetarens utbildnings-, rese- och arbetsledningskostnader samt andra kostnader som verksamheten föranleder.
För uppsökande ungdomsarbete kan man för närvarande anställa en ordinarie anställd vid samma organisation om en annan person anställs i stället för den som övergår till det uppsökande ungdomsarbetet (1:1). Inledande av uppsökande ungdomsarbete kan inte utgöra en grund för indragning av en befintlig ordinarie uppgift.
Uppgiften som regional samordnare
För att genomföra den regionala samordningen av det uppsökande ungdomsarbetet kan beviljas understöd till ett belopp av högst 25 000 euro / regionalt samordningsområde. För uppgiften som regional samordnare för det uppsökande ungdomsarbetet kan det föreslås en arbetsinsats på högst 0,5 årsverken för den uppsökande ungdomsarbetare som utsetts till samordnare. Understödet för uppgiften som regional samordnare kan täcka 100 procent av de totala kostnaderna för verksamheten och understödet kan användas för kostnader för den regionala samordningen, såsom samordnarens löne-, utbildnings-, rese- och arbetshandledningskostnader.
Understöd beviljas för ett år. I ansökan om statsunderstöd beskrivs innehållet i den planerade uppgiften som regional samordnare, verksamhetsplanen och kostnadskalkylen och hur mycket av arbetstiden som ska användas för att genomföra uppgiften som regional samordnare. I ansökan bifogas en arbetsbeskrivning för den uppsökande ungdomsarbetaren som även beskriver de regionala samordningsuppgifterna.
Statsunderstöd för att genomföra uppgiften som regional samordnare inom det uppsökande ungdomsarbetet söks hos regionförvaltningsverken på samma blankettmall som organisationen använder för att ansöka om statsunderstöd för att genomföra det uppsökande ungdomsarbetet. (Punkt 3.1 i ansökan kryssas i om understöd söks för regional samordning av det uppsökande ungdomsarbetet?) Arbetsinsatsen och kostnaderna för uppgiften som samordnare presenteras inte i den egentliga ansökan om statsunderstöd för uppsökande ungdomsarbete.
Inbördes jämförelse av ansökningarna
I den inbördes jämförelsen av ansökningarna betonas i synnerhet sökandens beskrivning av verksamheten inom det uppsökande ungdomsarbetet och behovet av arbetet på det område där sökanden ska bedriva verksamheten.
På blanketten för ansökan om understöd anges följande:
1. Kortfattad beskrivning av verksamheten (publiceras på webbplatsen aviavustukset.fi).
2. Område där verksamheten genomförs: de kommuner inom vilkas område det uppsökande ungdomsarbetet bedrivs.
3. Verksamhetsmiljö: Behovet av uppsökande ungdomsarbete inom verksamhetsområdet, till exempel antalet NEET-unga. Beskrivning av det uppsökande ungdomsarbetets verksamhetsställen.
4. Målen för det uppsökande ungdomsarbetet under finansieringsperioden.
5. Verksamhetsplan med en beskrivning av vad som ska göras, var och hur?
6. Beskriv i den punkt som gäller utvärdering, uppföljning och verkningsfullhet
a. hur man utvärderar och följer det uppsökande ungdomsarbetet.
b. om utvärderingen omfattar de unga. Om så är fallet, på vilket sätt?
c. om sökanden använder PAR-systemet och mätverktyget SOVARI.
d. hur verksamhetens verkningsfullhet mäts.
7. Kostnadskalkyl och finansieringsplan.
Bilagor till ansökan:
1. Arbetsbeskrivning/Uppgiftsbeskrivning för den uppsökande ungdomsarbetaren.
2. Gällande samarbetsavtal om genomförande av uppsökande ungdomsarbete mellan kommuner eller mellan en serviceproducent och en kommun.
Sammanslutningar ska foga följande till ansökningsblanketten:
1. Bokslut för föregående år (resultaträkning, balansräkning, verksamhetsberättelse och revisionsberättelse),
2. En kopia av gällande föreningsregisterutdrag eller något annat motsvarande utdrag.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns på adressen.
Vid bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det således ses som en fördel om verksamheten bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
Vid bedömningen och jämförelsen av ansökningarna fästs dessutom uppmärksamhet vid att den verksamhet som understöds motsvarar syftena och värdegrunden i ungdomslagen.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Regionförvaltningsverket kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Regionförvaltningsverket beaktar de allmänna förutsättningarna även vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som satts för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd ska anses vara nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd inte bedöms orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader, kan understödet endast beviljas av synnerligen vägande skäl (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen) om
1) en sökande av statsunderstöd eller sökandens representant som avses i kap. 47, 8 § 1 mom. 2 punkten i strafflagen (39/1889) har med lagakraftvunnen dom dömts till straff för ett brott som avses i 47 kap. 6 a § det år som statsunderstödet beviljats eller de två föregående åren,
2) en sökande av statsunderstöd eller sökandens representant som avses i 47 kap. 8 § 1 mom. 2 punkten i strafflagen har med lagakraftvunnen dom dömts till straff för ett brott som avses i 186 § i utlänningslagen (301/2004) det år som statsunderstödet beviljats eller de två föregående åren eller om
3) en sökande av statsunderstöd genom ett lagakraftvunnet beslut har påförts sådan påföljdsavgift som avses i 11 a kap. 3 § i arbetsavtalslagen (55/2001) det år som statsunderstödet beviljats eller de två föregående åren.
Den som tidigare har fått understöd av regionförvaltningsverket ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Regionförvaltningsverket avslår ansökan om sökanden väsentligt åsidosatt sin skyldighet att ge regionförvaltningsverket uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in på papper efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för. De godtagbara kostnaderna definieras i understödsbeslutet och dess bilagor.
En redovisning för användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt. Av understödstagaren förutsätts ekonomisk rapportering enligt kostnadsställe.
Regionförvaltningsverket har rätt att i samband med utbetalningen av understöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar som gäller statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet. Regionförvaltningsverket har rätt att utföra granskningar av användningen av understödet även i den organisation som bedriver det uppsökande ungdomsarbetet baserat på ett avtal mellan en kommun och en serviceproducent och till vilken kommunen har överlåtit det beviljade statsunderstödet (16 § i statsunderstödslagen).
Understödstagaren ska utreda sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödstagaren uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (till exempel om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödstagaren får understöd för en specifik upphandling till över 50 procent av upphandlingens värde, är understödstagaren skyldig att iaktta upphandlingslagen i den upphandlingen. (Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör vid upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 30 000 euro.
Det finns också andra villkor och begränsningar gällande användningen av understöd. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet på regionförvaltningens webbplats.
Understödstagaren ska registrera och sända slutredovisningen för användningen av understödet i regionförvaltningens e-tjänst omedelbart när projektet eller verksamheten avslutats, dock senast inom två månader från det att tiden för användningen av understödet löpt ut. I redovisningen ska det ingå både en ekonomisk rapport och en resultatrapport.
En anordnare av uppsökande ungdomsarbete som fått understöd ska svara på det uppsökande ungdomsarbetets utvärderings- och uppföljningsenkät. Enkäten genomförs av Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland som vidarebefordrar uppgifterna om enkäten till dem som får understöd.
Det rekommenderas att PAR-systemet används i uppföljningen av verksamheten. Om något annat uppföljningssystem används, ska det vara kompatibelt med PAR-systemet. Det kostar ingenting att ta i bruk systemet och mer information om det fås från Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland (tuulikki.nieminen(a)avi.fi).
Sök nu
Ansökningstid
12.11.2024 10:00 - 16.12.2024 16:15Ytterligare information
Kontaktpersoner vid regionförvaltningsverken:
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Landskapen Södra Karelen, Kymmenedalen, Egentliga Tavastland, Päijänne-Tavastland och Nyland
Kati Myyryläinen, tfn 0295 016 446, kati.myyrylainen(a)avi.fi
Kaija Blom, tfn 0295 016 265, kaija.blom(a)avi.fi
Regionförvaltningsverket i Östra Finland
Landskapen Södra Savolax, Norra Karelen och Norra Savolax
Kirsi Kohonen, tfn 0295 016 514, kirsi.kohonen(a)avi.fi
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland
Landskapen Satakunta och Egentliga Finland
Niclas Risku, tfn 0295 018 051, niclas.risku(a)avi.fi
Arja Randell, tfn 0295 018 305, arja.randell(a)avi.fi
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Landskapen Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Mellersta Finland, Birkaland och Österbotten
Annika Palola, 0295 018 817, annika.palola(a)avi.fi
Jukka Moilanen, 0295 018 127, [email protected]
Regionförvaltningsverket i Norra Finland
Landskapen Kajanaland och Norra Österbotten
Kirsi-Marja Stewart, tfn 0295 017 652, kirsi-marja.stewart(a)avi.fi
Regionförvaltningsverket i Lappland
Landskapet Lappland
Marja Hanni, tfn 0295 017 393, marja.hanni(a)avi.fi
Kontaktperson för PAR-systemet
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Tuulikki Nieminen, tuulikki.nieminen(a)avi.fi
Kontaktperson vid undervisnings- och kulturministeriet
Merja Hilpinen, tfn 0295 330 418, merja.hilpinen(a)gov.fi
Guide för den som söker och får understöd: https://aviavustukset.fi/avustusten-haku/