Kiusaamisen ehkäisyn työryhmä

OKM023:00/2017 Projekt

Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut työryhmän pohtimaan kiusaamisen ehkäisyä ja koulurauhaa. Sen tehtävä kattaa varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen, toisen asteen koulutuksen ja keinojen etsimisen puuttua kiusaamiseen ja ehkäistä kiusaamista. Myös hallitusohjelmassa korostuvat koulurauha ja oikeus oppimiseen.

Projektets framskridande

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer OKM023:00/2017

Ärendenummer OKM/66/040/2016

Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet

Mandattid 24.11.2016 – 31.12.2017

Datum för tillsättande 24.11.2016

Kontaktperson
Ulla Laine, Opetusneuvos
[email protected]

Kontaktperson
Jussi Pihkala, opetusneuvos
[email protected]

Mål och resultat

Ryhmän tehtävänä on;

l) Arvioida käytössä olevien kiusaamisen vastaisten toimenpiteiden ja ohjelmien toimivuutta ja käyttöä
2) Koota varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa käytettäviä omia hyväksi koettuja toimintatapoja muiden käyttöön
3) Vahvistaa olemassa olevia ja tutkitusti vaikuttavia kiusaamisen ehkäisyn toimintamalleja
4) Tehdä esitys lasten ja nuorten hyvinvointia ja työrauhaa edistävistä toimista
5) Tehdä esitys mahdollisista lainsäädännöllisistä mahdollisuuksista lisätä velvoitteita puuttua kiusaamiseen

Sammandrag

Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut työryhmän pohtimaan kiusaamisen ehkäisyä ja koulurauhaa. Sen tehtävä kattaa varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen, toisen asteen koulutuksen ja keinojen etsimisen puuttua kiusaamiseen ja ehkäistä kiusaamista. Myös hallitusohjelmassa korostuvat koulurauha ja oikeus oppimiseen.

Utgångspunkter

Lapsilla ja nuorilla on oikeus kasvaa ja oppia turvallisessa toimintaympäristössä. Hyvinvointi ja turvallinen arki kuuluvat varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten toimintakulttuuriin. Yhteiskunnassa viime vuosina tapahtuneet muutokset ovat synnyttäneet uusia kiusaaminen ja syrjinnän muotoja, esimerkiksi nettikiusaamisen. Muutoksissa ei ole kyse puhtaasti koulujen, ja oppilaitosten ongelmista. Lasten, nuorten ja perheiden haasteet ja elämäntilanteet heijastuvat myös varhaiskasvatukseen ja kouluun. Uusia toimivia ratkaisuja tarvitaan. Keinot löydetään ottamalla huomioon lasten, nuorten ja perheiden koko arki ja yhdistämällä osaamista keskeisten hallinnon- ja tieteenalojen välillä.

Ytterligare uppgifter