Understöden underställs prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika villkor för beviljande av understöd
- Statsunderstöd kan beviljas för ett omfattande nätverksprojekt till en sådan utbildningsanordnare som har tillstånd att ordna yrkesinriktade examina och yrkesutbildning enligt 3 kapitlet i lagen om yrkesutbildning (531/2017). Utvecklingsverksamheten sker som omfattande samarbete mellan utbildningsanordnarna.
- Av ansökan ska framgå vilka utbildningsanordnare som deltar i det nationella nätverksprojektet, hur arbetet fördelas mellan deltagarna och hur kostnaderna fördelas.
- Projektet producerar en verksamhetsmodell för strategisk ledning och pedagogisk ledning, där information från riksomfattande datalager utnyttjas på ett systematiskt och aktuellt sätt inom planering, genomförande och utvärdering av yrkesutbildning. Verksamhetsmodellen ska realisera regeringsprogrammets mål förknippade med yrkesutbildningens effektivitet och resultat.
- Genom att utveckla ledningen främjar projektet de studerandes genomförande av studier, utexaminering, sysselsättning och övergång till fortsatta studier efter utexamineringen. Den sökande ska i ansökan beskriva de planerade åtgärdernas verkningsmekanismer, dvs. med vilka åtgärder målen uppnås.
- Ansökan ska innehålla en konkret beskrivning av åtgärder som vidtas för att utveckla ledningens olika områden, resurser, datalager som utnyttjas, prestationer, genomförandets tidtabell och genomförandesätt.
- I jämförelsen av ansökningarna beaktas projektplanens konkretion, genomförbarhet, totalekonomi, kompetens och erfarenhet i förhållande till den föreslagna verksamheten.
- Den sökande ska ha kompetens och erfarenhet inom utveckling av ledning för att förbättra yrkesutbildningens effektivitet, resultat och kvalitet genom utnyttjande av nationella datalager (bland annat Koski, ePUK, Vipunen). Kompetensen och erfarenheten ska beskrivas i ansökan.
- Den sökande ska ha förmåga och erfarenhet av att på bred front engagera anordnare av yrkesutbildning som befinner sig i olika faser av utvecklingsarbetet.
- Verksamhetsmodellen som projektet producerar ska i regel tjäna alla anordnare av yrkesutbildning, både aktörer som inleder ledningens utveckling och aktörer som kommit längre i utvecklingsarbetet.
- Ansökan ska innehålla en kommunikationsplan inklusive mellan- och avslutningsevenemang och en plan för hur resultaten av projektet ska spridas hos anordnarna av yrkesutbildning.
- Projektet ska samarbeta med utbildningsanordnarna, undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen.
- Ansökan ska beskriva samarbetet med de lokala beredarna av reformen av arbetslivstjänsterna (TE24).
- Projektet ska ordna ett avslutningswebbinarium som är öppet för alla, där man introducerar den skapade verksamhetsmodellen och presenterar på ett konkret sätt vilka uppgifter som utnyttjas ur de riksomfattande datalagren och hur de utnyttjas för att förbättra yrkesutbildningens resultat, effektivitet och kvalitet.
- En styrgrupp ska tillsättas för projektet inom två månader efter att beslutet om statsunderstöd fattats. I styrgruppen ska undervisnings- och kulturministeriet vara företrätt.
- Projektet får innehålla anskaffningar och ändringar av programvara till en andel av högst 10 procent av de totala kostnaderna.
Resultaten av utvecklingsprojektet utvärderas bl.a. genom följande:
- Utnyttjandet av uppgifter från riksomfattande tjänster (om genomförande av studier och de studerandes utexaminering, sysselsättning och övergång till fortsatta studier) har förbättrats.
- Utbildningsanordnarna svarar bättre på kompetensbehoven i arbetslivet inom sitt verksamhetsområde (sysselsättning, fortsatta studier, studerande- och arbetslivsrespons)
- Kvaliteten på informationen i de riksomfattande tjänsterna och datalagren (t.ex. ePUK, det riksomfattande studie- och examensregistret, studeranderespons och respons från arbetslivet) har förbättrats. Informationens omfattning och kvalitet i början och slutet av projektet.
- Processerna förknippade med produktionen av information, mätningen och bedömningen av dem och förmågan att analysera och utnyttja information har utvecklats.
- Anordnarna av yrkesutbildning förstår och kan utnyttja riksomfattande indikator- och statistikuppgifter (bl.a. ePUK, Koski, studeranderespons och respons från arbetslivet, Vipunen) som stöd för planeringen, utvecklingen och ledningen av den egna verksamheten. Förfaringssätt för att utveckla verksamheten har skapats i fall av eventuella kvalitetsavvikelser.
Av budgetspecifikationen ska tydligt framgå hur och för vilka ändamål sökanden ämnar använda det ansökta understödet. Av ansökan ska dessutom framgå hur man utvärderar och verifierar att resultaten är förenliga med målet för understödet.
Understödet, som beviljas av undervisnings- och kulturministeriet, kan täcka 100 procent av de faktiska totala kostnaderna för det projekt som understöds.
Understödstagaren kommer att få tillstånd att överföra understödet till någon annan. I detta fall ska understödstagaren och understödets användare utarbeta ett avtal om användningen av det understöd som överförs, i enlighet med mallen som utarbetats i UKM.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbsidan: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-630-0
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp. Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstöd.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet är riktat till lönekostnader kan det beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödets mottagare har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Om sökanden tidigare har fått understöd av ministeriet ska det ombesörjas att de utredningar om användningen av understöden som förutsatts i understödsbesluten har fullföljts inom tidsfristen. Ministeriet avslår ansökan om den ansökande parten väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.