Minister Kalliomäki: Kultur och bildning bör ses som framtida resurser

Utgivningsdatum 3.1.2006 16.00
Typ:Tal -

Jubileumsåret för att fira 200-årsminnet av J.V. Snellmans födelse har kultur och bildning som tema. Under sitt mångsidiga och långa liv följde Snellman kritiskt med den europeiska livsstilen och framhävde sin finskhet. Snellmans liv och samtid öppnar porten till 1800-talets andliga bildning, som är den jordmån ur vilken den finska nationen har vuxit fram, sade undervisningsminister Antti Kalliomäki påöppningsfesten inför jubileumsåret i Kuopio.

- I dag är det undervisningsministeriet som i Snellmans och hans samtidas fotspår bär det samhälleliga ansvaret för främjandet av den nationella kulturen och välfärden i fråga om utbildning, forskning, kultur, idrott, ungdomspolitik och kyrkliga ärenden. Utgångspunkten är fortfarande densamma som i den snellmanska statsideologin. Samhällets grund vilar på utbildning, forskning och kulturarvet. Vårt arv är att värdesätta utbildning och kultur.

- Undervisningsministeriet lade grunden för Snellman-jubileet redan år 1999 i och med projektet kring Snellmans "Samlade arbeten". Inför jubileumsåret utkommer de samlade arbetena i 24 delar i finsk översättning, och den 12 maj 2006 utkommer Snellmans levnadsteckning. Dessa publikationer spelar en central roll i uppbyggnaden av det omfattande programmet under jubileumsåret.

- De samlade arbetena och biografin lyfter fram en tidsperiod då Finland kanske var mera europeisk än någonsin. Det samhälleliga ansvaret vilade då i stor utsträckning på individen och uppbyggnaden av nationen berodde på modet att ta tillfället i akt, även på bekostnad av den egna bekvämligheten. Snellman spelade många roller samtidigt i sitt samhälleliga ansvar för bildning och kultur. Han ställde hårda praktiska krav, men framför allt föregick han med exempel.

- Vårt internationella rykte som utbildningssamhälle är i toppklass. Så ligger saken ändå inte till på alla områden. Vi bör speciellt fästa uppmärksamhet vid att förbättra barnens och de ungas välbefinnande. Detta fordrar ett bredare samarbete mellan olika förvaltningsområden och -aktörer, till exempel aktörerna inom den tredje sektorn, fackorganisationerna och hemmen. I det här arbetet behövs långsiktiga åtgärder, eventuellt också strukturella reformer. Det behövs ett utvecklingsarbete som tryggar en välmående, trivsam och trygg skola för alla barn och unga samt för dem som arbetar i skolan, konstaterade minister Kalliomäki.

---

Ytterligare information: www.snellman200.fi

Antti Kalliomäki